Bár manapság túl könnyen sütünk rá mentális problémákat emberekre, akikkel nem szimpatizálunk, a filmekben is gyakorta mutatnak be ilyen viselkedéseket, legyen szó felszívódó párról vagy abuzív anyáról.
Azt gondolnánk, hogy csak az utóbbi évek termése ez, de nagyon nem. Itt van pl. az 1941-es Oscar Welles írta, rendezte és főszereplésével elkészült Aranypolgár, mely a nárcisztikus újságmágnás, Charles Foster Kane életét mutatja be. Kane megtestesíti annak minden tünetét, amit a modern pszichológusok nárcisztikus személyiségzavarnak (NPD) diagnosztizálnának, amit, mint kiderül, a korai gyermekkori trauma idézett elő. Kane megszállottan vágyik arra, hogy nyomot hagyjon a világban, és önző, könyörtelen elszántsággal törekszik a sikerre, miközben másokat bűntudat nélkül kihasznál. Hatalmas tehetsége és ambíciói ellenére Kane empátiahiánya és könyörtelen sikerhajszolása meghozza a bukását. Erre szokták mondani, hogy ha csak egy filmet néz meg a témában, akkor ez legyen. Nem véletlenül, igazi must see mozi!
Az 1944-es, magyarul Gázláng néven futó film az érzelmi visszaélés és manipuláció klasszikus tanulófilmje, és ebből a filmből származik a „gaslighting” kifejezés is,amit magyarul gázláng-effektusnak neveznek és azt jelenti, hogy leírjanak valakit, aki célzottan megkérdőjelezi a másik valóságát, önérzetét, sőt még az emlékeit is.
A pszichológiai thriller főszerepében Ingrid Bergman alakítja Paulát, aki hazatér újdonsült férjéhez, Gregoryhoz (Charles Boyer). Lassan kiderül, hogy nárcisztikus férje folyamatosan manipulálja – elrejti az ékszereit, tompítja a lámpák fényét, és azt mondja neki, hogy csak képzelődik -, hogy meggyőzze Paulát arról, hogy elveszti az eszét. Mivel a nárcisztikusoknak csak a saját szükségleteik fontosak, ezek a hazugságok és manipulációk könnyen mennek a férfinak, így érve el, hogy mindent megkapjon, amit csak szeretne.
Következő, nem sokkal vidámabb film a Mi történt Baby Jane-nel című 1962-es műremek. Ez a két nővérről szóló, diszfunkcionális, ijesztő történet tökéletes példája annak, hogy a betegség a korai gyermekkori élményekből eredhet. A főszerepben Bette Davis játssza “Baby Jane” Hudsont, a pimasz, egykori gyereksztárt, akinek túlzott önérzete és alkoholizmusa mellett még számos egyéb problémája van. Jane végül mozgásában korlátozott nővérét, Blanche-ot (Joan Crawford) gondozza, de féltékeny Blanche pénzére és a sikereire, így egyre kegyetlenebb és bántalmazóbb manipulációhoz folyamodik Blanche-sal szemben. A pszichohorrorként jellemezhető film érzékletesen mutatja be, hogyan válik elmebeteggé valaki.
A Baby Jane színésznője, Joan Crawford másodszor szerepel a listánkon, de ezúttal Faye Dunaway színésznő alakítja – a valós történet alapján – a bántalmazó, nárcisztikus anyát az Anyu a sztár című filmben. Ugyanis, bár Crawford az 1940-es években az egyik legjobban fizetett hollywoodi sztár volt, lánya, Christina szerint, aki a film alapjául szolgáló könyvet írta, anyjának volt egy olyan oldala, amelyet senki más nem látott. Otthon Crawford alkoholista, erőszakos, zsarnok volt, aki egész életében terrorizálta gyermekeit. Dunaway mesteri módon mutatja meg a nárcisztikus nő belső konfliktusát, aki dühös és ijesztő, ugyanakkor sebezhető is.
Jó pár évet ugorva már el is érkeztünk Natalie Portman Oscar-díjas alakításáig a Fekete Hattyú című, világszerte sikeresfilmben. Nina Sayers egy fiatal lány, aki azért küzd, hogy elnyerje a főszerepet a Hattyúk tavában. Ebben a pszichodrámában Nina gondjait tovább súlyosbítja a Barbara Hershey által alakított anyjával, Ericával való kapcsolata, akinek nárcizmusa kulcsszerepet játszik abban, hogy lánya pszichés betegségébe merevedik. A nárcisztikus anyák közös jellemzője, hogy azt akarják, hogy gyermekeik infantilisek legyenek. Ennek tanúi lehetünk abban, hogy Erica állandóan ellenőrzi, terelgeti lányát, nem hagyva saját gondolatokat Ninának.
És végül egy egészen friss darab: 2023-as film a Férjem, az önimádó, Kat (Ren Harlow) és Richard (Alex Trumble) főszereplésével. Ebben a thrillerben egy frissen házasodott nő rájön, hogy férje egyáltalán nem az akinek látszik. A manipulatív, másik érzéseit semmibe vevő Richard azon dolgozik, hogy hamis vádakkal egy gyilkossági ügybe keverje a nőt, akinek egyetlen célja a túlélés lesz. A film – amelyet vasárnap éjszaka a STORY4-en, kedden pedig a FILM4-en lehet megnézni – legerősebb része, amely azt mutatja be, milyen egy teljesen inmorális emberi lény, akinek egyetlen célja a másik lenyomása és eliminálása.