Gyűlölet, barátság: amikor ránk rúgja az ajtót a valóság

Egy drogfüggő apa, egy túl öreg nagypapa, egy kiskamasz és a barátnője – na meg egy balesetben meghalt anya. Ezek a főszereplői a Gyűlölet, barátság című filmnek, amelyet április 8-án, 20:00-tól láthat a FILM4-en!

A Liza Johnson rendezte filmet 2013-ban mutatták be, a főbb szerepekben Guy Pearce-szel, Kristen Wiiggel és Nick Nolte-val. A történet egy kislányról (Sabitha) szól, aki nagyapjával él, mert édesanyja meghalt. Mr. McCauley idős, meg tán a gyerekekkel se bánik annyira jól, mindenesetre házvezetőnőt keres, akit meg is talál, egy Johanna Parry nevű nő személyében.

Egy naiv házvezetőnő

Sabitha apja valamiért Chicagóban él, messze lányától. A házvezetőnő és az apa összeismerkednek, és a történetben egy levélváltásra is sor kerül a két ember közt, de a sors fintoraként Sabitha és barátnője hamisít egy levelet, amelyben a papa szerelmet vall a házvezetőnőnek – aki reagál is. Aztán elkezdődik egy levélváltás, melyben az egyik fél nem az akinek mondja magát. Ken, az apa ráadásul leszokóban lévő egykori drogfüggő, akinek azzal is szembe kell néznie, hogy a nagypapa őt hibáztatja lánya haláláért.

A film Alice Munro regényéből készült, amelynek címe – Gyűlölet, barátság, udvarlás, szerelem, házasság – tökéletesen leírja öt szóban, miről is szól ez a film. Kristen Wiig kivételesen nem vicces asszonyt játszik, inkább lecsúszott oldalát játssza el Johanna Parry szerepében, akit utolsó munkanapján, egy idős hölgy gondozójaként vezetnek fel.

A film számos fordulata kissé hihetetlennek tűnhet, de Mark Poirier forgatókönyvíró bölcsen a karakterekre koncentrál, így megbocsájtjuk neki a dramaturgiai botlásokat. Mert a Gyűlölet, barátság a kapcsolatokról szól – sérült kapcsolatokról, újraéledő kapcsolatokról, lehetséges kapcsolatokról. Kérdés, hogy megérdemli-e a házvezetőnő a durva tréfát – bár ez jóval túlmegy a tréfa határán – vagy miért jut el oda a kislány, hogy mindenáron családot tákoljon össze magának, és, hogyan lehet ebből úgy kijönni, hogy senki ne sérüljön jobban a kelleténél?

Johanna, akinek sosem volt rendes családja, nagyon naiv teremtés, annyira, hogy képes felülni egy buszra és Chicagóba utazni „szerelméhez”, hogy hozzá menjen feleségül. Az pedig mély meglepődéssel veszi tudomásul, mi történik. A csalódott, átvert és rettenetesen megtört Johanna hogyan tud felállni ebből a történetből? Hogy érzi magát eközben a kiskamasz? És a leszokóban lévő apa? Ezeket a kérdéseket boncolgatja a film, a kritikusok szerint meglehetősen ügyesen, nem szájbarágósan és finoman.