A film, ami bizonyítja Tom Cruise sokoldalúságát

Hiányolja Tom Cruise-t? Nos, olyan nagyon sokáig már nem kell szenvednie, ugyanis szombaton 22:20-tól a TV4-en találkozhat vele!  Michael Mann 2004-es thrillere, a Collateral – A halál záloga (Collateral) egy éjszakába nyúló pokoljárás történetét meséli el Los Angeles sötét utcáin. A cselekmény középpontjában Max (Jamie Foxx), egy taxisofőr áll, aki annak ellenére dolgozik az utakon, hogy nem erről álmodott. Egy este furcsa, ám jól fizető utasa, Vincent (Tom Cruise) száll be hozzá – kiderül azonban, hogy a férfi bérgyilkos, aki öt célpontot akar likvidálni az éjszaka során. A történet pszichológiai thrillerként bontakozik ki, miközben Max egyre kétségbeesettebben próbálja menteni az ártatlanokat és önmagát is.

A film igazi különlegessége persze maga Tom Cruise, aki ezúttal negatív szerepben tűnik fel, sármos és könyörtelen bérgyilkosként. Kifejezetten jól áll számára a szerep, annak ellenére, hogy ezen kívül tulajdonképpen csak a világot megmentő hősi alakításairól ismerte a nagyvilág. Jamie Foxx érzékeny és feszült alakítása kritikai elismerést hozott számára, és Oscar-jelölést is kapott érte a legjobb mellékszereplő kategóriában. Ugyanebben az évben egyébként meg is nyerte a legjobb főszereplőnek járó díjat a Ray című filmben nyújtott alakításáért.

Tom Cruise karrierje a 2000-es évek elején új irányt vett. A Magnólia (1999) után egyre gyakrabban választott komplexebb, érettebb szerepeket. A Collateral ennek a fordulatnak egyik kulcsfilmje: Cruise sötét, kimért játéka nemcsak színészi teljesítményének új dimenzióját mutatta meg, hanem jelezte, hogy hajlandó kockáztatni a megszokott hősszerepek helyett. Ezzel a filmmel nemcsak a közönség, de a kritikusok is felfigyeltek rá újra, mint komolyan vehető karakterszínészre.

A Collateral világszerte több mint 220 millió dolláros bevételt ért el, ami kiváló eredmény volt egy sötétebb hangvételű krimithriller esetében. A kritikusok szinte egyöntetűen dicsérték Mann rendezését, a realisztikus éjszakai képi világot és a szereplők közötti feszültséget, mostanra pedig bátran kimondhatjuk, hogy a modern film noir egyik alapműve lett.