Az autóm és én vagyunk az utolsó hősei a világnak

énekelte annak idején Lovasi András a Kispál és a Borz élén, de nem ő az egyetlen, akit valaha megérintett ez a fajta életérzés. Amióta autók vannak, mindig is többet jelentettek, mint egy jármű, ami innen oda visz: a fejlődést, az előrelépést a saját életünkben, a változást. Az autóban utazás egyenértékűvé vált az úttal, ami valahová visz minket, csak győzzük kivárni, de persze menet közben is előfordulhatnak érdekességek.

A hídon túlban az autó maga a lehetőség, hogy valami történjen. A rozoga harci jármű, a kék Buick három mihaszna detroit-i fiatalembert visz Amerikából Kanadába, hogy drogot csempészve próbálják előremozdítani a saját életüket. De nemcsak a közlekedéshez segíti őket ez a Buick, hanem egy új, lehetőségekkel és döntésekkel teli világhoz, ahol kezdhetnek magukkal valamit, és esetleg meztelen nőket is láthatnak. (A filmet egyébként pont ma adjuk, 17:50-kor, a FILM4-en.)

Ha a Túl a hídon egy felnövés-történet, akkor a 16 évvel később megjelent Gran Torino egy megbékélés-történet – valahol mindkettő arról szól, hogy a főszereplők megtalálják a helyüket a világban. A középpontban persze itt is egy autó áll, egy 1972-es, példátlan gondossággal óvott Gran Torino, amelyet a főszereplőtől, a koreai háborús veterán Walt Kowalskitól (Clint Eastwood) el akarnak lopni. Egészen pontosan a szomszéd fiú, Thao, az unokatestvére felbujtására, aki szeretne azzal vagánykodni a környéken. Nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy Thao nem jár sikerrel, Walttal azonban egészen különös kapcsolatuk alakul ki. Amiben jelentős szerepe van a ténynek, hogy Walt egy igazán kemény fickó, mondhatni, a hőse e világnak. Életvitelének, jellemének, megbecsülésének szimbóluma pedig a címszereplő.

Oké, fontos autós filmeket lehet készíteni azért mély mondanivaló nélkül, pusztán a szórakoztatás igényével is. Ennek eklatáns példája a Vissza a jövőbe-trilógia, amely elképzelhetetlen volna a DeLorean, pontosabb nevén a DMC DeLorean nélkül. Sőt, a dolog kölcsönös, mert a Michael J. Fox főszereplésével készült vígjátékok nélkül szinte elképzelni se tudnánk, milyen ez a kocsi. Ezt a járműtípust ugyanis nagyon rövid ideig gyártották, szóval máshol aligha találkozhattunk volna vele. Így viszont sorsunk alakításának eszköze, a problémák megoldása, és a filmtörténet egyik legmenőbb kinézetű időgépe lett belőle. Hatásos belépővel.