A Módszer: így élik bele magukat egyes színészek a szerepükbe

Ritkán szoktunk színjátszási stílusokról vagy iskolákról írni, de érdemes foglalkozni a nálunk Sztanyiszlavszkij-módszerként ismert, angol elnevezéssel „method actingnek” hívott módszerrel. Az irányzatot, amelyet nem meglepő módon egy oroszról, Konsztantyin Sztanyiszlavszkijról neveztek el, az Egyesült Államokban azonban a legtöbb forrás Lee Strasberghez köti.

Bár néha Konstantin Sztanyiszlavszkijnak tulajdonítják, a módszert, ahogyan ma ismerjük, Lee Strasberg, lengyel-amerikai színész, rendező és színészpedagógus fejlesztette ki – állítják az amerikaiaik. Strasberg 1901-ben született, a mai Ukrajna területén, és hétéves korában vándorolt ki szüleivel az Egyesült Államokba. New York Lower East Side-ján nőtt fel, ahol első színházi élményei közé tartozott, hogy gyerekként jiddis színdarabokban játszott. Eltelt jó pár év, és bár a színészettel felhagyott, tanárként színészeket képzett. 1948-ban egy régi barátja meghívta, hogy csatlakozzon az Actors Studióhoz, amelynek így Elia Kazan és Robert Lewis mellett ő is alapítója lett. Itt Strasberg színészek egy olyan generációját tanította, akik később az amerikai film ikonjaivá váltak. Az Actors Studio igazgatójaként betöltött szerepe kezdte bebetonozni Strasberg örökségét, mint a method acting atyja.

De mindegy is tán, kinek a nevéhez köthető, a módszer a lényeg, amit röviden úgy lehetne összefoglalni, hogy a lényeg az, hogy ne egy karaktert játszanak el, hanem helyezzék bele magukat az adott személy helyzetébe, érzéseibe, világába, szóval váljanak azzá a személyé, akit megelevenítenek.

Ezen tipusú színészi játék egyik leggyakrabban idézett példája Marlon Brando alakítása az 1954-es A Rakparton – különösen az a jelenet, amikor visszaszerzi Eva Marie Saint elejtett kesztyűjét, és a saját kezére próbálja, miközben sétálnak a parkban.

Christian Bale
Talán az egyik legismertebb method acting színész Christian Bale. Többször került már címlapokra megdöbbentő súlyingadozásával, de egyik sem volt olyan drasztikus, mint a 63 kilós fogyás, amit A gépész című film kedvéért abszolvált. Mivel Bale hű akart maradni ahhoz, ahogy a forgatókönyv eredetileg íródott, örömmel fogadta a kihívást, ezért napi egy almán és egy tonhalkonzerven élt, és elképesztő mennyit fogyott, hogy megformálja álmatlanságban szenvedő karakterét. Hogy a dolog még érdekesebb legyen, a forgatás után Bale-nek azonnal vissza kellett szednie a súlyát a Batman: Kezdődik! szerepéhez. A forgatást követő hat hónap alatt Bale 109 kilót szedett fel. Függetlenül attól, hogy milyen filmben játszik, Bale-ről köztudott, hogy mindent belead, hogy valóban az általa alakított karakterré váljon.

Meryl Streep
Meryl Streep már korábban is próbálkozott ezzel a módszerrel, de Az ördög Pradát visel című filmben Miranda Priestly szerepét követően örökre lemondott a róla – annak ellenére, hogy Oscar-díjra jelölték az alakításáért. A kőszívű főszerkesztő szerepére készülve Streep nem volt hajlandó haverkodni színésztársaival, hogy jobban tudja megjeleníteni Miranda hideg és számító jellemét, aki örökké magányos. Bár ezeket a személyiségjegyeket tökéletesen formálta meg, Streep bevallotta, hogy a színésztársaitól való távolság nagyon magányossá tette, és elvette a kedvét attól, hogy újra ilyesmivel próbálkozzon.

Natalie Portman
Már írtunk korábban a Fekete Hattyúról, de más megközelítésben. Itt most Natalie Portmanről lesz szó., aki arról ismert, hogy mindent belead egy szerepbe, legyen szó akár a feje leborotválásáról vagy a fogyásról… Hogy megtestesítse karakterét a Fekete hattyúban, Portman rengeteg táncórát vett és szigorú diétára fogta magát, hogy a balerina-alkat elérése végett 20 kilót fogyjon. Hogy ez honnan sikerült neki, rejtély. Portman főleg sárgarépán és mandulán élt. Elmondása szerint ez volt az első alkalom, ahol igazán láthatta az ember, milyen könnyű elveszíteni magát egy szerepben. Portman egyébként több díjat is nyert az alakításáért, köztük a legjobb színésznőnek járó Oscar-díjat. És mellesleg összejött a tánctanárával, Benjamin Millepieddel, akivel azóta sajnos válnak, mivel a férfi másokat is táncba vitt.

Daniel Day-Lewis
Daniel Day-Lewis szintén kedveli ezt a módszert, és nem szégyenlős, ha arról van szó, hogy bármilyen filmben is szerepel, belebújik a karakterébe. A 2012-es Lincoln című életrajzi filmben, amely a névadó Abraham Lincoln elnökről szól, Day-Lewis állítólag a forgatás teljes 7 hónapját úgy töltötte, hogy nem szakadt ki a szerepéből. Day-Lewis a leveleit úgy írta alá, hogy „Yours, A” vagy „Abe”. Azt is mondták, hogy Day-Lewis mindenkitől azt kérte, hogy elnök úrnak szólítsa, amikor vele beszél. Ez az odaadó viselkedés meghozta Day-Lewisnek a legjobb színésznek járó Oscar-díjat.

Robert De Niro
Robert De Niro, minden idők egyik legnagyobb színésze, közvetlenül Stella Adler és Lee Strasberg mellett tanult. A Dühöngő bika forgatásán De Niro az általa alakított olasz középsúlyú bokszoló, Jake LaMottát tanulmányozta. De Niro még maga is részt vett három bokszmeccsen a ringben, ráadásul 23 kilót hízott akkori sovány testalkatára. De nem ez az egyetlen szerepe, ahol ezt a módszert alkalmazta, A Taxisofőr forgatására készülve De Niro elment, és 12 órás műszakokban dolgozott igazi New York-i taxisofőrként. A színész egy karakter apróbb részletein is dolgzik: a Rettegés foka című filmben egy fogorvosnak fizetett, hogy csiszolja le a fogait a pszichopata zaklató szerepéhez.

Heath Ledger
Ha valakit nem lehet kihagyni, az a tragikusan fiatalon elhunyt Ledger, aki közvetlenül Joker megformálása után halt meg Christopher Nolan A sötét lovagjában. Ledger annyira komolyan vette a szerepet, hogy egy hónapra bezárkózott egy londoni szállodába, és naponta naplóbejegyzéseket írt az érzéseiről. Halálát sokan összefüggésbe hozták utolsó szerepével, amely nagyon kimerítette, hivatalosan a halál okaként különféle gyógyszerek túladagolását állapították meg.