A beugró olasz megnyerte élete első Superbike-versenyét

Hallottak már Nicholas Spinelliről? Jó gumiválasztással és a világ – mesterségesen előállított – mázlijával ő lett az asseni 1. Superbike-futam nyertese.

Szó szerint nyertese, mert a sikere leginkább egy lottóötöséhez hasonlít. A 22 éves versenyző azért lehet ott Hollandiában, a Barni Ducati gépén, mert az állandó pilóta, Danilo Petrucci múlt héten összetörte magát egy motokrosszbalesetben. De ha már ott van, remekül választott gumit, bár, ha belegondolunk, még ez sem lesz igaz. Történt ugyanis, hogy a start előtt leszakadt az ég, és vizes pályán kellett indulniuk a versenyzőknek, ám már nem esett, vagyis az aszfalt száradására lehetett számítani, ezért legtöbben sima gumival indultak, Spinelli viszont a vízben sokkal gyorsabb átmenetivel. Nem volt nehéz megtippelni, hogy ezzel nagyon gyors lesz a verseny elején, de hogy a fogadása bejöjjön, vízre volt szüksége, arra, hogy nagyon lassan száradjon a pálya, vagy újra jöjjön egy kis eső.

Az olasz pillanatokon belül tett szert majdnem félperces előnyre, itt kezdett fogyni több kilométernyi fórja. Az üldöző két világbajnok volt, a 2021-es győztes, Toprak Razgatlioglu és az utóbbi két év bajnoka, Alvaro Bautista. Amint a pálya száradni kezdett, a BMW és a gyári Ducati másodpercekkel gyorsabban körözött Spinellinél.

Nagy léptekkel jöttek fel, miközben egymással is csatáztak, Razgatlioglu a sikánban – kissé váratlanul, nagyon messziről érkezve – megelőzte Bautistát, 8 körrel a vége előtt. Már csak négy másodpercre voltak Spinellitől, a kör felére kettőre, aztán mindössze egyre, már jól látták maguk előtt a célpontot, akit 7 kör alatt száz százalék lehagytak volna, nem csak ők, hanem szinte az egész mezőny. Spinelli esőben sem reménykedhetett, mert az ég kitisztult a szikrázó napsütésben. És akkor jött a piros zászló, a versenyt megszakították, befejezettnek nyilvánították. Azonnal kiírták, nem lesz újraindítás.

Az okot mindenki csak kutatta, a képernyőre annyit írtak, “due to track conditions”, azaz a “pálya állapota miatt”. Tévékommentátoraink aztán kiderítették, hogy az utolsó előtti körben, amikor Andrea Locatelli a depóba gurult műszaki hibával, Yamahájából olaj került a pályára. Mivel pedig a táv kétharmadán már túl volt a mezőny, véget LEHETETT vetni a versenynek, és a szervezők meg is tették. Fontos, hogy nem KELLETT.

Nehezen érthető, hogy a pálya megtisztítása után, ami biztosan nem vett volna igénybe órákat, miért nem indították újra a futamot. Nem egy-két kör volt hátra, hanem 7, egy miniversennyi táv, ami alatt remek küzdelmet láthattunk volna, ám ők inkább arra szavaztak, hogy a beugró, első futamos srác győzelmének szenzációjával népszerűsítsék a Superbike-ot. Azaz valójában kívülről befolyásolták a végeredményt, amit le lehetne írni keményebb szavakkal is. (A Superbike-ot – ahogy a MotoGP-t is – pár hete vette meg a Forma-1-et is irányító Liberty Media, ha majd belelendülnek, biztosan gondoskodnak róla, hogy ilyen többé ne történhessen meg. Gondoljunk csak bele, abból azért lett volna egy kis felháborodás, ha a 2021-es F1-es világbajnoki döntőn öt körrel a vége előtt – a baleset miatt – véget vetnek a versenynek, és kihirdetik bajnoknak Lewis Hamiltont – megtehették volna.)

Spinelli tehát nyert, Razgatlioglu és Bautista viszont joggal érezhette meglopva magát. Persze a 2-3. hely nem rossz, és mivel a beugró biztosan nem fogja őket fenyegetni a világbajnoki harcban, a nagyon korai leintés miatt senki nem tiltakozott.

A Superbike szervezéséről még annyit, hogy a sorozat hivatalos Twitterén így közölték a végeredményt 3 óra körül, és azóta is ez van kint, azaz, akkor ki is lett a második?

(Mi Razgatlioglura szavazunk.)

Az ARENA4-en és a NET4+-on élőben nézhették a versenyt, és utóbbin bármikor vissza is nézhetik.