A Network4 állandó NASCAR-szakértője, Dr. Juhász Zoltán exkluzív interjút készíthetett a sorozat legmagasabb osztályában induló Stewart-Haas Racing csapat versenyzőjével, a #41-es Ford Mustangot vezető Ryan Preece-szel. A versenyző a dolgos mindennapokról, a csapattársával, Kevin Harvickkal való viszonyáról is mesélt, de szóba került az is, mihez kezdene akkor, ha nem autóversenyző lenne?
Ryan, Magyarországról hívlak. Először is, hadd gratuláljak a családod új tagjához – hallottunk a kislányod születéséről, milyen érzés szülőnek lenni?
Annyit mondhatok, hogy a filmekben teljesen más, mint a valóságban. De őszintén, zseniális élmény. Még amikor egy rossz napod is van a versenypályán, és utána hazamész a lányodhoz vagy a fiadhoz, az teljesen más perspektívába tud helyezni mindent. Elég szerencsések vagyunk, nagyon csendes eddig a baba és hál’istennek egészséges is. Zseniális élmény, hogy apa lehetek.
Amikor éppen nem kommentálom a versenyeket, vagy nem interjúzok éppen, ügyvédként dolgozok. Kérlek, hogy lépjünk be egy párhuzamos valóságba, ahol az ügyvédi pályát választottad az autóversenyzés helyett. Mit gondolsz, milyen ügyvédi karakter lennél? Inkább agresszív? Esetleg nagy stratéga, aki lemegy a mocsokba? Vagy valaki olyan, aki inkább a komplex papírmunkában emelkedik ki?
Hát autóversenyzőként kicsit mindenben jónak kell lenned. Azt gondolnám, hogy stratéga lennék, mivel egész életemben minden döntésem stratégiai volt, és mindennek meg van az oka, hogy mit miért tettem. Ugyanakkor elég agresszív a hozzáállásom. Nehéz ezt kiválasztani, mindegyik karakterre tudnék példát mondani. Ahhoz már stratégának kell lenned, hogy tudd, mikor kell agresszívan fellépned. Egy biztos: mindkettő igaz rám.
Őrületes, hogy te ott vagy Amerikában, én pedig itt Közép-Európában. Fel tudsz idézni olyan emléket, olyan versenyt vagy egy kirándulást, amikor a legközelebb voltál Magyarországhoz? Érdekelne, hogy jártál-e már a világ ezen részén.
Nem, még soha. Nem jártam még az Egyesült Államokon kívül.
Sokszor kérdezik tőlünk a közvetítések alatt, hogy milyen egy NASCAR hétvége testközelből, milyen kimenni először? Mi lenne a te tanácsod, mikor érdemes kiérkezni a pályára, hogyan ajánlott megtervezni a hétvégét, hogy a lehető legtöbb élmény érje az embert nézőként?
Ha a valódi NASCAR-élmény érdekel, akkor ez nem egynapos kaland… Ugyanis ha a teljes élményt akarod, akkor már csütörtökön érdemes megérkezned, csinálj belőle egy négynapos eseményt. Csütörtökön talán próbáld ki a kempingezést, ismerkedj meg a helyszínnel. Aztán a NASCAR-hétvégéknek vannak felvezető versenyei, legyen az ugye a Truck- vagy az Xfinity-széria – ők általában pénteken és szombaton versenyeznek. Menj ki minél korábban és maradj hétfőig, arra az esetre, ha leszakadna az ég. Így megkapod a teljes NASCAR-élményt!
Ha csak a szurkolói élmény miatt javasolhatnál egyetlen pályát, akkor melyik lenne az?
Ez egy jó kérdés. Történelmi szempontból a Daytona500-at mondanám. Az az idényünk Super Bowlja. Az a különbség a többi sportághoz képest, hogy nálunk ez az év legelején van. A szurkolói izgatottság és a rendezvény energiája miatt mondom ezt.
Hogy néz ki a heti időbeosztásod? Azt tudjuk, hogy keddenként találkozol a mérnökeiddel, a csapatfőnököddel. Tudnál mesélni arról, hogy miképp is zajlik egy ilyen meeting, hogyan segíti a felkészülésedet a versenyekre, különösen most, hogy győzelmi kényszerben leszel most hétvégén Daytonában?
A kommunikáció különösen fontos a NASCAR-ban. Versenyzőként fontos, hogy a csapatfőnököd, a mérnökeid, a csapatod megértsék, mire is van szükséged az autóban, hogy jobban tudd végezni a munkádat. Ezek a keddi meetingek emiatt fontosak, erről szólnak. A pit csapatunk itt van minden nap, folyamatosan gyakorolnak, van egy felépített pit roadunk, ahol hét közben tudnak edzeni. Fontosnak tartom a velük töltött időt is. A pilótáknak lehetőségük van még szimulátorozni, hetente pár órát. Általában a keddek és a szerdák sűrűbbek.
Az autók pedig csütörtökön indulnak el a pályákra?
Általában igen, bár az eseménytől is függ. Leginkább csütörtök reggel vagy délután indulnak el, attól függően, hogy hova kell menni.
És ez előtt tudsz beülni a szimulátorba?
Igen, a csapatunk a Ford központjában szerdánként szimulátorozik.
Korábban a Pace Lap című műsorban említetted, hogy Kevin Harvickkal sokat dolgozol együtt, amikor a közepes oválokra kell felkészülni. Mit tudtál tanulni tőle a témában?
A közepes oválok teljesen más kihívást jelentenek ahhoz képest, amit sokan megtanultunk gyerekkorunkban. Sokan úgy nőttek fel, hogy dirt autókat vagy USAC autókat vezettek, ahol folyamatosan nyomni kell a gázt, és ez az, ami inkább fekszik nekik. Kevinnek rengeteg tapasztalata van, csapattársak vagyunk, jó a viszonyunk, úgyhogy feltehetek neki kérdéseket, amikre őszintén fog válaszolni. Ezért is támaszkodok rá, hiszen ő kiemelkedő az ilyen típusú versenyzésben, illetve ő is hasonló utat járt be, mint én, és pontosan tudja mi kell ahhoz, hogy jó lehess.
Pár hónapja olvastam veled egy interjút, amiben azt mondtad, hogy a 7. generációs autó némileg hasonlít a Modified autókhoz. Némileg közelebb állnak egymáshoz, mint anno a Gen-6.
Vezetési szempontból nagyon hasonlítanak, mivel nagyon szélesek a gumik és mert egyszerre képesek tapadni és nem tapadni ezek az autók. Azt mondanám, hogy ahogy ki akarod egyensúlyozni az autódat, abban nagyon hasonló a kettő.
Ha Kevin Harvickról beszélünk, nem tudunk elmenni az év végi visszavonulása mellett. Hogyan látod a Stewart-Haas Racing jövőjét 2024-től?
Igen, Josh Berry érkezik majd a helyére, akivel szerintem jól ki fogok jönni, nagyon hasonló a versenyzői múltunk. Nyilván a 4-es csapat már régóta egyben van, olyan emberekkel fog dolgozni, akik régóta csinálják ezt, ami segíteni fogja a beilleszkedését. Várom, hogy újabb olyan ember versenyezzen itt, aki segítheti a szervezet jobbá válását. Versenyzőként ez az egyik fő feladatunk, hogy folyamatosan fejlődjünk.
Látva és hallva az átigazolási időszak sok pletykáját, hogyan tudsz fókuszált maradni és miképp zárod ki a zajt?
Csak teszem a dolgomat. Az a munkám, hogy a versenyhétvégékre fókuszáljak és a lehető legjobban teljesítsek azzal, amink éppen van. Úgy érzem ezt végre is hajtjuk.
Biztosan hozzád is eljutott a netflixes sorozat híre. Szerintem különleges lehetőség, hogy a sportág eljusson egy szélesebb és fiatalabb közönséghez, és mi is rengeteget dolgozunk itt Európában, hogy egyre népszerűbb legyen. Szerinted melyik elemeit kéne a NASCAR-nak kidomborítania, hogy a sorozat mind tanulságos, mind pedig szórakoztató legyen azoknak, akik még csak ismerkednek ezzel a világgal?
Ez nehéz kérdés. Nem hiszem, hogy meg kéne játszanunk magunkat, vagy olyat kéne mutatnunk, ami nem valós. Azt a valóságot fogják látni, amit mi versenyzők élünk meg. És ez jóval több, mint megérkezni a pályára és beülni az autóba – rengeteget kell készülni, legyen szó akár a kommunikációs részről, hogy miképp beszélsz a csapatoddal, vagy esetleg a csapatépítő feladatokról, a mentális kihívásokról és persze a fizikai nehézségekről. Ez legalább annyira fel fogja nyitni az emberek szemét, mint a Netflixnek a Forma1-es sorozata: ott láthattuk az érzelmeket, hogy miken mennek keresztül a pilóták. Számomra annyi mindenből áll a NASCAR, és úgy érzem, hogy a sorozat valóban meg fogja mutatni a világnak, miről is szól ez az egész.
Sikeres versenyzői pályafutás van mögötted. Viszont érdekelne, hogy ha nem autóversenyző lettél volna, akkor mivel foglalkoznál?
Ez jó kérdés. Ha a családi üzletet nézzük, akkor a fűtés-légkondi-vízvezeték szerelő irányba mentem volna el. Az lett volna a könnyű útvonal. Viszont amennyi időt eltöltöttem apukám és autók mellett, valószínűleg valami autós dologgal foglalkoznék. Nem tudom, hogy sportautókkal-e, de valami ilyesmivel. Persze mondanom sem kell, nagyon boldog vagyok, hogy végül a NASCAR pályafutást választottam.
Ha felbukkanna egy dzsinn, aki azt mondaná neked, hogy egy hónapon keresztül megtehetsz bármit, bármiféle következmény nélkül, úgy, hogy tényleg nem kell aggódnod semmi miatt, hogyan és hol töltenéd el ezt a hónapot?
Nem tudom. A mi életünkben, amikor versenyszezon van, az január végétől november elejéig-közepéig tart. De néha még vannak futamaink decemberben és januárban is. Ha hátra kéne dőlnöm és meg kéne mondanom, hogy mit csinálnék, ha nem versenyeznék… erre őszintén nincsen válaszom. Ha egy pályát kéne választanom, amit pihenésképpen meglátogatnék, akkor az valószínűleg egy F1-es hétvége lenne Dubajban. Mindig nézem a tévében, lenyűgöző, oda szívesen mennék. De semmiképp sem egy hónapra.
Nemrég voltam Dubajban, még áprilisban, és olyan meleg volt, hogy 2 napot is nehéz volt elviselni, hát még akkor milyen lehet egy teljes hónapot.
Elhiszem.
Ryan, nagyon szépen köszönöm az interjút a magyar nézők nevében is, sok sikert kívánok és remélem hamarosan újra találkozunk!
Én köszönöm, további szép napot!