Nicolas Cage érdekes interjút adott a New Yorker magazinnak, amelynek az kölcsönzött eredetiséget, hogy beszélgetés közben szóba került: a színésznek el kell ugrania két test-és arcszkennelésre, ha ott már végzett. Ez jó alkalom volt, hogy újra kifejtse véleményét arról, azt, ami ellen már nyíltan ágál egy ideje, vagyis a mesterséges intelligencia szabályozatlan mivoltáról a filmkészítésben.
Cage legközelebb egy élőszereplős Pókember-sorozatban szerepel, utána pedig egy filmben, és mindkettőhöz szükséges – a készítők szerint, persze – hogy a gyártó cég rendelkezzen a színész fizikai valójának digitális másolatával. Amin egyrészt nevet, másrészt bizonytalansággal tölti el. „Betesznek egy számítógépbe, ellenőrzik a szemem színét, és megváltoztatják – mit tudom én, mit. Egyszerűen ellopják a testemet, és azt csinálnak vele, amit akarnak, digitális mesterséges intelligencia segítségével. Istenem, remélem nem mesterséges intelligenciával. Az rémisztő. Erről már sokszor beszéltem. […] És elgondolkodtat arról, hogy mi lesz a művészek lényegével? Majd átveszik a helyüket? Vagy összevissza alakítják? Hol kap helyet a szívverés? De tényleg, mit csináltok a testemmel és az arcommal, ha már meghaltam? Nem akarom, hogy bármit is csináljatok vele!”
Aggályainak ugyan helyenként költői hangot adott, de a probléma nagyon is közel áll a rögvalóhoz: rajta kívül is számtalan fontos filmipari szereplő tiltakozott már az ellen, hogy alkotói stílusukat, illetve valós emberek mesterségesintelligencia-modellekkel felturbózott másolatait használják fel akár szórakoztató műsorokban, akár egész máshol. Wes Anderson és Tim Burton korábban indulattal nyilatkoztak a témáról, de a legborzongatóbb helyzetbe alighanem Zelda Williams, Robin Williams lánya került, akinek megmutatták, hogyan támasztották fel édesapját, digitálisan. Scarlett Johansson pedig jelenleg is harcol azért, hogy ne működhessen világszerte egy olyan MI-alapú szolgáltatás, amelynek hangja a megszólalásig (hahaha) hasonlít az övére.
Na de vissza Nicolas Cage-hez, akitől azt is megkérdezték, ha valaki még egyetlen filmben sem látta, akkor melyik munkáját ajánlaná az illetőnek. Cage a 2021-es Piget választotta, amely egy dráma, Michael Sarnoski írta és rendezte. Egy oregoni szarvasgomba-gyűjtőt játszik benne, akinek elrabolják a disznaját.
„Szerintem ez valami olyasmi, ami sokaknak jelenthet valamit, hiszen előbb-utóbb mindannyiunkra lesújt egy tragédia. Csak az a kérdés, mikor. És ez a film olyan nekem, mint egy népdal. Egy nagyon halk, finom film, pont az ellenkezője annak, mint amivel a beszélgetésünk elkezdődött – hogy az emberek őrültnek hisznek.”