A világ egyik legismertebb, sporttal kapcsolatos fotójának igazából semmi köze nincs a sporthoz, de nem láttam még olyan embert, akit ez zavart volna. Martin Elliott Tennis girl című felvételéről van szó, amely a hetvenes években tömeggyártott plakátokon árasztotta el Nagy-Britannia fiúszobáit, és sokan a mai napig vitatják, kit ábrázol a szemtelenül erotikus, de valahol mégis egészen ártatlan fotó.
Amely két év múlva ötven éves lesz. És aki akarja, még mindig megveheti, akár négy fontért is kiteheti a falára.
Elliott beszámolója szerint a képet 1976-ban készítette az akkori barátnőjéről, a 18 éves Fiona Butlerről, az egyik birminghami egyetemi pályán. Egyikük sem tudott teniszezni, de a fotó ötlete már megvolt, egy ismerősükről, Carol Knottstól kértek kölcsön ruhát és egyéb kellékeket. Az ötlet jónak bizonyult, mert a végeredményt az Athena nevű, 1964-ben alapított, többek közt nyomatokat árusító cég megvette, és körülbelül kétmilliót adtak el belőle. A nyolcvanas években rendkívül népszerű maradt, és csak a kilencvenes években ment ki a divatból, hogy aztán 2007 körül ismét felíveljen a csillaga, és Elliot képét újra kiadják, de már limitált példányszámban, egy részét dedikálva. Mára pedig ismét bárki megveheti, bár az Athena azóta profilt váltott.
Mint a Scotsmannek a fotós elmondta, nem gondolta volna, hogy a képe ennyire kelendő lesz. „Az Athenával folytatott megbeszéléseim akörül forogtak, hogy mi lehet az, ami miatt minden nyamvadt ember megveszi. Nincs recept. Ez is csak olyan dolog, ami olykor az élet bármelyik területén előfordul; valami, megmagyarázhatatlan okokból, híres lesz.”
A dolog talán annyira nem megmagyarázhatatlan mégsem, ahogy azt Howard Sounes, a hetvenes évek kultúrájáról szóló Seventies: The Sights, Sounds and Ideas of a Brilliant Decade című könyv szerzője tömören összefoglalta. „Ez szoftpornó, amit egy tizenéves srác kitehet a szobája falára, hogy egy bugyi nélküli lányt nézhessen. Ez nem művészet, ez csak szoftpornó… nem egy különösebben jó kép.” A lap megkérdezett egy marketingszakértőt, Mark Borkowskit is, aki úgy vélte, hogy elég ártatlan fotó azért ez, de a kétezres évekbeli kereslet oka egyértelműen a nosztalgia.
Mindenesetre Elliott és Butler pár évvel később szakítottak, a lány pedig hozzáment egy jómódú férfihez, akit nem akart kompromittálni a fotóval, így nem nyilatkozott róla, és nem kívánta, hogy összefüggésbe hozzák vele. 2001-ben adott egy interjút, akkor három gyereke volt, és (egy milliomos feleségeként) nem zavarta, hogy sosem látott pénzt a felvételből.
Igaz, ha mondjuk peres útra vitte volna a dolog, elég érdekes lehetett volna a bizonyítás kérdése, mármint hogy egyértelműen azonosíthassák: a fotó róla készült. Volt, aki vitatta, így például egy Peter Atkinson nevű férfi, aki 2015-ig várt, hogy nyilvánosan közölje: a modell az ő neve elhallgatását kérő exfelesége volt. Két 1974-ben készült fotóval kívánta alátámasztani állításait, az egyik megegyezett az ismert fotóval, a másik nagyon hasonlított rá. Korábban Elliottal is közölte álláspontját, ám a fotós a 2010-ben bekövetkezett haláláig tagadott.
„Úgy tekintek rá, mint egy fényképes üdvözlőlapra, azt hiszem. Beállított jelenet volt, egyikünk sem játszotta vagy érdeklődött a tenisz iránt. Csak volt egy ilyen ötletünk” – így Elliot, akinek azért volt egy példány belőle az egyik falán. És bár a művészi értékét nem tisztünk megítélni, a fotó kétségtelenül szexi, de nem közönséges, emiatt is lehet, hogy több hírességgel is elkészült az újraértelmezése. Kyle Minogue például a 2000 júliusában megjelent GQ címlapján húzta fel a szoknyáját.