Megrendezte halálát, nem fogadták jól a népek

Poonam Pandey indiai színésznő megrendezte saját halálát – szólt a hír, ami végigsöpört Indiától Amerikáig a kontinenseken. De nézzük, mi történt valójában! Egy bollywoodi színésznő halálát február 1-jén Instagram-oldalán jelentették be. Az üzenet szerint 32 éves korában méhnyakrákban halt meg.

„Ez a reggel nehéz számunkra” – állt a közleményben. „Mély szomorúsággal tudatjuk, hogy szeretett Poonamunkat méhnyakrákban elvesztettük. Mindenkit, aki valaha is kapcsolatba került vele, tiszta szeretettel és kedvességgel fogadott. A gyász ezen időszakában kérnénk a magánélet tiszteletben tartását, miközben szeretettel emlékezünk rá mindazért, amit együtt megéltünk”

Másnap azonban furcsa fordulat következtett. Pandey egy videóüzenettel jelentkezett be, amelyben tudatta a rajongókkal, hogy az egész csak átverés volt. Mielőtt rámutatott volna, hogy a méhnyak-egészségtudatossági hónap januárban volt, a Mumbaiban élő modell február 2-án azt írta: „Kötelességemnek érzem, hogy valami fontosat osszak meg mindannyiótokkal – itt vagyok, élek. A méhnyakrák nem követelte az életem” – folytatta – „de tragikus módon nők ezreinek életét követelte, ami abból fakadt, hogy nem tudtuk, hogyan kezeljük ezt a betegséget”.

Pandey a továbbiakban a betegség megelőzéséről beszélt, majd néhány szót intézett a gyászoló követőihez. „Megértem, hogy a méhnyakrák miatt feltételezett halálomról szóló friss híreket időbe tartott, míg megemésztettétek” – írta egy külön Instagram-posztban – „és nagyra értékelem a kedvességet és az aggodalmat, amit a világ az elmúlt 24 órában nyújtott”.

A színésznő emellett egy bocsánatkérő videót is megosztott, a sokkoló kampánnyal kapcsolatban, amelynek megtervezése elmondása szerint négy hónapig tartott.

Bár jó célt szolgált, Pandey reklámfogása felháborodást keltett a közösségi médiában, és a felhasználók érzéketlen trükknek nevezték. „Szó szerint viccet csináltak a valódi ráktúlélőkből” – írta az egyik felhasználó.

Pandey a Hauterrfly médiacsoporttal és a Schbang marketingcéggel együtt később újabb bocsánatkérést osztott meg azokkal, akiket a rákbetegségben elhunytakkal szembeni, szerintük csupán látszólagos érzéketlenség okozott.

„Sokan talán nem tudják, de Poonam saját édesanyja is bátran megküzdött a rákkal” – állt a közleményükben. „Mivel személyesen is átélte egy ilyen betegséggel való küzdelem kihívásait, megérti a megelőzés fontosságát, különösen akkor, amikor már létezik védőoltás”.

Bár lehet, hogy nem jól sikerült a kampány, évente több ezer nő hal meg méhnyakrákban, amely egy egyszerű orvosi vizsgálattal már korán kiszűrhető. A méhnyakrák a hámsejtek rosszindulatú elváltozása nyomán fejlődik ki, és nagyrészt szexuálisan aktív középkorú nőket érint. Világviszonylatban ez a 4. leggyakoribb megbetegedés, amely sok esetben, pont késői felfedezése miatt halálos. Kimutatása citológiai mintavétellel lehetséges, amely gyakorlatilag fájdalommentes, az évenkénti nőgyógyászati vizsgálat része. Ez mindenkinek erősen ajánlott, illetve a szexuális élet elkezdése előtt ajánlott a HPV védőoltás felvétele mind a fiúk, mind a lányok számára. Ez később is megismételhető. Bár nőgyógyászhoz ritkán szeret járni az ember, mindenkit arra biztatunk, győzze le berzenkedését és vegyen részt a TB által támogatott szűrésen. Mert egy kis kényelmetlenség még mindig sokkal jobb, mint a műtét, a kemoterápia és a halál.

Bár itt a cél alapvetően üdvözítendő volt, az elmúlt években (is) simán használtak embereket, kapcsolatokat reklámfogásként, hogy valakit bedobjanak a köztudatba. Joe Jonast összehozták Demi Lovatóval, hogy megpörgessék a Rocktábor 2. – A záróbuli körüli hype-ot, Taylor Swift énekesnő pedig a jóég tudja, mit akart elérni azzal a pár hónapig tartó látszatkapcsolattal, amely közte és Tom Hiddleston színész között zajlott. Még pikánsabb azonban Paris Hilton és az ő kiszívárgott szexvideója, ami hogyhogynem a The Simple Life című valóságshow-jának bemutatója előtt került elő egy héttel. Meghozta a nézettséget? Naná!

Aztán ott van Charlie Sheen, aki látszólag a Twitteren (ma X) omlott össze. Kétségtelenül szórakoztató volt, és eleinte nagyon is hihető… de mint később kiderült, az egész csak kamu volt. Az összeomlás a Két pasi – meg egy kicsi című sorozata után jött munkájának, a Nyugi, Charlie!-nak (Anger Management) a reklámja lett, hisz mindenki erről beszélt. Aztán ott van Lady Gaga húsruhája, aminek, valljuk be, értelme nem sok volt, viszont mindenki, de tényleg mindenki erről beszélt. Gaga meg tudja mi kell a népnek.

Lady Gaga a 2010-es MTV Video Music Awardson. (Fotó: Getty Images)