Akárhogy indul, valaki mindig sérül: szerelmi háromszögek a filmekben

Ha slágerírók slágert akarnak írni, két út áll előttük: vagy olyan egyszerűen fogalmazzák meg a dalukat, hogy azt az iparmágnástól a 4d pillásig mindenki átérezze, vagy olyan, minden ember számára átélhető témákról lirizálnak, mint a szerelem. Az egyik, műfajtól függetlenül szívesen megénekelt téma a szerelmi háromszögek nehéz élethelyzete; csupa érzelem és fájdalom, amelyből nem átallottak szórakoztató és drámai filmeket is rendezni a hozzáértők. Nálunk is lesz ma egy ilyen: ez a (dobpergés) Szerelmi háromszög (21:50, FILM4), amelyben egy, az apjával nagyvárosból vidékre költöző lány, Caroline (Kat Dennings) szembesül az élet nagy igazságaival, miközben érdekes kapcsolatai alakulnak ki egy osztálytársával és egy tanárával is.

Caroline a belső szögek összegét számolja éppen

De ezen felül is tudunk mondani néhány emlékezetes példát ugyanarra a témára.

Elfújta a szél

Az amerikai polgárháború idején játszódó történet főszereplőjének, Scarlett O’Harának (Vivien Leigh) eleinte az a legnagyobb problémája, hogy kivételesen nem kaphatja meg azt, amit akar: egy Ashley Wilkes (Leslie Howard) nevű fiatalember figyelmét. Sőt, a szerelmét sem, mert azt más, történetesen a férfi unokatestvére kapja, hiába próbálja Scarlett felszítani a lángot azzal, hogy először megkörnyékezi az eljegyzése estéjén, majd hozzámegy valaki máshoz, hogy végül mindkét férfi háborúzni menjen. A szerelme visszatér, a férje nem – és bár egy ponton az érzések kölcsönösnek minősülnek, Ashley sosem hagyja el asszonyát. És akkor még Rhett Butler (Clark Gable) személye szóba sem került.

Ne most, Rhett, éppen Ashley-ért lángolok

Diploma előtt

Egy másik filmklasszikus: Benjamin (Dustin Hoffman) kissé tejbetök módjára ácsorog a nagybetűs kapujában, amelyet apja egyik munkatársa, Mrs. Robinson (Anne Bancroft) nyit tágra előtte, noha vagy húsz évvel idősebb a főiskolát éppencsak elvégzett fiatalembernél. Ami egyébként elképesztő castingtúlzás, hiszen a valóságban öt év volt köztük, Bancroft 35 volt a forgatáskor. Na de nem ez a lényeg, hanem két ember fülledt viszonya, amelybe egy harmadik szereplő hoz felfrissülést: Mrs. Robinson lánya, Elaine (Katharine Ross), akibe hősünk beleszeret. A történetszövés további érdekessége, hogy a börleszkszerű végkifejlet után Elaine és Benjamin gyorsan és látványosan csöppennek vissza a valóságba.

Valami a küszöbön áll

Aludj csak, én álmodom

Ez egy más szempontból érdekes szerelmi háromszög, bár itt is rokoni szálak vannak – viszont az egyik személy nincs öntudatánál. Az 1995-ös vígjátékban Sandra Bullock Lucyt, a chicagói metró egyik alkalmazottját alakítja, aki egy ideje már kinézte magának Petert, sorsszerűnek tekinthető tehát, hogy megmenti az életét. Az viszont véletlenek következménye, hogy a férfi családja, akivel nem tartotta a kapcsolatot, azt hiszi, ő Peter menyasszonya – a testvére, Jack (Bill Pullman) pedig beleszeret a vélt arába. Bullock őszinte, bájos és vicces játéka nélkül giccsbe fulladna az egész (kicsit így is határeset), de akkor is, legalább egyszer látni érdemes ezt a filmet.

Az egyik csúcs kissé passzív

Bridget Jones naplója

Az új generációknak már mást ad ez a történet, mint ahogy a korábbiak értelmezték, de: tekinthetjük ezt a filmet úgy is, hogy a Renée Zellweger-alakította címszereplő, miközben nyomasztó társadalmi elvárásokkal szembesül és komplexusait küzdi le, két férfihez is kötődik. Más-más módokon, de mind Colin Firth Mark Darcyjával, mind Hugh Grant Daniel Cleaverével megértik egymást, hogy aztán a film egymást követő részeiben ez a kezdeti konfliktus még egyre-másra felbukkanjon. Például ilyen tökéletes pillanatokban, mint ez a filmtörténeti szempontból kiemelkedő jelenetsor.

Szerelmünk lapjai

Ebben az agyontárgyalt filmben nem a kiindulópont az érdekes – negyvenes évek amerikája, jó házból való úrilány, aki érzelmei fogságában vergődik -, hanem a szereplők viszonylagos árnyaltsága a műfajhoz képest. Rachel McAdams Allie-je egy önfejű, szabad szellemű, de kissé azért bosszantó fiatal nő, a vőlegénye, Lon (James Marsden) egy figyelmes és finom modorú háborús veterán, akit aztán mégis elhagynak Noah (Ryan Gosling), a lobbanékony természetű ács kedvéért. A történetben kár a realitás elemeit keresni, de mégis érdekes gondolat, hogy vajon azzal a jóravaló Lonnal meg mégis mi lett?

Noah, szerintem abból a felhőből eső lesz

+1 Veszedelmes viszonyok

Ez azért pluszegy, mert az érintettek (haha) száma jóval túlmutat az eddigiekén, szóval érdemesebb kilépni a síkidomok (hehe) világából, és testekről (pfff) beszélni. A szerelmi dodekahedon (itt hagyom abba) központi résztvevői mégis hárman vannak: Marquise de Merteul (Glenn Close), Valmont vikomt (John Malkovich) és Madame Tourveil (Michelle Pfeiffer). A léha és életunt előkelőségek, tehát a márkíz és a vikomt érzékeik csiklandása végett mindenféle szerelmi fogadásokat kötnek, amelynek célja, hogy a nő csak akkor adja magát a férfinak, ha az sikeresen teljesíti a próbákat, így például elcsavarja Tourveil-né fejét. Aki pedig nagyon ellenáll, de ahogy a való életben, a filmben sem jár sikerrel. Váratlan fordulat azonban, hogy az érzékiség csapdájába esett férfiben is őszinte érzések ébrednek a romlatlan lelkű nő iránt.

Mindent bevállalt, hogy megkapja, de rossz lábak közt kereste a boldogságot – foglalhatnánk össze az események láncolatát