Amikor a botrány megrázta Amerikát

Az Amerikai botrány egy merész és provokatív film, amely a 70-es évek Amerikájának sötét oldalát mutatja be. A film tele van humorral és szatírával, ugyanakkor komoly kérdéseket is felvet a hatalomról, a korrupcióról és az erkölcsről. Christian Bale és Amy Adams alakítása viszi a prímet, de a többieket sem érdemes leírni.

A film központi alakja egy piti csaló, Irving Rosenfeld (őt alakítja Bale). Házas, neje Rosalyn (Lawrence), akinek előző kapcsolatából származó gyerekét együtt nevelik. Szerelmük finoman szólva sem elsöprő erejű, amikor a férfi megismerkedik Sydney Prosserrel (Adams), akivel nemcsak egymás iránt szenvedélyesek, hanem a csalással kapcsolatban sincsenek skrupulusai: angol arisztokratának adja ki magát, londoni pénzügyi kapcsolatokkal, így hamarosan dőlni kezd hozzájuk a pénz.

Cooper, Adams, Bale, Lawrence és Jeremy Renner

Kettősükre azonban felfigyel egy FBI ügynök, Richie DiMaso (Cooper), aki alkut ajánl nekik; négy másik, nagypályás csaló levadászásában kéri segítségüket, hogy őket futni hagyja. Rosenfeld beleegyezik, Sydney azonban szabódik, és felveti az ötletet, hogy esetleg elcsábítaná az ügynököt. Aztán az egyre szövevényesebb helyzetbe alaposan belegabalyodik egy polgármester (Jeremy Renner), egy álsejk, és az intellektuális képességeiről kevéssé ismert Rosalyn, hogy aztán alig győzzük kivárni, ki marad állva a végére.

A jó történet és a jó színészek lehetnek az oka, hogy a mára ötödikes korú Amerikai botrány még mindig szórakoztató. Szerencsére ezekre a színészekre azóta se mondhatjuk, hogy elkallódtak volna: Christian Bale presztízse akkora, hogy tényleg csak azt kell elvállalnia, amit szeretne. Az Amerikai botrány óta játszott élvhajhász, kallódó írót (Knight of Cups), őslakos amerikai családot őrző századost (Hostiles) és már-már felismerhetetlenül lényegült át Dick Cheney-vé Az alelnökben.

Amy Adams is elég jó filmeket készített azóta: a Nagy szemek című életrajzi dráma főszerepe mellett emlékezetes még az Érkezés, amelyben földönkívüliekkel kommunikáló tudóst játszott, illetve az Éjszakai ragadozók, amelyben egy galériatulajdonosként láthatjuk, aki exférje könyvének hatására értékeli át az életét. Legutóbbi munkája a Nightbitch, amelyben producer és főszereplő is, és amelyben szürreális vonásokat hoz ki belőle az anyaság – vagy éppenhogy túl naturálisakat, hiszen kutyává változik benne.

Bradley Coopernek annyi jó filmje jött azután, hogy felsorolni is nehéz. A következő évben mutatták be az Amerikai mesterlövész című Clint Eastwood-rendezést (ez igaz történet alapján készült), aztán jött Az ételművész, amelyben egy körülrajongott séfet alakított, aki nagyon lecsúszott, de bizonyítani próbál. Lady Gagával játszott a Csillag születikben, na abban is lecsúszott sztár volt, 2023-ban pedig írt, rendezett, producerként támogatott és főszerepelt a Maestróban, amely Leonard Bernstein életébe enged betekintést.

Jennifer Lawrence pályáját olyan szempontból igazságtalan lenne ebből a szempontból megítélni, hogy a film óta alapított családot és kicsit visszavonult a hollywoodi nyüzsgéstől, tehát nem ugyanakkora eséllyel indul a kinek hogy megy azóta-versenyben, mint a többiek. Bár főszerepet bőven kapott, talán kicsit kevesebb nagyra értékelt filmje van, mint a többieknek: a Joy, a Vörös veréb, az anyám!, ezek a legismertebbek közülük. Legutóbbi nagy dobása a Ne nézz fel! volt, amelyben csillagászt játszik, aki hiába próbálja ráébreszteni az embereket, hogy hamarosan itt a mindmeghalunk, azok egyszerűen nem értik.

Na, ugye, hogy jó film? Nézze meg január 3-án, a FILM4-en 22:15-től!