Oscar: óriási főhajtás a független filmezés előtt

Magyar idő szerint hétfő hajnal óta tudjuk kik kapták az amerikai filmipar legnagyobb elismerését, az Oscar-díjakat. A díjátadó természetesen többször is visszautalt az egész Los Angeles jelentős részét felégető tüzekre: előbb montázst játszottak le megemlékezésként, a gála egy pontján pedig a küzdelemben részt vevő tűzoltók is színpadra léptek. És akkor még nem beszéltünk a 13 díjra jelölt Emilia Pérez transznemű főszereplőjéről, arról a Karla Sofia Gascónról, akinek nagyban rontotta az esélyeit, hogy korábban csupa rasszista és iszlamofób gondolatot terjesztett. Említenünk kell az év műbalhéját is, a nagyrészt Magyarországon forgatott A brutalista ugyanis azzal vert pár hullámot, hogy kiderült, a film magyar párbeszédeire mesterséges intelligenciát küldtek a megfelelő kiejtés elérése érdekében. És persze azt sem érdemes elfelejteni, hogy Donald Trump amerikai elnök épp átalakítja az egész országot, miközben Hollywoodra amúgy is amolyan demokrata párti melegágyként szokás tekinteni. 

A műsort idén Conan O’Brien vezette, aki tulajdonképpen a kötelezőt hozta azzal, hogy viccelődött Gascón bejegyzésein, de azért az kifejezetten jó pillanat volt, amikor a Dűne-univerzumból jól ismert homokféreg beállt zongorázni. 

Hogy a Nagy Balhékat gyorsan fel is oldjuk, le is írjuk előre: az Emilia Pérez nyert két Oscart, a film egyik dala, az El Mal, illetve női mellékszereplője, Zoe Saldana nyert díjat, A brutalista stábja Adrien Brody díjának, illetve az operatőr, Lol Crawley és a film zenéjét szerző Daniel Blumberg Oscarjának örülhetett. Ez utóbbi nekünk, magyaroknak végül is kicsit csalódás, hiszen A brutalistát jegyző Jancsó Dávid is ott volt a legjobb vágónak jelölt nevek között, de ezt végül az Anora rendezője – és írója és vágója -, Sean Baker nyerte.

Sean Baker az egyik díjával a sok közül (fotó: Kevin Winter/Getty Images)

És akkor rátérhetünk az Anorára, ami óriási tarolt a díjátadón, nem véletlenül. A kifejezetten formabontó és nagyon izgalmas film a független filmek világából érkező Sean Baker eddigi kiteljesedése minden fronton, úgyhogy végül nem is lehet belekötni abba, hogy az lett a legjobb film, a főszereplő Mikey Madison lett a legjobb női főszereplő – itt kicsit csalódhatott Demi Moore, aki A szer miatt az elmúlt évtizedek legnagyobb visszatérését hozta össze -, Sean Baker lett a legjobb rendező, az övé lett a legjobb forgatókönyv, és ugyebár a vágás. Az egyébként nyáron Miskolcon is gálázott Baker beszédében elmondta, hogy a film díja a független, kis költségvetésű produkciók nagy győzelme is egyben. Valószínűleg igaza van: az elmúlt években épp a szerzői filmek újjászületését látjuk, az óriási költségvetésű blockbusterek helyett, azt pedig külön érdemes kiemelni, hogy az Anora nemcsak kis költségvetésű darab, de teljesen saját történet, nem könnyekig megható életrajzi film és nem is könyvadaptáció.

Mikey Madison az Anora főszerepéért kapott szobrával (fotó: Daniele Venturelli/Getty Images)

A legfontosabb beszédet valószínűleg Adrien Brody mondta annak ellenére, hogy a végét már le is akarták keverni. A brutalistával legjobb színésszé szavazott színész összességében azt fejtegette, imádkozik egy befogadóbb és boldogabb világért, ahol kevesebb lesz az antiszemitizmus és a rasszizmus.

Hopp, itt épp Adrian Brody örül! (fotó: Jeff Kravitz/FilmMagic)

Az év – nyilván csak viszonylagos – bukása a Konklávéé lett: az egyházi élet külvilág elől zárt világát nagyon közelről bemutató film díjesőt várt, ehhez képest végül is csak a legjobb adaptált forgatókönyvért díjazták, ahogy alulteljesített a várakozásokhoz képest A szer is, ami a legjobb smink és haj kategóriában tudott győzni.

A lista fontos igazán fontos része természetesen ennyi volt, de még megemlítendő, hogy természetesen a második Dűne-film jól szerepelt technikai kategóriákban, hiszen a hangért és a vizuális effektekért is megkapta az Oscart, a Wicked pedig a legjobb musical, jelmez és production design. vagyis látványterv kategóriában nyert.

Donald Trumpot egyáltalán nem említették meg név szerint, de azért kapott pár kritikát például a műsorvezető O’Brientől, amikor az Anora miatt jelezte, „az amerikaiak várják, hogy valaki végre szembeszálljon egy erős orosszal”, de jóval kevésbé volt harcos a hangulat, mint például 2017-ben, amikor sokszor szinte demonstrációvá változott a buli.

Nem hozott viszont különösebb balhét sem: a gála békés folyásáról sokat elmond, hogy a legizgalmasabb esemény az volt, hogy Adam Sandler kapucnis pulóverben vett rajta részt.

(Rich Polk/Penske Media via Getty Images)

És akkor most elmondjuk, mik lettek az év filmjei az amerikai filmakadémia szerint:

Legjobb film: Anora

Legjobb rendező: Sean Baker (Anora)

Legjobb női főszereplő: Mikey Madison (Anora)

Legjobb férfi főszereplő: Adrien Brody (A brutalista)

Legjobb női mellékszereplő: Zoe Saldana (Emilia Pérez)

Legjobb férfi mellékszereplő: Kieran Culkin (Rokonszenvedés)

Legjobb haj és smink: A szer

Legjobb filmzene: Daniel Blumberg – A brutalista

Legjobb rövidfilm: I’m Not a Robot

Legjobb animációs rövidfilm: In the Shadow of the Cypress

Legjobb animációs film: Áradás

Legjobb adaptált forgatókönyv: Konklávé

Legjobb eredeti forgatókönyv: Anora

Legjobb jelmez: Wicked

Legjobb dokumentumfilm: No Other Land

Legjobb rövid dokumentumfilm: The Only Girl in the Orchestra

Legjobb külföldi film: I’m Still Here

Legjobb production design: Wicked

Legjobb vágás: Anora

Legjobb operatőr: Lol Crawley – A brutalista

Legjobb hang: Dűne: Második rész

Legjobb speciális effektusok: Dűne: Második rész (Dune: Part Two)

Legjobb eredeti dal: El Mal (Emilia Pérez)