Lassan felnő egy olyan generáció, amelynek fejében Gwyneth Paltrow nem érdekes színésznőként, törékeny naivaként vagy szerelmes főhősnőként él, hanem kicsit furcsa, de azért elég szórakoztató üzletasszonyként, aki mindig mond valami vicceset. Vagy éppen megbotránkoztatót. És persze játszott egy csomó Bosszúállók-filmben.
Több színész miatt írtunk már arról, hogy a kor előrehaladtával (és itt most ne a nyugdíjaskorra tessenek gondolni, hanem harminc fölött) Hollywoodban gyorsan fogynak a szerepek, úgyhogy ha valakinek nincsenek bebetonozott szerepei, vagy éppen pechje van, rövid idő alatt kiiratkozik az élvonalból. Az, hogy emiatt a színésznők igyekeznek több lábon állni, csodának és újdonságnak sem mondható, de általában érdekes.
Gwyneth Paltrow emblematikus példája ennek a karrierváltásnak, amely a kétezres évek közepén kezdődött: igazából egybeesett azzal, hogy Paltrow és akkori férje, Chris Martin családot alapítottak. A Bizonyítás című filmjét már Apple lányával várandósan forgatta 2003-ban (2004-ben született), 2006-ban pedig megszületett Moses nevű fia is. Többször nyilatkozta, hogy emiatt feltétlenül visszavesz a munkatempójából. Persze így is szerepelt filmekben – 2006-ban írta róla a Guardian, hogy kétféle feladatot vállal el: amit elég érdekesnek és jónak talál, illetve amivel jól kereshet. Utóbbinak tekinthetjük a Bosszúállók-univerzum filmjeit 2008 óta, és olykor-olykor különböző sorozatok epizódjaiban is felbukkan, de az útja egyértelműen az életmód-iparág felé vitte, amely nemcsak személyes szükségleteivel (vö. megjelenés fontossága egy színésznőnél) hanem érdeklődésével is egybeesett.
Saját életmód-vállakozását, a GOOP-ot 2008-ban alapította. Akkoriban ez még csak egy heti hírlevél volt, amelyben a testi-lelki ápoltságról írt, de rövid idő után honlap lett belőle, a goop.com. (A cég neve úgy adódott, hogy az ő monogramja G.P., és egy barátja azt mondta neki, hogy a sikeres internetes vállalkozásoknak két O-betű van a nevében. Emellett olyan nevet keresett, aminek nincs jelentése – hát ez sikerült. Azóta webáruháza van, felkapott és elegáns márkákkal működik együtt, különböző médiumokban állít elő tartalmat a podcastoktól a tévéműsorokig – és, nézzünk szembe a ténnyel, rendkívül nyíltan kezeli azt a kérdést, hogy mi van a lábai között, és mit lehet vele csinálni. Itt most nem arról van szó, hogy egy vagy két (stb.) felnőtt ember önkéntesen és kölcsönös beleegyezésen alapulva mit kezd egymással és önmagával örömszerzés címén, hanem hogy először a vaginagőzölés, a gyógyítónak mondott jádetojások, majd az „ilyen illata van a vaginámnak” nevű gyertyája miatt szaladt fel tőle a nagyközönség szemöldöke.
A rövid időn belül ellentmondásossá vált márkát támadták azért, mert tudományos hátterűnek mondott, de a vajákosság irányába hajló, nem bizonyított erejű termékeket és szolgáltatásokat népszerűsít (lásd az imént említettek, a testet „újraenergetizáló” matricák, „gyógyító” kristály-készletek, lelki vámpírokat távol tartó testpermet és társaik), illetve annyira drága dolgokat, amilyeneket rajta kívül nem sokan engedhetnek meg maguknak. A tudományos közösség évek óta támadja áltudományos dolgai miatt, a világ nagy része viszont csak nevet rajta: valahogyan sikerült neki egy annyira kedvelhető márkát felépítenie önmagából és a GOOP-ból, hogy a közönség már-már kíváncsi rá, mivel rukkol elő legközelebb.
Nálunk viszont Gwyneth Paltrow továbbra is színészként érvényesül, a Bizonyítás című filmjét november 6-án, hétfőn 21:50-től láthatja a FILM4-en. (Vagy kedden, 01:45-től ugyanott, ha nem tud aludni.)