A kék doboz, amely megdobbantja a női szíveket

A Tiffany egyike azoknak a New York-i üzleteknek, melyek turistalátványosságá váltak. A többemeletes, luxust sugárzó épületbe a turistákon kivül olajsejknék, orosz sugardaddy-k, jól szitulált amerikai ügyvéddinasztiák tagjai vonulnak, ha kell valami apróság vagy épp valami nagyon látványos, nagyon hivalkodó ékszer egy eseményre. De akkor is jól jön a Tiffany, ha valaki keresztelőre venne ezüst kanalat. A kínálat szinte végtelen, megfizethető daraboktól a luxusig minden elérhető ezen a helyen, ezt jól tudja a Máris hiányzol című film főszereplője is, aki anyjával minden vasárnap a híres boltba járt, és amelynek főszereplője Jane mellett egy képzeletbeli barát Michael. Michaelről nem tudjuk mennyire szerette az ékszereket, de az biztos, hogy a felnőtt Jane-nek is tanácsokat ad, méghozzá szerelmi ügyekben. A furcsa párost kedden 18:10-kor nézheti meg a FILM4-en.

Na de vissza az üzlethez, ahová Jane és Michael jártak. A Tiffany & Co.-t Charles Lewis Tiffany és John B. Young alapította 1837-ben New Yorkban, eredetileg Tiffany, Young & Ellis néven. Az üzlet kezdetben papír- és luxuscikkeket árult a Broadway-n. Az ékszerüzlet gyorsan hírnevet szerzett a minőségi termékeiről, és 1853-ban Charles Tiffany átvette az irányítást, a cég nevét Tiffany & Company-ra változtatva. A Tiffany & Co. az amerikai polgárháború alatt ráállt a katonai kitüntetések gyártására, majd a századfordulóra a világ egyik legismertebb ékszerházává vált. A márka védjegye lett a jellegzetes világoskék doboz, amelynek sikerét jelzi, hogy emberek pénzért árulják az Ebayen és más felületeken. Igen, az üres dobozt, és papírzacskókat.

Álom luxuskivitelben – Audrey Hepburnnel

A Tiffany & Co. még inkább reflektorfénybe került, amikor Audrey Hepburn főszereplésével bemutatták az 1961-es Álom luxuskivitelben (Breakfast at Tiffany’s) című filmet, amely a Tiffany Fifth Avenue-i üzletét is híressé tette. Ennek hatására nem csak az arisztokrácia, hanem fél Hollywood is oda kezdett járni.

A Tiffany egyik legértékesebb ékszere egy rendkívül ritka, 128,54 karátos sárga gyémánt. Az eredeti nyers követ 1877-ben fedezték fel Dél-Afrikában, a Kimberley bányában. Charles Lewis Tiffany, a cég alapítója, 1878-ban vásárolta meg a 287,42 karátos követ, majd Párizsban csiszolták meg. Nem meglepő módon, csak ritkán kerül elő a trezorból, mindösszesen négyen hordták eddig. Mrs. Sheldon Whitehouse – ő a Tiffany-bálon viselte egy Jean Schlumberger által tervezett nyakláncban. Négy évvel később Audrey Hepburn vehette fel a film promóciós fotózására, Lady Gaga a 2019-es Oscar-gálán egy modern, átalakított nyaklánc részeként vehette fel, kicsit később Beyoncé egy Tiffany-kampány során viselte a gyémántot.

Lady Gaga a tetoválása és a híres gyémánt (Fotó: Axelle/Bauer-Griffin/FilmMagic)

Gyémánt ide, gyémánt oda, az üzletnek mennie kell, így 2021 január 7-én az LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton felvásárolta a Tiffany & Co.-t 15,8 milliárd dollárért, és a vállalat részvényeit kivonták a New York-i tőzsdéről.

És, ha felmerül önben a kérdés, hogy lehet-e reggelizni az üzletben? A válasz igen! A Blue Box Café by Daniel Boulud étteremben van rá lehetőség. A Michelin-csillagos séf, Daniel Boulud által vezetett kávézó – ezt csak a cég nevezi annak, mi inkább az étterem kifejezést használnánk – szóval kínál reggelit. Annyira népszerű, hogy ajánlott előre asztalt foglalni. A foglalások általában 30 nappal előre nyílnak meg éjfélkor. Az étterem 55 férőhelyes, amelyek 18 asztalra oszlanak a fő étkezőben, egy privát étkezőben, amely legfeljebb 12 vendéget tud fogadni, valamint egy bárban, amely csak érkezési sorrendben fogad vendégeket. Ha nem sikerül előre foglalni, érdemes a nyitás előtt, 10 órakor sorba állni, mivel minden reggel hat asztalt tartanak fenn a betérő vendégek számára.