1+1 esélyessel, a bajnok nélkül indul a MotoGP

A Ducati összehozta az álomcsapatot, ami könnyen rémálomba csaphat át, sikerét mégsem fenyegeti sok veszély. Péntek hajnaltól Thaiföldi GP élőben a Network4-en.

Ritkán övez olyan fajta várakozás egy startot, mint a pénteken kezdődő gyorsaságimotoros szezonét: két tiszta favorittal indul az évad, sőt, legtöbben egyesélyesnek tartják az idényt. Marc Marquez ugyanis négy évnyi lábadozás után tavaly magára talált, azonnal elérte, hogy leigazolja a legjobb csapat, és megkapja a mezőny legjobb motorját. A Gresini Ducatitól, ahol csak előző évi modellt hajthatott, a gyári Ducatihoz került, itt a legújabb, legfejlettebb technika várja.

Marc Marquez kilőne a rajtnál (Photo by Mirco Lazzari gp/Getty Images)

Már a tesztek előtt is az volt a legáltalánosabb vélekedés, hogy nehéz lesz így megverni a nyolcszoros világbajnokot, és ez a nézet az elmúlt hetekben, a gyakorlásokat tekintve csak erősödhetett. Marquez – főleg a második teszten – brillírozott. Kétszeres bajnok (2022, 2023) csapattársa, a Ducati eddigi vezérpilótája, Pecco Bagnaia sem volt rossz, de a spanyol erősebbnek tűnik a próbák után.

Ehhez jön még, hogy a feltételezett külső – azaz nem ducatis – riválisok szereplését negatív tényezők befolyásolták, illetve befolyásolják már a rajt előtt. A vb-címvédő, Ducatiról Apriliára szálló Jorge Martin a legelső teszt nyitóköreiben megsérült, majd hétfőn újra, másodszor is megműtötték, így az első és a második hétvégét is ki kell hagynia. Az apriliás váltással esélyei jócskán csökkentek, a dupla hiányzás, illetve a lábadozás miatt pedig kimondható, semmi sansza nincs a címvédésre.

„Sötét ló” lehetne idén a tavalyi újonc, Pedro Acosta is, akinek berobbanását 2025-re lehetett valószínűsíteni, ám gyártója, a KTM a télen majdnem csődbe ment, és hosszabb távú – értsd, nyártól számított – jövője még mindig bizonytalan, így nehéz elképzelni, hogy győzelemre esélyes technikát adjon a tehetség alá.

Pedro Acosta a KTM-es vezetők gyűrűjében (Photo by Eric Alonso/Getty Images)

Keményen kell keresni, ki kerülhet közel a Marquez–Bagnaia duóhoz, de talán Martin apriliás csapattársát, a szintén Ducatiról váltó Marco Bezzecchit megemlíthetjük. Az olasz hasznos előszezont zárt, ha az Aprilia folyamatosan jó géppel lesz képes ellátni, ő talán bele-beleszólhat az élharcba. Állandó jelenléte élközelben azért váratlan lenne.

A gyári Ducatit – és Marquezt – favorizáló előjelek végeztével mégis lehet találni valamit, ami kiegyenlítettebb idényre ad reményt: miután a két gyári pilóta kipróbálta a 2025-ös Ducati modellt, a fejesekkel egyetértésben úgy döntött, a 2024-est fogja használni. Marad a váz és benne a motor is, így elméletileg nagy előre lépésre nem lehet számítani a vb-címvédő márkától. Elméletileg, mert elektronikai- és szoftverszinten azért kaphat új okosságokat a tavaly közel tökélyre fejlesztett gép.

Ezzel tehát mind a hat Ducati – Marquez&Bagnaia, Alex Marquez és Fermin Aldeguer a Gresininél, Fabio Di Giannatonio és Franco Morbidelli a VR46 csapatnál – egyforma lesz a mezőnyben, vagy legalábbis alapjaiban a 2024-es változat. Ez adhat esélyt a privát ducatisoknak, még inkább a külső ellenfeleknek – Aprilia, KTM, Yamaha, Honda – a gyorsabb felzárkózásra és versenyképességre.

No meg az, hogy hogyan tudja majd elviselni egymást két dudás egy csárdában a piros Ducatikon: ha a küzdelem éles lesz Marquez és Bagnaia között, a szoros csatákban – a pályán és azon kívül is – elgáncsolhatják egymást, ami jól jönne az ellenfeleknek.

A tényleges erőviszonyok thaiföldi Buriramban kezdhetnek körvonalazódni, ahol péntek hajnalban az edzésekkel megkezdődik a 2025-ös évad.

Ezeket a tréningeket, majd a szombati sprintet és a vasárnapi főversenyt is élőben adjuk a Network4-en, majd aztán az év összes nagydíját élőben közvetítjük platformjainkon. NET4+ weboldalunkon végképp semmiről sem maradhat le. Buriramban a reggel 9 óra lesz a legfontosabb időpont, ekkor startol szombaton a sprint, majd vasárnap a főfutam is.