Jason Bateman játszott thrillerekben és abszurd vígjátékokban, közben pedig producerként is helytáll. Tapasztalatai miatt november közepén meghívták a Dél-kaliforniai Egyetemre (Los Angeles), hogy diákokkal beszélgessen – körülbelül egy héttel azután, hogy véget ért a hollywoodi filmesek sztrájkja, amely rávilágított az egyre inkább tarthatatlan bérkörülményekre, amelyekkel sok színésznek és a nem a kamera előtt álló filmeseknek is szembe kell néznie. Bár az új szerződés remélhetőleg jobb fizetéssel jár majd, Bateman elismerte, hogy az iparágban nem könnyű a helyzet, és nem szabad, hogy kedvüket szegje a két forgatás közbeni munkanélküliség.
A sztrájk alkalmat adott, hogy felhívják a figyelmet a szórakoztatóiparból hiányzó sokszínűségre és befogadás témáira, különösen a nők, a színesbőrűek és az LMBTQ+ közösséghez tartozók relatív hiányára a nagy produkciókban. Billings professzor – a beszélgetés moderátora – nyíltan megkérdezte Batemant, hogy milyen biztosítékot tudna nyújtani a sokszínű tömegnek, hogy lesz helyük, amikor diplomát szereznek.
„Van egy kis cinikus törekvés néhány stúdió és produkciós cég részéről, amivel megpróbálják megnyerni ezt a versenyt” – mondta Bateman. „És van egy lista, amit a Deadline minden évben kiad. Ennek bizonyos részei kicsit őszintétlenek. De nagyrészt fantasztikus, hogy van egy törekvés a felzárkózásra és a mérleg kiegyenlítésére.”
Bateman szerint, bár a változásra való törekvés megvan, ami még hiányzik, azok a források és a megfelelő befektetés a marginalizált közösségekből érkezőkbe. Gyakran előfordul, hogy a stúdiók anélkül vesznek fel különböző alkalmazottakat, hogy megfelelő támogatást nyújtanának nekik, aminek az a vége, hogy mindenkinek rossz tapasztalata lesz, és az adott művész nem akarja folytatni a dolgot. Bateman szívesen orvosolná ezt a problémát. „Én egy olyan árnyékprogram létrehozásának híve vagyok, amelynek keretében a hozzád hasonló emberek egy hétig csak úgy lóghatnának egy forgatáson” – mondta. „Bár különlegesnek tűnik, rájön az ember, hogy csak egy rakás fura fickó, oldalzsebes rövidnadrágban és Teva szandálban.”
Bateman, aki gyerekkora óta színészkedik, számos elutasítást élt meg. Ahogy fogalmazott: „egy nagyszerű évben hatszor utasítottak el. És ezért szükséged van az önbizalmadra, arra, hogy tudd értékes vagy, a tehetségedre és az egyediségedre. Az egyediség definíció szerint nem mindenre alkalmas, ám néhány dologra tökéletes.”
Pont ez az egyedisége villant meg az Ozark című sorozatban, ahol Bateman egy könyvelőt játszik, aki a maffia millióit mossa tisztára, és nyúl le belőle. Mellette Julia Garner és Charlie Tahan színészi munkáját kell megemlíteni, persze a forgatókönyvön kivül. És a legutolsó hírek szerint jön még egy évad, 14 új résszel.
De ugorjunk vissza egy kicsit a múltba, Jason Batemanhez és Justine Batemanhez, a testvéréhez. Érdekes módon nem csak Jason, hanem Justine is gyerekszínészként indult, 16 évesen Michael J. Fox partnereként a Családi kötelékek című sorozatban, Jason pedig 11 évesen A farm ahol élünkben kapott szerepet. A gyors szakmai sikerek ellenére azonban ők ketten is rengeteg időt töltöttek távol Hollywoodtól. Jason a ’90-es években időlegesen visszavonult, és nyilatkozata szerint egyáltalán nem volt könnyű a visszatérés. Erről 2022 januárjában a The Guardianak beszélt, elmondta, hogyan küzdött, hogy megtalálja a helyét az iparágban. „Miután azt gondoltam, hogy ez nagyon szórakoztató, és egy kicsit túl sokáig maradtam a buliban, elvesztettem a helyem a sorban az üzletben; a ’90-es évek vége felé megpróbáltam ezt visszaszerezni, és nem kaptam túl sok jó visszajelzést.”
Napjainkban ilyesmiről már szó sincs, Jason sikeres karrierét illetően, míg testvére, Justine a rendezében és és az írásban találta meg önmagát, valamint a természetes öregedés szószólója is lett.
A Bateman-család
Jason és Justine is gyereksztárként kezdte pályafutását Hollywoodban. Justine 16 éves volt, amikor csatlakozott Családi kötelék című sorozat szereplőgárdájához, amely hét évadon át futott az 1980-as években. „Ott tartottunk, hogy nem tudtunk elmenni sehová. Ilyenkor csak próbálod a fejed a víz fölött tartani, és életben maradni. Egyrészt frusztrálónak találtam, hogy nem tudtam befolyásolni, mit gondolnak rólam az emberek. Egyáltalán nem azt mondom, hogy nem vagyok hálás a hírnévért. Csak azt mondom, hogy ez egy őrült érzelmi élmény.”
A nővéréhez hasonlóan Jason is fiatalon belekóstolt a reflektorfénybe. 1980-ban csatlakozott A farm ahol élünk szereplőgárdájához, mielőtt továbblépett volna a Silver Spoons című sitcomhoz. A GQ-nak beszélt arról, milyen volt gyerekként színészkedni. „Ez az egyik oka annak, hogy nem igazán ajánlom a szülőknek, hogy a gyerekeiket színésznek adják. Én úgy nőttem fel, hogy arra neveltem magam, hogy más embereknek adjam ki magam, mint aki vagyok. Ha ezt egy olyan korban teszed, amikor próbálod kitalálni, hogy ki vagy, akkor nem alakul ki skizofrénia, de nagyon lelassíthatsz egy természetes folyamatot, ami az identitásod megtalálását jelenti.”
Ehhez képest testvére a szülési szabadság után elfordult a színészettől. „Azt hiszem, a szenvedélye egy kicsit alábbhagyott” – mondta Jason a nővéréről. „Így az a tény, hogy az aktivitása nem olyan gyakori vagy nem olyan feltűnő, mint akkoriban, nem hiszem, hogy annyira zavarja őt, mint azt egyesek gondolnák. Valójában más felé fordult. Most informatikát tanul, azt hiszem. Túlságosan okos ahhoz, hogy valaki más napirendjének, ritmusának vagy ütemtervének – egy iparág ritmusának vagy ütemtervének – kiszolgáltatottja legyen. Szóval biztos vagyok benne, hogy boldog.”
Bár Justine eltávolodott nem merészkedett túl messzire a szórakoztatóipar világától. 2018-ban írt egy könyvet A valóság eltérítése címmel, mely Justine hírnévvel kapcsolatos szemléletéről szól.2021-ben rendezőként debütált, a Violet című filmmel, amely egy főnökről szól, aki elkezdi megkérdőjelezni az életútját. 2023-ban Justine a címlapokra került, amikor nyíltan beszélt arról, hogy plasztikai műtétek és injekciók nélkül, természetes módon öregszik. A 60 Minutes Australia-nak adott interjújában a színésznő kifejtette: “Egyszerűen nem érdekel…. Szerintem tök jól nézek ki. Szerintem az arcom képviseli azt, aki vagyok. Szeretem. Úgy érzem, hogy eltörölném, nem csak az összes önazonosságomat, ami most van, de azt is szeretem érezni, hogy most más ember vagyok, mint 20 évesen. Szeretek a tükörbe nézni, és látni ezt a bizonyítékot”.
Justine és Jason is évek óta házasok. Justine 2001-ben ment hozzá férjéhez, Mark Fluenthez, testvére pedig ugyanebben az évben vette el feleségét, Amanda Ankát, Paul Anka énekes lányát, aki a The Morning Show társproducere.