Chelsey karácsonyra hazautazik testvéréhez, a franciatanár Elarához, aki a világ legszivatósabb ajándékával kedveskedik neki: az ünnepi időszakban minden nap olyan próbatétel elé állítja, amelyek kimozdítják Chelsey életét a megszokott medréből. Nem világos, hogy a próbatétel része-e, mindenesetre hősünk életét az is nehezíti, hogy nővérével együtt meg kell szerveznie egy diákcsereprogramot, ami sehogy sem akar a tervek szerint alakulni, többek között azért, mert idő előtt érkezik meg a savanyú jellemű, de irdatlanul jóképű cseretanár, aki előbb nyelne le egy marék pengét, minthogy Amerikában töltsön öt és fél percet Chelsey-ék társaságában. De hát kénytelen, szóval a probléma nyilvánvalóan gyors megoldásért és kemény összmunkáért kiált, mielőtt a férfi diákjai megérkeznének, és káoszba fulladna minden. És hogy sikerül-e Chelsey-nek és a francia tanárembernek a kezdeti ellenszenv dacára egymásra hangolódnia? Nos, talán túlságosan is. (A Karácsonyi próbatételek című filmet megtekintheti nálunk csütörtök este 9-kor a STORY4-en).

A tanári pálya és a szerelem összekapcsolódása nem egy újkeletű téma a filmtörténetben, akadnak egyéb alkotások is, amelyek játszanak ezzel az ötlettel. A klasszikus irodalom kedvelőinek aligha kell bemutatni Jane Eyre történetét, amelyet kiválóan jellemez ez a fajta történetszövés: Jane (Mia Wasikowska) kegyetlen gyerekkora után megszökik, a saját lábára áll, és nevelőnőként helyezkedik el egy kastélyban, ahol a rideg és titokzatos, szinte már-már ijesztő jellemű tulajdonos lányának tanulmányait kell egyengetnie. Edward Rochesterrel (Michael Fassbender) eleinte nehéz kijönni, kapcsolatuk természete azonban idővel megváltozik, és egy rendkívül mély, ugyanakkor konfliktusokkal és erkölcsi dilemmákkal terhelt szerelem lesz belőle, amelynek pozitív végkifejlete erősen kétségessé válik.
Ha lehet ennél eltérőbb hangulatú filmet készíteni a témában, az kétségtelenül a Cameron Diaz főszereplésével készült A rossz tanár, amelyben a színésznő egy füvező, lusta, önző tanárt alakít, akinek a kedvenc órája a szünet, és életcéljának tekinti, hogy gazdag férjet fogjon magának, és soha többé ne kelljen dolgoznia. A helyzet akkor változik meg, amikor az egyik tanárnőt sunyiskodáson kapja, ami az ő jólétét is fenyegetni látszik, és ez ellen mindenképp tenni akar valamit. A háttérben persze ott kacsingat a jófej tesitanár is (Jason Segel), akire természetesen csak azután képes férfiként tekinteni, amikor ő maga már elindult a pozitív változás útján, és rájön, hogy a mód, ahogy addig élt és a genyó helyettestanár (Justin Timberlake) sosem lesznek alkalmas arra, hogy boldoggá tegyék őt.
Hasonló jellemfejlődés bontakozik ki a Hugh Grant főszereplésével készült Hogyan írjunk szerelmet című filmben, amelyben a színész egy Keith Michaels nevű, valamikor elismert forgatókönyvírót játszik, aki a válása miatt nyűglődik, teljesen ki van égve, és még munkát sem kap soha. Hogy ne haljon éhen, tanári állást vállal az egyetemen, amitől alapvetően a hideg is kirázza, ezért eleinte azzal szórakoztatja magát, hogy beszól a kollégáinak vagy kikezd a diákjaival, amit a környezete nem néz éppen jó szemmel, és már az is felmerül, hogy mehet isten hírével. Először akkor csillan fel a szeme, amikor az egyik diákjában gondozandó tehetséget vél felfedezni, aztán akkor, amikor megismerkedik az egyetem egyik diákjával, az egyedülálló anya Hollyval (Marisa Tomei), aki életigenlő jellemével és kellemes kisugárzásával szép lassan megváltoztatja Keith negatív nézőpontját a világról.
Meg fog lepődni, de az Ovizsaru című filmben is a szerelem felé vezet Arnold Schwarzenegger útja, aki álruhás rendőrként játszik óvóbácsit, hogy a gyerekeken keresztül rátaláljon nemezisére, egy kegyetlen drogdílerre. Miközben próbál megküzdeni a kaotikus kisgyereknevelés mindennapi nyűgjeivel, egyre közelebb kerül kolléganőjéhez, Jane-hez, aki nemcsak az álmunkájában nyújt segítő kezet, de történetesen komoly szálak kötik a bünőhöz is. És mivel lehetne a legjobban bonyolítani egy ilyen helyzetet? Bingó: azzal, ha egymásba szeretnek.