„De jó, hogy megint időben ideértem!” „Imádok reggel 6 előtt kelni!” „Igen, kérek még abból a korianderes-mazsolás sütiből!” „Bárcsak egy híres színésznő lenne a matektanárom!”. Mondatok, amelyeket életemben nem mondtam ki a számon, és már biztos voltam benne, hogy soha nem is fogom. Az utóbbit azonban kénytelen voltam, miután megismerkedtem Danica McKellar munkásságával, akiről kiderült, hogy nemcsak sikeres és tehetséges színésznő, hanem iszonyú okos, és jó matematikából, mi több, egy tucat könyvet adott már ki a témában, főként az elveszett lelkű, természettudományokban bizonytalan lányokat megcélozva közönségként. Ha nem ez az egyik legmeglepőbb és legmenőbb dolog egyszerre, amire színésznőtől számíthatunk, akkor mégis mi az?
Na jó, ha már így szóba került, fussuk át gyorsan, honnan is lehet ismerős a 48 éves színésznő (mert hogy nem a matematikai képességei miatt, abban szinte biztos vagyok), és miként jutott el oda, ahol jelenleg tart. McKellar már egészen korán színészi pályára vágyott. Húgával, Crystal McKellarrel együtt anyjuk táncstúdiójában léptek fel először, az igazi áttörést azonban az 1988-ban debütáló The Wonder Years című sorozat hozta el számára, amelyben hat évadon keresztül alakította Winnie Coopert, Kevin Arnold (Fred Savage) szerelmét. A sorozat kezdetén még csak 12 éves volt, mégis gyorsan felfigyelt rá a szakma.
Ennek ellenére McKellar nem használta ki a népszerűséget, amit a sorozat hozott neki (pedig simán megtehette volna), hanem inkább felvételizett a kaliforniai UCLA egyetemre, és matematikát tanult. Ebben aztán annyira jó volt, hogy egyrészt summa cum laude diplomázott belőle, másrészt Lincoln Chayes professzor és egy diáktársa, Brandy Winn segítségével megírta a Chayes-McKellar-Winn-tételt, amely egy rendkívül fontos tudományos eredménynek számított a ferromágneses rendszerek statisztikus mechanikájának megértésében. (Mondjuk én ebből már a szavakat sem értem, dehát valószínűleg nem is nekem írták).
McKellar ezek után szinte küldetésének tekintette, hogy minél több gyerekkel megszerettesse a matekot, úgyhogy meg is írt gyorsan tizenegy könyvet a témában, amelyeknek már a címéből is sejthető, hogy valószínűleg sikerült elérnie a célcsoportot. Math Doesn’t Suck, Kiss My Math, Hot X: Algebra Exposed című könyveivel kifejezetten az volt a célja, hogy közérthető és humoros formában adja át a tudását a fiataloknak, különös figyelmet fordítva a lányokra, akiknek nincs elég önbizalmuk a természettudományos tárgyak terén. 2007-ben a World News with Charles Gibson című műsor A hét embere címet adományozta neki a Math Doesn’t Suck című könyvéért, amely milliókhoz jutott el, és változtatta meg a matematikatanulásáról alkotott képüket. 2014-ben a Joint Policy Board for Mathematics (JPBM) kommunikációs díját is megkapta, amellyel azt az erőfeszítést díjazták, amit a fiatalok matematika iránti érdeklődésének felkeltése érdekében tett.
Gondolhatnánk ezek után, hogy gyerekként ugyan belekóstolt a színészetbe, végül mégis a tudomány lett az ő útja, de ez egyáltalán nem így van, és ettől is olyan érdekes Danica McKellar életútja. A filmszakmáról ugyanis annak ellenére sem mondott le, hogy az élete nagy szegletét a matematika töltötte ki. Eleinte ugyan, mondja ő, nehéz volt gyerekszínészből felnőtt színészként megállnia a helyét (meg hát azt se felejtsük el, hogy a kettő között egészen mással foglalkozott), továbbra is számos televíziós sorozatban és filmben szerepelt, köztük a Walker, a texasi kopóban, a Szerelemhajóban, Az ügyosztályban, de az Így jártam anyátokkal című sorozatban és az Agymenőkben is feltűnt. Fontos szerepet kapott továbbá az Elnök emberei negyedik évadában, amelyben egy éven keresztül alakította a szarkasztikus, száraz humorú Elsie Snuffint.
Szinkronizálni is gyakran szokott, de kipróbálta magát a kamera másik oldalán is: készített két rövidfilmet, az egyiket Speechless címmel. Szerepelt egyébiránt Debbie Gibson Electric Youth albumának nyolcadik kislemezéhez készült No More Rhyme című dalának videoklipjében (csellózik a videó elején), 2005 júliusában pedig szexi fotósorozatot készítettek róla a Stuff magazinban, miután az olvasók őt választották meg azok közül a kilencvenes évekbeli hírességek közül, akiket a leginkább fehérneműben szeretnének látni. McKellar saját bevallása szerint részben azért vállalta el a fotózást, hogy “keményebb szerepeket” kapjon. Ehhez képest azonban főként a kedves romantikus-családi-karácsonyi Hallmark-filmek egyik legfontosabb arca lett (bár igaz, hogy egyszer játszott heroinfüggő nőt is a Lifetime Mrs. Klinika című sorozatában), már több mint húsz ilyen tematikájú filmet forgatott, többen pedig producerként is előfordult.
Danica McKellar tehát nem mindennapi személy nem mindennapi karriertörténettel, akinek az Erdős-száma 4 és a Bacon-száma is 6 – nincs is, ami ennél jobban példázhatná, hogy valaki nemcsak a tudomány, hanem a szórakoztatóipar meghatározó szereplője is egyben. Csak hogy teljesen világos legyen: az Erdős-szám azt jelöli, hogy egy személy a tudományos publikációk hálózatán belül hány lépésnyire van a híres magyar matematikus Erdős Páltól. Tehát, ha valakinek Erdős Pállal közvetlenül van közös publikációja, akkor az Erdős-száma 1, ha egy olyan személlyel van, akinek Erdős-száma 1, akkor az ő Erdős-száma 2, és így tovább. McKellar Erdős-száma 4, ami azt jelenti, hogy ő 4 lépésnyire van Erdős Páltól a tudományos publikációk hálózatában. A Bacon-szám hasonló koncepción alapul, csak ez a szórakoztatóiparra vonatkozik, és azt mutatja meg, hogy egy színész milyen közelségben áll Kevin Bacon színészhez a filmekben való együttműködések hálózatán keresztül. Tehát, ha valakinek közvetlenül van közös filmje Kevin Baconnel, akkor a Bacon-száma 1. McKellarnek 6, vagyis mindkét területen összekapcsolható a két hírességgel, ami lássuk be, elég különleges és kifejezetten ritka kombináció.
Romantikus matematikus
„Nehéz megfogalmazni, miért is szeretek színészkedni. Mindig is két oldala volt a személyiségemnek – egyrészt imádom a logikát, a matematikát és a rejtvényeket, másrészt viszont szeretek embereket szórakoztatni. Belső késztetést érzek arra, hogy emberi történeteket meséljek el, mert hiszek abban, hogy valamilyen módon jobban megértjük önmagunkat, amikor a képernyőn látunk valakit, aki azokat a dolgokat mondja, amiket mi is mondtunk már, és azt érzi, amit mi is éreztünk. Emellett azért is csinálom, mert így kielégítem azt a belső késztetést, hogy megosszak valamit másokkal. […] Számomra ez olyan, mintha táncolnék. Valódi izgalmat jelent.” -nyilatkozta a színésznő, akit legközelebb szombaton, 13:40-kor láthatja nálunk a FILM4-en A téli palota című filmben, amelyben egy írónőt alakít, akinek egy herceg mellett kell sertepertélnie.