Alex Palou az Indy 500-at is megnyerte

Káprázatos, fenomenális: az IndyCar címvédője hatból ötödik versenyét nyerte idén, most már megvan neki a legnagyszerűbb trófea is.

Egész sima versenyt hozott a 109. Indianapolis 500, bár a körülmények nem voltak épp tökéletesek, és akadt dráma bőven, de nagyobb baleset szerencsére nem, illetve csak a legeslegvégén.

A futam már a start előtt elkezdődött, ugyanis az egyik legerősebb csapat, a Penske új-zélandi pilótája, Scott McLaughlin már a felvezető körök alatt, a biztonsági kocsi mögött kiesett. A hagyományos Pennzoil-sárga Chevy versenyzője a gumikat melegítette, jobbra-balra cikázott az egyenesben, amikor az autó kitört, megcsúszott, és a belső falba ütközött. McLaughlin így még a rajtot jelző zöld zászlót sem látta meg.

Volt aztán tűzeset, méghozzá a depóban, a jó pár körön át vezető, korábbi Indy 500-győztes Alex Rossi autója tankolás közben kapott lángra, hál’ isten azonnal eloltották a tüzet, a klasszispilóta pedig gyorsan kiugrott az égő kocsiból.

Sőt, a depóban történt gázolás is, a pole pozícióból induló, de hamar visszaeső újonc, Robert Shwartzman három szerelőjét is elütötte, amikor kerékcserére jövet túlcsúszott a boxhelyén. Mázli, hogy csak egy ember sérült meg, könnyebben, a pályakórházban ellátták.

Nem sokkal ez után búcsúzott az állandó NASCAR-pilóta és korábbi NASCAR-bajnok Kyle Larson is, ő valamilyen megmagyarázhatatlan okból kanyar közepén váltott vissza, autója keresztbe állt, megpördült, és ha nagyon nem is tört össze, annyira igen, hogy fel kelljen adnia a futamot. Percek múlva már helikopterre is szállt, hogy átrepüljön Charlotte-ba, a leghosszabb, 600 mérföldes NASCAR-versenyre, ahol esélyesként állt rajthoz.

A körözést súlyos bukás nem, de az eső késleltette, illetve lassította sárga zászlóval. Néha cseperegni kezdett, ilyenkor jött a biztonsági kocsi, ám a második 100 kört már cseppnyi csapadék sem zavarta meg, igaz, végig lógott az eső lába.

Alex Palou a futam utolsó negyedére került az élmezőnybe, majd 14 körrel a vége előtt robbantott, megelőzte a vezető, szintén korábbi Indy-nyertes Marcus Ericssont. Innen, mondhatni, sima befutója volt, illetve lett volna, ha nem megy végig előtte két lekörözendő autó, akik furcsa módon elég jó tempót diktáltak, így az élpilóták a befutóig sem tudták megelőzni őket. Palounak persze végig szélárnyékot adtak, vagyis némileg kapóra is jöttek. Ericsson visszatámadási kísérletig sem jutott, Palou biztos elsőként fordult rá a célegyenesre, mindenképp győzött volna, ám száz méterekre a céltól biztossá vált sikere, mert hátul egy kocsi a falba csúszott, automatikusan jött a sárga zászló. A verseny így hivatalosan sárga, azaz caution alatt fejeződött be. Ericsson lett a második, David Malukas a harmadik.

A háromszoros IndyCar-bajnok, kétszeres bajnoki címvédő Palou először győzött oválpályán, azaz természetesen Indianapolisban is. Csapata, a Ganassi hatodik sikerét ünnepelhette a legnagyobb versenyen, legutóbb épp Ericssonnal a kormánynál, pár éve.

Palou ezzel továbbra is majdnem tökéletes 2025-ben, hat futamból az ötödiket nyerte, legrosszabb eredménye a Long Beach-i második hely. (Adta volna magát, hogy a győzelmi interjút készítő amerikai riporter a legérdekesebb kérdést tegye fel, azaz hogy „na de mi történt Long Beach-en?”, ám ő inkább arról faggatta Palout, hogy milyen érzés 500-ast nyerni.)

A 28 éves, barcelonai születésű klasszispilóta egyébként az Indy 500 első spanyol győztese lett, összesen 16. futamgyőzelmét jegyezte az IndyCarban. Nem kell mondani, a pontversenyt kilométerekkel vezeti, ha nem jön közbe semmi, sínen van negyedik IndyCar-címéért. Jövőre állítólag a Forma-1-be vinné az új amerikai csapat, a Cadillac, de sanszosabb, hogy ő – ha nem is jövőre –, egy Red Bull, vagy Ferrari-szintű topcsapatban, esetleg a nagy terveket szövögető Aston Martinnal mutatkozik majd be az F1-ben. (A McLarent csak azért nem említjük, mert velük perben áll egy korábban visszamondott szerződés miatt.)

A 109. Indianapolis 500-at élőben közvetítettük, a NET4+ streamingen visszanézhetik a mintegy négyórás adást.