A könyvkiadás valóban olyan romantikus, mint a filmekben?

Ki ne álmodozott volna arról, aki imád olvasni, hogy egy nap bekerül egy neves könyvkiadó csapatába, csillogó irodákban, izgalmas kéziratok között tölti napjait? A másik verzió, ami minden könyvmoly fejében megfordul, könyvtáros szakma, de ebből ritkán készülnek igen ütős filmek. A filmek, mint például A randi-lista pontosan ezt az álmot ragadják meg, de vajon tényleg ilyen mesés a valóság?

A film története szerint Abby legnagyobb álma, hogy szerkesztőként dolgozhasson egy híres kiadónál. Mikor végre megkapja a lehetőséget, egyáltalán nem szokványos feladatot kap a főnökétől, amely mindent megváltoztathat. Abby ekkor találkozik a titokzatos és vonzó Dannel, akiről hamar kiderül, hogy híres író, és Abby-nek választania kell: a szerelem vagy a karrier? Már az is kérdés, miért kéne választania a kettő közül – ezt korábbi cikkünkben pedzegettük is – de ehhez meg kell nézni a filmet, május 15-én 20:00-tól a FILM4-en!

De nézzük, hogyan is zajlik valójában egy magyar kiadó élete! Magyarországon a könyvkiadás világa talán kevésbé hollywoodi, viszont tele van meglepetésekkel és váratlan fordulatokkal. A szerkesztők napi szinten küzdenek határidőkkel, kéziratokkal és persze az írók néha túlzott egóival. A romantikus kávézások helyett inkább az éjszakázás, a véget nem érő egyeztetések és a szűkös büdzsék jellemzik a szakmát.

A kiadók kulisszái mögött komoly csapatmunka zajlik: olvasószerkesztők, korrektúrázók, tördelők és marketingesek dolgoznak együtt, hogy a kéziratból végül egy valódi, kézzelfogható könyv szülessen. A romantikus találkozások helyét itt sokkal inkább a szakmai viták és kreatív brainstormingok veszik át.

Az igaz, hogy olykor-olykor becsúszik egy-egy izgalmas, kalandos pillanat, amikor valóban felcsillan valami abból a bizonyos filmes hangulatból. Például amikor egy kéziratból váratlan bestseller lesz, vagy amikor egy szerkesztő valóban találkozik egy karizmatikus szerzővel – bár utóbbi ritkán végződik azzal, hogy a felek a naplementét bámulják a Dunaparton. De a legtöbb esetben alulfizetett szerzők, hisztrérikus kiadó, sokat elkérő terjesztők és boltok képviselik inkább a kiadók világát. Akko rmár nem jobb megnézni egy romantikus filmet?