Akármit is gondolunk minden idők legrózsaszínebb filmjéről, fura, hogy pont a főszereplőjét nem ismerik el

Nyolc Oscar-díjra jelölték a Barbie című filmet, amelyek közt ott van a legjobb filmnek, forgatókönyvnek, betétdalnak, férfi és női mellékszereplőnek, látványtervnek és jelmeznek járó díj. Éppen csak Greta Gerwig nem versenyezhet a legjobb rendező, Margot Robbie pedig a legjobb női főszereplő címéért – őket nem jelölte a filmakadémia. Pedig a színésznő, akinek produkciós cége előállította magát az alkotást, gyakorlatilag eggyé vált a babával, a rendező teljesítményéről pedig a kritika csak szuperlatívuszokban beszélt, ha magát a filmet annyira nem is tartotta kiemelkedőnek.

Jelenet a Barbie-ból
Talán nem véletlenül értékelték a látványtervezői munkát

De mielőtt rátérünk a részletekre, beszéljünk kicsit a filmről, és hogy miről szól, miért olyan zseniális – legalábbis a kritikusok és a rajongók szerint, akik kizárólag elismerő szavakkal nyilatkoznak a rózsaszín kamaszlányszoba-hangulatú alkotásról.

Hát azért, mert képes volt egy pink világban, amelynek plasztikszaga még a képernyőn át is érződik, egy utópisztikus feminista világot teremteni, vagy annak némileg módosult mását, ha ezt didaktikus módon tette is. Az biztos, hogy férfiakra nem nagyon van szükség benne, a nők pedig minden pillanatban úgy és azt csinálják, amire vágynak, így az élet folyamatos partizás Barbielandben, némi pizsamapartival vegyítve. Ám a főhős egy nap egzisztenciális válságba kerül, melynek következményeként rájön, a valódi világ nem az, ahol ő él, és minden fontos pozícióban nők ülnek, hanem egy üvegplafonú, szexista, a társadalmi egyenlőtlenség ellen csak látszólag harcoló nagyvállalalatokkal és középkorú fehér férfiakkal teli hely, akik szó szerint visszazárnák a dobozba a nőket.

Na de hogyan történhetett ez?

A Barbie-t kísérő sajtófelhajtás, a gondosan kivitelezett médiaszereplések és a film készítőinek (talán túljátszott, talán őszinte) lelkesedése az egész projektet inkább a popkulturális esemény kategóriájába mozdította el, főleg Robbie-ról mondhatjuk, hogy nyilvános megjelenésein egy éve gyakorlatilag a szerepében maradt. Gerwig is egy éve beszél rendezői víziójáról, arról, miért szeretett volna ilyen formában feminista diskurzust folytatni. Mindezek után érthető, hogy szakmai és filmrajongó körökben mindkét jelölés hiánya felhördülést váltott ki, erről ír most az amerikai bulvársajtó – és egy kicsit mi is.

Gosling és Robbie a Barbie-ban

Az ETOnline szemezgetett néhány találóbb internetes kommentárt, amelyek szerint mi sem illusztrálhatná jobban a film mondanivalóját, mint hogy azokat a nőket, akik a legnagyobb részt vállalták ebből a teljesítményből, nem is veszik számításba, a Kent játszó színész viszont nagy esélyekkel indul a legjobb férfi főszereplő címéért. Miközben Gerwig megrendezte a 2023 legnagyobb globális bevételét hozó filmet, amelynél több profitot korábban egyetlen nőirendezős film sem termelt az amerikai mozikban, és még a kritika is szerette. Oda jutottunk, hogy még Barbara Handler is, akinek édesanyja a Barbie és Ken babákat alkotta, megszólalt az ügyben: ő maga kétszer látta a filmet, másodszorra még jobban tetszett neki, és szerinte az édesanyja is nagyon boldog lett volna, ha látja, milyen módon közelítették meg az örökségét.

Ryan Goslingnak nem lehetett egyszerű dolga, amikor állást foglalt az ügyben, hiszen ő maga Oscar-jelölt lett Ken megformálásáért. „Barbie nélkül nincs Ken, és nincs Barbie-film Greta Gerwig és Margot Robbie nélkül, akik a leginkább felelősek ezért a filmért, amely történelmet írt, és amelyért világszerte rajonganak. A tehetségük, karakánságuk és zsenialitásuk nélkül senkit sem ismerhetnének el ezért a filmért” – hangzott a színész közleménye, amelybe azért belekomponálta azt is, mennyire megtisztelő számára, hogy őt viszont kiemelte a filmakadémia. És mellesleg az Oscar-gálán elő fogja adni a filmben is énekelt dalát, az I’m Just Ken-t (remélhetőleg ezt az extra pátoszos, karácsonyi jellegű változatot, amelyről mi is írtunk).

Na de ahogy már említettük, a Barbie éppenhogy átcsúszott a filmek kategóriájából egy közös popkulturális élménnyé, amelyről szinte azoknak is van véleménye, akik nem is látták. Oliver Stone-nak is volt, pont a napokban kért érte elnézést, mert júniusban elég keményen odamondogatott neki, bár akkor még nem is látta a Barbie-t. Most viszont meaculpázott, amiért egy interjúban azt mondta, hogy Gosling „pazarolja az idejét, ha pénzért csinálja azt a szart. Komolyabb filmeket kellene készítenie. Nem kéne részt vennie Hollywood infantilizálásában. Most minden csak fantasy, fantasy, fantasy, még a háborús filmek is: fantasy, fantasy”. Január 23-án viszont adott egy másik interjút, amelyből kiderült, hogy akkoriban saját dokumentumfilmje népszerűsítésével volt elfoglalva Európában, és semmit sem tudott a filmről, a címén túl. „Júliusban sikerült megnéznem egy moziban, és el kellett ismernem az eredeti megközelítését és felvetéseit. Egyértelműen másnak találtam a filmkészítők nézőpontját, mint amilyenre számítottam. Elnézést kérek, amiért tájékozatlanul véleményeztem.” Azt is hozzátette, sok sikert kíván a készítőknek az Oscar-nevezésekhez.

Lehet, hogy a Barbie és főszereplője, Margot Robbie tényleg túl rózsaszínűek voltak a filmrajongóknak. Lehet, hogy Robbie-t még mindig csak a szépsége alapján ítélik meg és skatulyázzák be. Lehet, hogy Robbie objektíve nem nyújtott akkora színészi teljesítményt, mint azok a kollégái, akik versenyben vannak a díjért (Annette Bening a Nyadért, Lily Gladstone a Megfojtott virágokért, Sandra Hüller az Egy zuhanás anatómiájáért, Carey Mulligan a Maestróért és Emma Stone a Szegény párákért). Ő maga mindenesetre azt mondta, egy darabig nem a szereplésre, hanem a háttérmunkákra szeretne koncentrálni, mert biztos benne, hogy mindenki eléggé unja már a látványát, utalva ezzel arra, milyen régóra népszerűsíti már a filmet nyilvános megjelenésekkel.

Margot Robbie a film európai premierjén, 2023 júliusában, Londonban, a baba 1960-as, Elbűvölő est nevű kiadásának öltözve. (Fotó: Wiktor Szymanowicz/Anadolu Agency via Getty Images)

Pedig nagyon igyekezett feldobni! A filmet kísérő sajtókörúton és eseményeken (például a Golden Globe-gálán is) rendszeresen a baba korábbi jellegzetes modelljeinek ruháit viselte, ebben a cikkben rengeteg példát láthatnak rá.

A nagyszabású pr-akció mögött Andrew Mukamal stylist áll, akinek ugyancsak kedves projekt lehetett ez, mert a héten derült ki, hogy egy fotókönyvet is kiadnak a témában. Két nappal azelőtt, hogy Robbie részt vesz majd az idei Oscar-estélyen. (Ha a legjobb színésznő díjára nem is ítélték méltónak, producerként elismerés illeti, ha a legjobb film kategóriájában győz A Film, Amelynek Címét Többé Nem Kívánom Leírni.) Vajon milyen ruha lesz rajta?

Jelenet a Barbie-ból