A filmes, a színházi, a tévés és a zenészszakma krémje: a hőn vágyott, de ellentmondásos EGOT-klub

EGOT-nak lenni (mert ez a szó főnév és ige is lehet) valóban ritka teljesítmény, és egyben különleges is. Elvégre rengeteg embernek van Emmy-je és Oscarja, de a Grammy (vagyis a legnagyobb zenei elismerés) és a Tony (a legrangosabb színházi díj) teszi igazán érdekessé a dolgokat. Mert azokat nevezzük egot-nak, akik mindezt a négy díjat birtokolják. Ezért sincsenek sokan, ugye ezt nem kell magyarázni?

A kis esély ellenére eddig nem kevesebb, mint 19 EGOT van, és 25, ha a tiszteletbeli díjakat is beleszámítjuk (bár az, hogy ezek számítanak-e, heves viták tárgya). A legfrissebb csatlakozó Elton John, aki januárban nyerte el az EGOT címet, miután fényes búcsúkoncertjéért Emmy-díjat kapott.

Nem véletlen, hogy az EGOT-ra már fogadni is lehet. 2024-ben a egjobb esélye valószínűleg a dalszerző duónak, Benj Paseknek és Justin Paulnak van, akik ősszel elcsíphetnek pár Emmyt.

De honnan jött az ötlet?

Állítólag Miami Vice sztárjától, Philip Michael Thomas-tól jött az eredeti ötlet, köszönhetően annak, hogy mind a négy díjat meg akarta nyerni, ami egy arany nyakláncban nyilvánult meg, amire az EGOT betűket írták ( a nyakláncot itt tudja megnézni). De valójában a Tracy Jordant megformáló Tracy Morgan A Studióból, és a terve, hogy a sorozat negyedik és ötödik évadában EGOT-ot szerezzen magának, ismertette meg az emberekkel a díjcsokrot. A történetben Tracy egy nap meglátja Thomas nyakláncát egy ékszerboltban, és amikor megtudja, mit jelent a betűszó, küldetésének tekinti, hogy véghezvigye a hőstettet. A küldetése során mindent megtesz, a Garfield forgatókönyvének feltuningolásától kezdve egészen addig, hogy egy észak-koreai propagandafilmben szerepeljen Kim Dzsong Il ellenében.

Az egyik EGOT, Whoopi Goldberg a 65. Oscar-díjátadón Los Angelesben. (Fotó: Kevin Mazur/WireImage)

Az EGOT-tal kapcsolatos érdekesség, hogy bár a rövidítés a színészek felé hajlik a zenészekkel szemben, mégis több EGOT-ot kaptak színházi zeneszerzők, mint bárki más. Ha megnézzük az EGOT-díjazottakat, ez tisztán kiviláglik. Nekik ugyanis könnyű fusizni, egy zene itt, egy dalocska ott, és máris megvan a díj. A zeneszerzők könnyebben nyernek Grammy-díjat is, mint mondjuk a színészek – általában a legjobb zenés színházi albumért, amely díj többször változtatott nevet, de 1959 óta a Grammy egyik legfontosabb díja.

Valójában Richard Rodgers, az Oklahoma!, A muzsika hangja és sok más musical zeneszerzője volt az első, aki mind a négy EGOT-díjat elnyerte. Az EGOT-győztesek közül pedig csak Rodgers és egy másik musical-zeneszerző, Marvin Hamlisch nyerte el az áhított Pulitzerrel megsépkelt PEGOT Rodgers a Déltengerért, Hamlisch a Tánckarért nyert. A további EGOT-győztesek listáján olyan legendák szerepelnek, mint Audrey Hepburn, Rita Moreno és Viola Davis. Mel Brooks az egyetlen eddigi EGOT-győztes, aki legalább egy díját írói munkájáért kapta.

Ugyanilyen érdekes a lista azoknak a száma, akik csak egy díjra vannak az EGOT-tól. Stephen Sondheim sajnos egy Oscarral maradt le az EGOT-ról (bár Pulitzer-díjat is nyert). Kate Winsletről tudni lehet, hogy fia szeretné, ha EGOT-ot nyerne, de ehhez a Broadway-en kéne valamit játszania. Ron Howard és Martin Scorsese nem valószínű, hogy eljutnak a Broadwayre, hogy megszerezzék a végső trófeát, de a produceri munkájuk miatt még van esélyük megkapni azt.

Bardbra Streisand 1969-ben megkapta az Oscart. (Fotó: ABC Photo Archives/Disney General Entertainment Content via Getty Images)

Sokan olyannyira komolyan veszik a díjat, hogy azon vitatkoznak, mi számít EGOT-győzelemnek, mi nem számít, és mi számít, de nem kellene, hogy számítson. A leggyorsabb út az EGOT-hoz az, ha egy színházzal egyébként nem foglalkozó filmszínész az utolsó pillanatban szerződik egy nagy Tony-kilátásokkal rendelkező Broadway-musicalra, úgy, hogy a producere lesz. Sokak szerint azonban ez nem egyenes út, de szó szerint EGO-t növelő teljesítmény.

A legjobb példa erre Barbra Streisand, aki annak ellenére, hogy vitathatatlanul a 20. század egyik legnagyobb dívája, még soha nem nyert Tony-díjat. 1970-ben Streisand végül megkapta az Évtized sztárja különdíjat, ami azonnal megpecsételte az EGOT-ot, hiszen addigra már nyert egy Oscart, egy Emmyt és több Grammy-díjat is. Mégis általában nem valódi EGOT-győztesként, hanem mellékesen futottak még kategóriában tartják számon, hat másik előadóművésszel és producerrel együtt, akik különdíjat nyertek.

Ez az egész megmutatja, hogy mennyire önkényes ez az egész, hogy az EGOT mennyire elfogult a színpadi és a filmszínházi előadókkal. Vegyük például az Emmy-díjakat. Egy másik út, amelyet széles körben csak a kanyar levágásának gondolnak, a rövid életű Emmy-díj volt, amely a nappali műsorban nyújtott kiemelkedő zenei teljesítményért járt, és amely lehetővé tette, hogy egy csomó Broadway-előadó jelölést és díjat kapjon csak azért, mert beugrott egy talkshow-ba, és elénekelt egy-két dalt. Mintha úgy futnánk maratont, hogy az első kilométer után kocsiba ülünk, és az 41. kilométernél szálunk ki belőle, hogy tovább fussunk.

Az Emmy végül úgy döntött, hogy hagyják a fenébe a kétes kitüntetést, így mindössze három évig létezett, mielőtt 2019-ben megszüntették. Aztán megint sokan úgy gondolják, hogy ezek az Emmy-k nem számítanak bele az EGOT-ba. Ezt az ötletet a Studio sitcomban is felmerül, egy híres epizódban, ahol Tracy Jordan azt mondja Whoopi Goldbergnek, hogy az EGOT-ja nem érvényes, mert csak a napközbeni televíziós munkájáért kapott Emmy-t – kétszer is. Persze ez csak vicc volt, de van ebben némi igazság. Ott van Eminem, akinek már csak egy betű hiányzik, a T, egy Chrysler-reklámért nyerte el a fent említett Emmy-díjat.

Milyen jó, hogy ilyen sok díj van, ezért még lehet a P betűvel bővíteni, ami lehet Pulitzer – amit nem csak újságírók kapnak – vagy a Peabody is, ami azoknak jár, akik a a televíziós, rádiós és online média legerősebb történeteit publikálják.

PEGOT díjas Rita Moreno, legalábbis a rajongói szerint, ugyanis ő EGOT-plus-Peabody győztes lett 2017-ben. A Peabody-győztesek PEGOT-ként való azonosítása úgy tűnik, az utóbbi években terjedt el, talán részben azért, mert a Peabody-díjakat a média és kreatív alkotások széles köréből merítik. Mégis, nem éppen könnyű a Peabodyn keresztül PEGOT-ot csinálni: Ha a South Park-os Trey Parker és Matt Stone valaha is Oscar-díjat nyer, ők lesznek a negyedik és ötödik ember, akiknek ez sikerült.

Aki mindent vitt: Rita Moreno a WNET Group 2024 gálán New Yorkban. Gondolták volna, hogy 92 éves? (Fotó: Kristina Bumphrey/Variety via Getty Images)

Mások szerint viszont a P-betű a sokkal tekintélyesebb Pulitzer-díjat jelöli. Az EGOT mellett Pulitzert nyerni sokkal ritkább, mert a Pulitzer az irodalmi és újságírói érdemeket díjazza – ezért van az, hogy eddig csak két zenés színházi zeneszerző jutott a PEGOT kapujába. Ha Lin-Manuel Miranda végre Oscar-díjat nyer, ő lesz a harmadik Pulitzer PEGOT-díjas.

És, hogy tovább bonyolítsuk a mozaikszavak listáját, itt van még pár példa. Mel Brooks EGOTAK győztesnek nyilvánította magát, miután elnyerte az Amerikai Filmintézet és a Kennedy Center Honors elismerését is. De lehetne EGGOT is, ha a Golden Globe-ot is beraknánk a csomagba.