Az idei Indy500 főszereplői

A mezőny eddigi nyertes tagjai: (első sor: Scott Dixon, Takuma Sato, Helio Castroneves, Tony Kanaan,
második sor: Marcus Ericsson, Ryan Hunter-Reay, Will Power, Simon Pagenaud, Alexander Rossi.)

Érdekességekkel idén is szolgál a pilótanévsor, a hagyományos esélylatolgatás helyett cikksorozatunk harmadik, befejező részében inkább más szempontok alapján szemezgetünk a pilóták/istállók közül.

Takuma Sato, aki idén már nem teljes szezonos versenyző, Marcus Armstronggal közösen használják a 11-es autót egész évben. Armstrong csak az épített és utcai pályákon, Sato pedig (elvileg) csak az oválokon indul. 2017 és 2020 Indy500-as bajnoka idén a Chip Ganassi Racing, az egyik legjobb csapat színeiben indul, így esélye van arra, hogy csatlakozzon a háromszoros győztesek táborához (Dario Franchitti, Louis Meyer, Mauri Rose, Johnny Rutherford, Wilbur Shaw, Bobby Unser).

Ryan Hunter-Reay, a Dreyer & Reinbold Racing versenyzője 2014-ben már nyert egy Indy500-at, és 2021-ben volt az utolsó teljes éve. Tavaly egyáltalán nem szerepelt a versenysorozatban, idén viszont megpróbálja megszerezni második győzelmét.

Stefan Wilson, annak a Justin Wilsonnak a testvére, aki korábban az F1-ben is versenyzett, majd az IndyCarban szerepelt egészen 2015-ben bekövetkezett haláláig. Stefan 2016-ban indult először az Indy500-on, bátyja egykori, 25-ös rajtszámával. Az idei lesz az ötödik próbálkozása, legközelebb 2018-ban jutott, amikor is négy körön múlt, hogy ő ihasson a legendás tejből, de kifogyott az üzemanyagból és be kellett jönnie a boxba.

Ed Carpenter,  az Ed Carpenter Racing istálló tulajdonosa. Conor Daly mellett a másik helyi hős, aki mindig az egyik legnagyobb ovációt kapja, hiszen ő ténylegesen Indianapolisban született. A teljes szezon során Rinus Veekay, és Conor Daly ül az autóiban, az elmúlt években csak az ovál versenyeken indult el. 2004 óta egy Indy500-at sem hagyott ki, 2018-ban második helyen ért célba. Karrierje során háromszor szerzett pole pozíciót az Indy500 időmérőin, úgyhogy ő rá is érdemes odafigyelni.

Katherine Legge,  a Rahal Letterman Lanigan Racing versenyzője. Neki köszönhetően idén sem maradunk női versenyző nélkül. Utoljára 2013-ban indult Indianapolisban, és ez lesz a 3. próbálkozása. Az elmúlt években (ahogy idén is) az IMSA – az amerikai sportautó sorozatban indult GT autókkal.

Marco Andretti,  a legendás Mario Andretti unokája, Michael Andretti, jelenlegi Andretti Autosport csapattulajdonos és csapatfőnök fia. Az örök reménység. Az apjának soha nem jött össze a győzelem, és Mariónak is csak egyszer, még 1969-ben. Marco 2006 és 2020 között teljes szezonos versenyző volt a szériában, az elmúlt két évben csak az Indy500-on próbálkozik. Számtalanszor járt már a győzelem kapujában, a leghíresebb talán pont az újonc évében történt, amikor az utolsó kört szinte végig vezette, de a célegyenesre fordulva a szélárnyékából kibújt Sam Hornish Jr. aki végül elhappolta előle a győzelmet. Akkoriban az volt a 2. legszorosabb befutó valaha az Indy500 történelmében (most már csak a 3.) Ha megnyerné a versenyt, Indianapolis felrobbanna.

Tony Kanaan, az élő legenda. 2013-ban nyert, 2002 óta egy Indy500-ról sem hiányzott, tavaly 3. lett. Idén bejelentette, hogy végleg szögre akasztja a sisakot, befejezi a pályafutását, úgyhogy (bár nála sose lehet tudni) ez lesz az utolsó Indy500-a. Hasonlóképp mint Marco, rengetegszer volt karnyújtásnyira a bajnoki serlegtől. Mindenki imádja, az egyik legkedveltebb karaktere az egész mezőnynek. Van egy híres rekordja: 2004-ben az akkor még Indy Racing League-ben versenyezve minden verseny, minden egyes körét teljesítette, szám szerint 3305-öt, ezzel ő lett az első, aki ezt véghezvitte.

Helio Castroneves 2021-es sikerének köszönhetően azon kevesek egyike, aki négy győzelemmel bír A. J. Foyt, Rick Mears és Al Unser mellett. Ha még egyet bezsebel, akkor történelmet ír, hisz soha senki se nyert még ötször Indy500-at. Pole pozíciója is 4 van, ez esetleges ötödikkel beérné Dixont az örökranglista második helyén.

Chip Ganassi Racing: Bármelyik versenyzőjük esélyes a győzelemre. 2020 óta nem volt olyan verseny, ahol legalább az egyik versenyzőjük ne lett volna dobogón, tavaly ráadásul meg is nyerték Marcus Ericsson révén, de a dobogóra odafért még az akkor náluk induló Tony Kanaan. Az újabb sikert leginkább Scott Dixontól várják, aki 2008-ban, azaz 15 éve már nyert egyszer, úgy, hogy 2003 óta minden egyes Indy500-on elindult. Ez lesz tehát a 21. próbálkozása. Az aktív versenyzők közül senki se tud olyan időmérős teljesítményt felmutatni ezen a pályán, mint Scott Dixon. Ötször indulhatott az első helyről, ha ismét összejönne neki, beállítaná Rick Mears rekordját.

Team Penske: A legsikeresebb csapat az Indy500-on, és egy jó darabig meg se fogják közelíteni őket. 18 győzelmet könyveltek el eddig, ebből az elmúlt nyolc évben hármat (2015: Juan Pablo Montoya, 2018: Will Power, 2019: Simon Pagenaud). Csak összehasonlításképp: a második legsikeresebb csapat az Andretti Autosport a maga hat győzelmével. Ne felejtsük el, hogy már 106 Indy500 versenyt rendeztek. Ezeket a sikereket 1972-től kezdve gyűjtik, akkor sikerült Mark Donohue révén megnyerniük első Indy500-ukat. Két pilótájuk, Josef Newgarden és Will Power is kétszeres IndyCar-bajnok, de az Indy500-at csak Power tudta megnyerni még 2018-ban.

Andretti Autosport: Andrettiéknek a 2010-es évek elején és közepén volt egy remek szériájuk: 2014-ben, 2016-ban és 2017-ben is az ő versenyzőik nyerték a versenyt. 2014-ben Ryan Hunter-Reay, ’16-ban Alexander Rossi (ráadásul újoncként), és ’17-ben Sato. Legutoljára 2019-ben jártak közel a sikerhez, amikor Rossi ádáz csatában maradt alul Simon Pagenaudval szemben. Az elmúlt évek kínlódása után a legerősebb csapatnak tűnnek a bajnokságban. Ez persze nem jelenti azt, hogy Indianapolisban is jók lesznek, de ettől függetlenül érdemes figyelnünk majd az első edzéstől kezdve, hogy milyen tempóra lesznek képesek. Náluk van Romain Grosjean, és ha azt vesszük, hogy tavaly egy ex-F1-es pilóta nyert, miért ne történne így idén is? Rajta kívül a két fiatal tehetségükre, azaz Colton Hertára és Kyle Kirkwoodra is oda kell figyelnünk, mert mindketten pokoli gyorsak oválokon.

Arrow McLaren: A McLaren háromszoros Indy500 nyertes csapat: 1972-ben ’74-ben és ’76-ban sikerült nekik. 2020-ban bevásárolták magukat az Arrow Schmidt-Peterson Motorsportsba, és azóta minden egyes Indy500-on esélyesek voltak a győzelemre minimum egy versenyzőjükkel, a mexikói Pato O’Warddal, aki 2020 óta hatodiknál rosszabb helyen még nem végzett (2020-ban 6., 2021-ben 4., 2021-ben 2. lett). Csapattársai között ráadásul ott van a rém tapasztalt Tony Kanaan és az egyszeres korábbi nyertes, Alexander Rossinak is.