A halál ezer arca – a filmeken

Legyünk őszinték: új témában már se könyvet, se filmet nem fognak forgatni. Lehet meglepetéseket okozni, mindent felrobbantó fordulatokat kitalálni a végére, esetleg leporolni egy-egy aktuális társadalmi problémát, de a lényeg ugyanaz marad: szerelem, kalandok, tragédia, ilyesmi. Ennek megfelelően tonnányi film született már abból az ötletből, ami kortól függetlenül bárkit nyomaszt: a halálra várásról.

Jack Nicholson és Morgan Freeman a Bakancslistában várták együtt a halált (fotó: Francois Durand/Getty Images)

Persze úgy általában a halálról is, de a halálra várás mégis csak más: itt az a lényeg, hogy a főhős már nemcsak elgondolja a saját múlandóságát, hanem pontosan tisztában van azzal, hogy hamarosan vége lesz az életének, és általában fogalma sincs, mi fog utána következni. Értelemszerűen többféle műfajban is megénekelték már ezt az örökzöld témát, és valószínűleg még sok is van benne. Mi most kiválasztjuk a kedvenceinket!

Ha eljön Joe Black

A hamarosan 65 éves Billt meglátogatja maga a Halál, Joe Black, aki mit ad isten, meglepően hasonlít a még nagyon fiatal Brad Pittre. Megállapodnak, hogy Bill még élhet plusz néhány napot, hogy maga Joe Black, vagyis a Halál megismerje, milyen életben lenni. A patetikus történet meglepően jól működik filmen, amit jól mutat, hogy még mindig beszélünk róla annak ellenére, hogy 1998-ban készült.

Bakancslista

Azt most hagyjuk, hogy a Bucket list cím félresikerült tükörfordítása meghonosított a magyar nyelvben egy amúgy teljesen értelmetlen szót, inkább nézzük a lényeget: a 2007-es filmben Morgan Freeman és Jack Nicholson színészistenségek döntenek úgy (mármint a szerepük szerint, nem igazából), hogy a hamarosan bekövetkező garantált halálukat megelőzően azzal töltik idejüket, hogy kipróbálnak mindent, amiről lemaradtak életükben. Ez értelemszerűen az egész életében szegény Carternek a nagyobb dolog, de a végére persze kiderül itt is, hogy a barátság meg a család meg a szeretet a legfontosabb.

Csillagainkban a hiba

Hazel és Gus teljesen átlagos fiatalok, de sajnos mindketten súlyos rákbetegek, akik egy önsegítő csoportban ismerkedtek meg egymással. A két főhős lehetetlennek tűnő sorsa ennek ellenére reményt is ad, hiszen nyilvánvalóan rövid, csupa kínszenvedéssel telt életüket egymásnak teszik legalább nagyrészt széppé. Klasszikus bőgős film, talán nem is kell mondani, miért.

Halálsoron

Igen, Stephen King misztikus drámájáról van szó a mindig nagyszerű Tom Hanks és az azóta már elhunyt Michael Clarke Duncan főszereplésével. Az 1930-as évekbeli siralomházban halálraítéltek várják sorsukat, de egy új rab érkezése mindent megváltoztat, ugyanis nemcsak nem tűnik gyerekgyilkosnak, de még különleges képességei is vannak.

Ősz New Yorkban

Richard Gere és Winona Ryder közös filmje nem kifejezetten klasszikus, viszont ha valaki szeretne látni egy elmúlásról, beletörődésről és hasonló szép dolgokról alapvetően pozitív hangvételű filmet, annak kiváló megoldás: ebben filmben sem old meg semmit az öregedő Will és a halálos beteg Charlotte szerelme azon túl, hogy mindketten kapnak egy kis időt boldogan.