Hogy lehetsz elismert, ünnepelt művész Hollywoodban, ha az emberek azt sem tudják, ki vagy? Nos, erre a kérdésre Joel Edgerton élete lehet a válasz, véleményem szerint ugyanis a filmszakma legtehetségesebb kaméleonja ő. Egy olyan színész, aki úgy olvad be a környezetébe és válik eggyé minden szerepével, hogy vagy fel sem tűnik senkinek, hogy ott van, vagy csak utólag, amikor már a színpadon áll, és díjat vesz át érte.
Lehet, hogy nincs igazam, filmkedvelő külső szemlélőként azonban meggyőződésem, hogy az 50 éves színész neve az igazi elvakult rajongók kivételével kevés embernek cseng ismerősen. Pedig egy rendkívül sokoldalú művészről van szó, aki rendezőként, producerként, íróként is dolgozik, és rendes mennyiségű filmben (82!) játszott valójában, még ha ez nem is tűnt fel senkinek.
De miért? Edgerton egy ausztrál, átlagos megjelenésű férfi, nincs rajta semmi extra, ami miatt távolról is ki lehetne szúrni. Nem egy harsány, feltűnősködő életet folytató, a magánélete minden mozzanatáról számot adó színészről van szó. Olyan, mint bárki más, egy távoli ismerős, egy kedves nagybácsi, egy régi iskolatárs vagy egy családját védelmező apa. És pontosan ezek az átlagosnak tűnő ismertetőjegyek teszik annyira érdekessé (és sikeressé) őt. Edgerton mindennapi külseje és visszafogott jelleme mögött ugyanis valódi tehetség lakozik, egy olyan színész, aki bárkit, bármilyen környezetben képes hitelesen eljátszani. Esélye nincs arra, hogy beskatulyázzák, nincs olyan karakter, amire ne lehetne alkalmazni. Pont azért, mert olyan, mint bárki.
Csak hogy lássuk, mennyire színes is Edgerton palettája: a saját maga által írt és rendezett Eltörölt fiú című filmben például megtért keresztényként egy homoszexuális fiatalok átnevelésére szakosodott tábor vezetőjét alakította, a 2005-ös Star Wars III. – A Sith-ek bosszújában meg Luke Skywalker nagybátyját, Owen bácsit. De volt Falstaff az V. Henrikben, gazdag, befolyásos, arrogáns, hűtlen antihős a Nagy Gatsbyben, FBI-ügynök a Fekete misében. Játszott orkot Will Smith mellett a Brightban, harcos családapát az Éjjel érkezikben, a Loving című filmben pedig egy fehér férfit, aki a rasszok közötti házasság jogaiért küzd.
Az Ajándék című filmben, amelyet ugyancsak ő írt és rendezett, egy régi iskolatárs szerepét játssza, aki a film során szép lassan egy házaspár agyára megy. „Lenyűgözött a gondolat, hogy eljátsszak egy furcsa, esetlen, tolakodó embert, miközben teret adok a nézőknek, hogy együttérezzenek vele. Az ajándék arra késztet minket, hogy igazán megkérdőjelezzük a jók és a rosszak szerepét.” – nyilatkozta erről annak idején, hozzátéve, hogy rettentően izgult a forgatás előtt, mivel akkoriban még nem rendezett egész estés filmet, pláne olyat, amelyet saját maga írt. „Fontolgattam, hogy másra osztom inkább a saját szerepemet, de rájöttem, hogy rendben leszek, mert rendesen felkészültem” – tette hozzá.
Joel Edgerton egyik leglátványosabb átalakulását a Warrior – A végső menet című filmben láthatja nálunk a FILM4-en, május 29-én, szerdán, 22:30-tól. Ebben egy valaha sikeres MMA-harcost játszik, akinek öccse (Tom Hardy) szintén ökölvívó, és nagy meccsre készül. A testvérek már jó ideje elhidegültek egymástól, de szembenézésre kényszeríti őket, hogy kénytelenek ugyanazon a versenyen indulni.
Joel Edgerton észrevétlensége tehát nem is annyira észrevétlen, ha kicsit odafigyelünk. És ha mindez nem elég bizonyítéknak, beszéljen helyettem a 82 jelölés és a 24 díj, amelyeket megkapott.