Adjunk a látszatra!

Gondolta volna, hogy a szerelem néha olyan, mint egy jól megrendezett színdarab? Különösen akkor, ha a főszereplők már rég elfelejtették a forgatókönyvet, de a közönség, azaz a család, még mindig tapsra vár. Üdvözöljük a Régi-új szerelem (szerda 14:25 FILM4) című film cinikus, de annál szórakoztatóbb világában.

Adott Chloe és David, az egykor álompár, akiknek a kapcsolata az évek során olyan mélypontra jutott, hogy már a különköltözésről beszélgetnek. Ugye, ismerős a szituáció? Aztán persze jön a deus ex machina, a lányuk, Amanda, aki bejelenti, hogy férjhez megy. És hol máshol, mint azon a romantikus helyen, ahol tíz évvel ezelőtt a család még boldogan vakációzott. A szülők, mint minden jóravaló házaspár, természetesen nem akarják tönkretenni a nagy napot a válás hírével. Így hát elhatározzák: megjátsszák, hogy minden rendben van. Mosolyognak, kézen fogva sétálnak, szóval úgy viselkednek mint egy boldog pár.

Mert ugye, a látszat mindennél fontosabb, különösen egy esküvőn, ahol mindenki a tökéletes családot akarja látni. A film tele van kínos pillanatokkal, félreértésekkel és persze az elkerülhetetlen romantikus klisékkel. A filmipar tele van olyan alkotásokkal, ahol a szereplők valamilyen okból kifolyólag kénytelenek eljátszani a boldog párt, vagy épp a tökéletes családot. Legyen szó örökségről, társadalmi elvárásokról, vagy épp egy esküvőről, a forgatókönyv mindig hasonló: két ember, akik nem bírják egymást, hirtelen a figyelem középpontjába kerülnek, és kénytelenek eljátszani a szerelmeseket. És persze, a végén mindig kiderül, hogy a látszat mögött valami megmozdul és valósságá válik. Vagy nem. Ez már a rendező cinizmusától függ.

Egy másik klasszikus példa erre a zsánerre a Nász-ajánlat. Itt sem a szerelem, hanem a kényszer hozza össze a főszereplőket, Margaretet (Sandra Bullock), a kőkemény főszerkesztőt, és Andrew-t (Ryan Reynolds), a szelíd asszisztensét. Margaretet a deportálás fenyegeti, mivel kanadai állampolgárként illegálisan dolgozik az Egyesült Államokban. Mi a megoldás? Hát persze, hogy egy gyors, de kamu eljegyzés az asszisztensével! A történet persze itt sem áll meg, hiszen Andrew családjához is el kell látogatniuk, ahol a látszat fenntartása még nagyobb kihívást jelent. Kínos családi vacsorák, félreértések sorozata, és persze a már-már kötelező romantikus szál. Mert ugye, a kényszer szülte helyzetekben is megtalálhatja az ember a boldogságot, vagy legalábbis a kasszasikert. A cinikus olvasó persze tudja, hogy a valóságban az ilyen megoldások ritkán végződnek hollywoodi happy enddel, de a filmvásznon minden lehetséges, különösen, ha Sandra Bullockról és Ryan Reynoldsról van szó.

És ha már a látszat fenntartásánál tartunk, nem mehetünk el szó nélkül a 2022-es Beugró a paradicsomba című alkotás mellett sem. Ebben a filmben a válófélben lévő szülők, Georgia (Julia Roberts) és David (George Clooney) kénytelenek összefogni, hogy megakadályozzák lányuk, Lily (Kaitlyn Dever) elhamarkodott házasságát Balin. Ugye, milyen ismerős a szituáció? A szülők, akik már rég nem bírják egymást, hirtelen egy célért küzdenek: azért, hogy a lányuk ne menjen férjhez. Persze, mindezt úgy teszik, hogy közben megpróbálják eljátszani a boldog, összetartó családot, ami persze rengeteg komikus szituációhoz vezet. A film tele van gyönyörű helyekkel, romantikus pillanatokkal és persze a már-már kötelező kérdéssel: vajon újra egymásra találnak? Roberts és Clooney láthatóan élvezték a forgatást, legalábbis egy nagyon könnyed, szerethető filmet készítettek belőle, ahol már a második kockánál egyértelmű, mi lesz a vége.