Mindjárt 20 éves a legutóbbi privát vb-cím

Valentino Rossi 2001-ben győzött a Nastro Azzurro Hondával, egy nem gyári csapattal. Azóta csak gyári istálló versenyzője lett világbajnok.

Rossi a 2001-es Ausztrál GP tiszteletkörén, Phillip Island-en

Egy híján 20 éve még nem létezett a mai MotoGP, a topkategóriát 500 köbcentinek hívták, és nem a mostani négy ütemű, hanem kétütemű vadállatokkal versenyeztek benne.

A 22 éves Rossi egy évvel korábban mutatkozott be az 500-ban, első évében két futamot nyert, második lett a pontversenyben a gyári suzukis Kenny Roberts Jr. mögött.

Aztán jött 2001, és Rossi letarolta a bajnokságot: 11 GP-t nyert meg, 13-szor állt dobogón, és csak egyszer nemért célba a 16 futamon. 325 pontot szerzett, 106 pontot vert a vb-második, gyári yamahás Max Biaggira. Mindezt egy gyári támogatottságú, de privát csapattal.

Az évet Rossi és Biaggi párbajára építették fel, a csúcspont az Ausztrál Nagydíjon jött el, amit Rossi szenzációs csata végén, 13 ezredmásodperc előnnyel nyert meg a másik olasz nagymenő előtt. Ezzel húzta be matematikailag a vb-t, két versennyel a vége előtt.

Rossi pár éve azt mondta, kilenc világbajnoksága és hét csúcskategóriás címe közül ezt tartja a legkülönlegesebbnek: ez volt az utolsó 500 köbcentis szezon, és azokat a kétütemű szörnyetegeket nehezebb volt megülni a mai, jóval kezesebb négyüteműeknél.

Eltelt azóta 19 szezon, de privát pilóta azóta sem lett világbajnok. Felmerül a kérdés, van-e még erre esély?

Ha 2020-at nézzük, van. Idén – Roberts Jr. óta először – ismét egy suzukis lett a bajnok, Joan Mir, de másodikként, mindössze 13 ponttal lemaradva Franco Morbidelli futott be.

Az olasz a Petronas Yamaha csapat tagja, ami csakúgy, mint anno a Nastro Azzurro, gyári támogatottságú, ám míg Morbidelli francia csapattársa, Fabio Quartararo a japánok legutóbbi fejlesztésű, 2020-as gépével ment, Morbidelli csak a 2019-es modellt kapta meg. Amit aztán persze fejlesztgettek idei elemekkel, viszont alapjában véve tavalyi maradt.

Még mielőtt azt gondolnánk, Morbidelli hátrányba került emiatt, nem, sőt. A szezon második felében a 2019-es gép jobbnak bizonyult az újnál, Morbidelli ugyanúgy három GP-t nyert meg, mint Quartararo, aki pár hete ki is jelentette, ő is a tavalyi motorral akarja kezdeni 2021-et, már a gyári Yamaha istálló tagjaként.

Morbidelli marad a Petronasnál, már eldőlt, hogy motorja is marad a tavalyi, illetve hamarosan tavaly előtti. Csapattársa Valentino Rossi lesz, szinte biztosan az újabb fejlesztésű modellen. Jelenleg tehát úgy tűnik, ha valakinek van sansza privátként az élre törni, az Morbidelli.

2000-ben gyári Suzuki nyert, majd jött Rossi, 2020-ban is egy gyári Suzuki győzött – a többit meg majd meglátjuk.