Robert De Niro zseniális színész, ezt leszögezhetjük. Legutóbb megjelent munkájában, a Megfojtott virágok című Scorsese-filmben William King Hale-t alakítja, aki a valóságban egy hatalmas, olajért elkövetett gyilkossági összeesküvés kiagyalója, aki az oszázs indián törzs tagjait vette célba. (A filmet Oscarra jelölték, ahogy a női főszereplő Lily Gladstone-t is – aki az első Golden Globe-díjas őslakos amerikai). A közelmúltban jelent meg vele egy interjú, amelyben Andrew Corsello, a GQ újságírója beszélgetett vele. Ebből szemezgettük ki a legfontosabb részeket.
Aligha meglepő, hogy De Niro művészcsaládból származik. Szülei, akik 2 éves korában békésen elváltak (apja, Robert meleg volt), mindketten festettek. Az idősebbik Robert, aki expresszionista festő volt, Európába költözött. Édesanyja, Virginia Admiral a New York-i West Village-ben nevelte fel fiát, és gépírószolgálatot működtetett, hogy megéljen, de még a húszas években eladott egy festményt a Museum of Modern Artnak (emellett erotikus regényeket írt Anaïs Nin-nek és ponyvaregényeket a True Crime magazinnak). Miután az Óz, a nagy varázsló egy iskolai előadásában, a gyáva oroszlán szerepében fájdalmasan félénk 10 éves fiát megérintette a színészet, fiát megpróbálta őt bejuttatni a Dramatic Workshopba, ahol Marlon Brando is tanult.
A fiatal Robert De Niro számára a sötét moziban ülni csak a moziélmény első fele volt; a rituálé csak akkor volt teljes, amikor hazatérve újra eljátszotta anyjának mindazt, amit látott. Tizenévesen egy ideig egy utcai bandában próbált karriert építeni, ahol sápadt arcbőre miatt a Bobby Milk (a Robert becézéséből és a tej szavakból alkotott becenév) becenevet kapta, de a világ örömére a bandatagság helyett inkább a színjátszást választotta.
Karrierje elején De Niro bejelentette a castingokon, hogy „Bob De Niro vagyok, és biztos vagyok benne, hogy hallottak már az apámról”, majd megmutatta nekik apja vázlatait. A mai napig pontosan úgy tartja fenn apja stúdióját a West Broadwayn, ahogy az az apja 1993-ban bekövetkezett halálakor maradt. Arra a kérdésre, hogy örökölte-e a szülei festői látásmódját, De Niro nem tudott határozott választ adni. De a család nagyon fontos számára, 12 éves lánya, Helen a képernyőkímélője.
De Niro biztosan szereti a gyerekeket, hisz több nőtől összesen 7 is van neki, az utolsó tavaly áprilisban született meg, aktuális barátnőjétől, Tiffany Chenne-től. „Nagyszerű érzés” – mondja arról, hogy újra kispapa lett. „Minden, ami foglalkoztat vagy ami miatt aggódom, egyszerűen eltűnik, amikor ránézek. Ez csodálatos. Amikor idősebb lesz – ki tudja mi lesz ? De nagyon édes, ahogyan rád néz, ahogyan befogadja a dolgokat, ahogyan gondolkodik, figyel és megfigyel…”.
De Niro júliusban elveszítette legidősebb unokáját, Leandrót kábítószer-túladagolásban. Érthető módon ez is azon témák közé tartozik, amelyekről nem beszél idegenekkel.
Érdekes módon egy másik dolog, amiről De Niro nem szívesen beszél, az az elmélyült felkészülési folyamata. Csak a vállát vonogatja, amikor arról kérdezték, hogyan sajátította el a szicíliai dialektust a Keresztapa második részében Vito Corleone szerepében nyújtott Oscar-díjas alakításához. (Az ő Vitója csak nyolc szót beszélt angolul a filmben.) Valamivel közlékenyebb, amikor új filmje miatt az oszázs nyelvet tanulta meg: „Nos, a karakteremnek jól kellett beszélnie, ezért szereztem egy remek tanárt, és a Zoomon dolgoztunk együtt”. De Niro egy évet edzett Jake LaMotta, a Dühöngő bikában általa alakított díjbokszoló mellett; LaMotta szerint védence a sportág történetének 20 legnagyobb középsúlyú bunyósa közé tartozott volna. „Eh” – válaszolja De Niro. „Csak úgy mondta.”
Van azonban egy olyan aspektusa a mesterségének, amiről szívesen beszél. „A ritmus” – mondja. „Minden karakternek van egy bizonyos ritmusa, és mindent meg kell tenned, hogy ezt megtaláld. Van egy ritmus, ahogyan te és a többi színész együtt dolgoztok. Mindannyian felveszitek egymás ritmusát, és egymásból játszotok. Ez nagyon fontos számomra. Ha egy színész egyszer beáll a ritmusra, minden más – háttértörténet, pszichológiai összetettség, motívum – a helyére kerül. Néha nem tudod, mi motivál egy karaktert”- mondja De Niro. Egy karakter ritmusának elsajátítása pedig lehetővé teszi a színész számára, hogy kiszabaduljon a forgatókönyvből és improvizáljon. És az improvizáció, mint kiderült, sokkal nagyobb szerepet játszik a mesterségében, mint azt a legtöbben gondolnák.
A Robert De Niróról írt történetek legalább fele az évek során elsősorban arra összpontosított, hogy milyen nehéz interjúalany – nem reflektál magára, nyers, az interjúztatókat és a kérdéseiket hátborzongatónak nevezi, és így tovább. (A GQ magazin 1991-ben és 2006-ban „15 motyogó perc Robert De Niróval”, illetve „És most 972 szó Robert De Nirótól” címmel jelentetett meg anyagokat). Ez a visszafogottság segít megmagyarázni, hogy – annak ellenére, hogy hat évtizede játszik és 115 filmet készített – hogyan őrizte meg titokzatosságát.
„Minden más színészről tudom, hogy milyen lenne a való életben” – mondta egyszer Billy Bob Thornton. „De Niro az egyetlen, akiről fogalmam sincs.” Még Martin Scorsese is – akinek a De Niróval való 10 filmes rendező-színész együttműködése a legtermékenyebb Hollywood történetében – azt mondta, hogy évekig nem tudta, hogy barátja apja elismert festő volt.
Másrészt a világ bővelkedik olyan színészekben, akik dolgoztak De Niróval, és a vallásos határát súroló áhítattal és kötődéssel beszélnek róla. Leonardo DiCaprio filmes apafigurának nevezi őt. Sergio Leone spagettiwestern-rendező szerint De Niro olyan könnyedén tud személyiséget váltani, mint kabátot.
Ráadásul De Niro legfontosabb munkáiban, köztük mind a tíz Scorsese-vel közös filmjében forgatókönyvírói szerepet vállalt. Rengeteg dialógus, és ez az ember, aki nem beszél? Ugyanaz az ember, akinek a Taxisofőrben a tükör előtti pillanata – a filmtörténet egyik legikonikusabb pillanata – teljesen improvizált?
A Megfojtott virágok forgatása alatt a szaksajtó bővelkedett olyan beszámolókban, amelyek szerint Scorsese, De Niro és a főszereplő DiCaprio a forgatáson többször és dühösen írták át a saját szövegüket.
A kérdés-feletet nehezen megy De Nirónak, ez kiderült az elmúlt évtizedek alatt. Hasonlítsuk össze ezt a dinamikát azzal, amelyet Martin Scorsese csinál. „Persze, hogy irányít” – mondja De Niro. „Elvégre ő rendező. De ennél sokkal fontosabb, hogy „ő hangszerel, ő instruál”. Vagyis ráhangolja a színészeit a számukra oly fontos ritmusra.
Kérdés, hogy De Niro hogyan változott és fejlődött színészként és emberként az elmúlt 50 évben, amióta ő és Martin Scorsese az 1973-as Aljas utcákkal felrázták a filmvilágot. „Megtanultam, hogyan ne aggódjak, és ne terheljem magam túlságosan” – mondja egy vállrándítással. „Szeretem hagyni, hogy a dolgok megtörténjenek.”
És most jöjjön öt kevéssé ismert tény a színészről
- De Nirót eredetileg Tom Hanks szerepére szemelték ki a Segítség, felnőttem! című filmben. A színész Josh Baskin szerepét játszotta volna az 1988-as vígjátékban, amely Tom Hankset filmsztárrá avatta. Penny Marshall rendező még tesztvideót is forgatott De Niróról, amint gördeszkázik, biciklizik és kosarat dobál. Azonban De Niro azonban még a forgatás megkezdése előtt kiszállt, mert – mint mondta – „volt egy dolog, egy probléma a tárgyalás során, így aztán úgy alakult, ahogy alakult”.
- A Rettegés fokához tönkretette a fogait. Az 1991-es pszichológiai thrillerben egy erőszakos bűnőzőt alakító De Niro 5000 dollárt fizetett egy fogorvosnak, hogy lecsiszolja a fogait, hogy azok élesebbnek tűnjenek, és a karaktere gonoszabbnak tűnjön. Amikor a forgatás véget ért, ugyanennek a fogorvosnak 20 000 dollárt fizetett, hogy helyrehozza a fogait.
- Imádja, ha a legidősebb lányát is szerepelteti a filmjeiben. Drena (első feleségének, Diahnne Abbottnak egy korábbi kapcsolatából származó lánya, akit De Niro örökbe fogadott) legalább kilenc filmjében szerepelt, köztük a Gyakornok, a Rocky és Bakacsin kalandjai és az Igazság órája című filmekben.
- De Niro halhatatlanságához egy ’80-as évekbeli popdal is hozzájárult. A kizárólag lányokból álló brit popegyüttes, a Bananarama 1984-ben adta ki a „Robert De Niro’s Waiting …” című kislemezt. A dal a brit kislemezlista 3. helyére került, és 12 hétig ott is maradt.
- Ő és Marlon Brando ritka páros. Ők ketten egyike annak a három színészpárosnak, akik ugyanazon karakter eljátszásáért Oscar-díjat nyertek. Mindketten Vito Corleone-t alakították a Keresztapa-filmekben – Brando 1972-ben, De Niro 1974-ben.