Az idei Indy-pole csúcs, de mégsem

Rekorddal szerezték meg az első rajthelyet a hétvégi indianapolisi 500 mérföldesre, de a négy- és az egykörös csúcs 1996 óta megdönthetetlen.

A Penske-Chevy pilóta Scott McLaughlin vasárnap pole pozíciós rekordot állított fel az Indianapolis 500 időmérőjén, amikor is a négykörös kvalifikációs távot átlagban 234.220 mérföld/órás sebességgel teljesítette. Első rajtkockát ennél magasabb átlaggal senki nem szerzett a verseny több mint 100 éves történetében, mégsem ez a top az Indy 500-akon.

A négykörös csúcs és az egykörös rekord ugyanis 1996 óta megdönthetetlen, és egy Arie Luyendyk nevű, holland pilóta nevéhez fűződik. A ma 70 éves exversenyző nem akárki Indianapolisban, kétszer nyerte meg az 500-ast, háromszor indult a pole pozícióból, és dicsőséglistája még bőségesebb lehetne, ha nem esik ki a futamon háromszor is az élről.

Luyendyk – eredetileg az angolul kiejthetetlen Luijendijk – a 90-es évek oválspecialistája volt, különösen az Indy 500 mestere, persze ez a fentiek alapján már kiderülhetett. 1990-ben szerezte első győzelmét, és egészen a 2000-es évek elejéig Indianapolis egyik nagymenőjének számított. Ahogy az 1996-os kiíráson is, amin nem szerzett pole-t, sőt a top10-ből se startolhatott, aztán még csak célba sem ért, bő 50 körrel a vége előtt, törött autóval kiállt. Mégis ugyanúgy beírta nevét a történelemkönyvekbe, mint 90-es és 1997-es győzelmével.

Arie Luyendyk az 1996-os Indy 500-on

Akkoriban még a jelenleginél is bonyolultabban kvalifikáltak az Indy 500-ra, mivel a felkészülés egy teljes hónapon át zajlott, és a pole-napra a hónap – május – közepén került sor. Lényeg a lényeg, Luyendyk a második lett a négykörös időmérők legfontosabb napján Reynard-Fordjával, csakhogy autója súlyhatár alattinak bizonyult, így kizárták. Nem végleg viszont, másnap lehetőséget kapott, hogy bejusson a futamra, de ekkorra a top20 már betelt, maximum a 21. kockára kerülhetett be, bármilyen gyors négykörös átlagot produkál is. Szerencséje volt, az időjárás a kezére játszott, kedvezőbb volt, mint szombaton, ő pedig nem fogta vissza magát.

Íme, a négy köre:

  • 1.: 38.097 másodperc, 236.239 mérföld/óra
  • 2.: 37.983 sec, 236.948 mph
  • 3.: 37.933 sec, 237.260 mph
  • 4.: 37.895 sec, 237.498 mph – minden idők leggyorsabb hivatalos Indy 500-köre
  • Összesítve: 2:31.908, 236.986 mph – minden idők leggyorsabb négykörös etapja az Indy 500-on

Mind a négy köre gyorsabb volt, mint most McLaughlin bármelyik kvalifikációs köre.

Nem csoda, hogy ezek után Luyendyknak díszsorfalat állt a teljes mezőny a boxutcában, úgy fogadták, mintha magát az Indy 500-at nyerte volna meg. Tudták, történelmet láttak: a 236,986 mérföld/óra mind a mai napig megdönthetetlen Indianapolisban. A holland 4. köre, a 237,498 mérföld pedig mindmáig a leggyorsabb hivatalos kör az Indianapolis 500 történetében. De azért egy csavar még marad a sztori végére, ugyanis nem ez a valaha volt leggyorsabb kör az Indy 500-on.

Kitalálták, természetesen azt is Luyendyk futotta: két nappal kvalifikációs csúcsai előtt, a pénteki edzésen egyik szimpla körét 239,260 mérföld/órás, azaz pontosan 385 kilométer/órás átlagsebességgel tette meg, és a 37,616 másodperc azóta is minden idők leggyorsabb köre Indianapolisban.

A 2024-es, 108. Indy 500-at vasárnap rendezik, a futamot és pénteken az utolsó edzést is élőben közvetítjük a Network4-en. A zárótréning 17 óra körül indul, a verseny pedig vasárnap 18:30-kor.