Amikor a visszafojtott szavaknál semmi sem tud többet mondani

Az igazán nagy mesélők képesek arra, hogy egy teljesen hétköznapi napból is emlékezetes, mély drámát hozzanak létre – és néha pontosan azzal mondanak el többet az emberi természetről, hogy nem rendkívüli eseményeket ábrázolnak, hanem a mindennapi élet árnyalatait. Kelly Reichardt Egyes nők című filmje (szerda, 20:00, FILM4) pontosan ilyen: három különálló, egymáshoz lazán kapcsolódó történetből áll, amelyekben első pillantásra szinte semmi sem történik, de ha mélyebben mögénézünk, rájövünk, hogy hatalmasat tévedtünk.

 A Maile Meloy novellái alapján készült film négy nő életébe enged betekintést egy kis montanai városban, három lassú tempójú, elmélyült karaktertanulmányon keresztül, amelynek hatása csak később rakódik le igazán az emberben. Szinte egyik jelenet sem tűnik „fontosnak” a klasszikus értelemben, mégis mindhárom történet mély, valódi drámát hordoz.

Az első történet főszereplője Laura Wells (Laura Dern), egy kisvárosi ügyvédnő, aki ebédidőben titkos viszonyt folytat egy nős férfival, Ryannel (James Le Gros). Miután visszatér az irodájába, ott találja egyik legmakacsabb kliensét, Fullert, aki nem hajlandó elfogadni, hogy nincs jogalapja munkahelyi kártérítésre – főleg azért, mert korábban már elfogadott egy kisebb összeget a munkaadójától. Laura elviszi őt egy másik ügyvédhez, aki pontosan ugyanazt mondja el neki, mint ő maga – de Fuller valamiért csak tőle hajlandó elfogadni az igazságot. Reichardt már itt, az első részben elkezdi felrajzolni azokat a finom mintákat, amelyek a férfi-női szerepeket, hatalmi dinamikákat, tanárok és diákok, házastársak és kliensek viszonyait vizsgálják – és ezeket a következő részekben csak még jobban elmélyíti.

Amikor Fuller egy radikális lépésre szánja el magát – ami az egész film egyetlen igazán cselekményközpontú fordulata – a történet áttér Ginára (Michelle Williams), aki Ryan felesége. A néző már tudja, hogy a férfi megcsalja őt Laurával, ez a háttértudás pedig teljesen új jelentést ad annak, amit ezután látunk. Gina és Ryan éppen egy házat próbálnak felépíteni egy folyóparton, és bár kívülről úgy tűnik, minden rendben van köztük, a kapcsolatuk alapja már réges-rég repedezik.

A harmadik történet akár önálló rövidfilmként is megállná a helyét. Jamie (Lily Gladstone), egy fiatal nő, aki a farmján él egyedül, társasága mindössze egy szőrös lény, aki ugat. Az élete nem tragikus, csak éppen teljesen érdektelen. Egy este azonban beül egy iskolai jogi kurzusra, ahol megismeri Betht (Kristen Stewart), egy tanárnőt, akivel idővel elkezdenek közel kerülni egymáshoz, kapcsolatuk pedig nem várt, és annál intenzívebb változást hoz Jamie egyhangú életébe.

A színészi alakítások finomak, mégis rendkívül hatásosak: Laura Dern és Jared Harris jeleneteit a kimondatlan feszültség teszi igazán erőteljessé, Lily Gladstone pedig visszafogott, de mélyen átélt érzelmekkel van jelen. Michelle Williams egy kevésbé átütő történetszálat kapott, de a film utolsó háromnegyed órája – különösen Kristen Stewart egyik legerősebb szereplésével – bőven ellensúlyozza ezt. Reichardt, a rendező pedig mindvégig a csönddel játszik: nála ugyanis nem az a fontos, amit a szereplők kimondanak, hanem amit elhallgatnak, és pontosan ettől működik igazán ez a három történet. Mert sok film beszél, de kevés tud úgy hallgatni, hogy közben mégis képes legyen ilyen sokat mondani. Ne feledjen tehát szerda este 8-kor a FILM4-re kapcsolni!

Hasonló írások

Dr. Hope: nő, orvos, szimbólum

Dr. Hope: nő, orvos, szimbólum

2025. június 17., 16:24
Adjunk a látszatra!

Adjunk a látszatra!

2025. június 17., 09:47
Rex Kanadát is meghódította

Rex Kanadát is meghódította

2025. június 16., 15:32