Az igazi szerelemnek a ménkű és a sivatagi vihar sem állhat útjába

Nincs annál szívmelengetőbb pillanat, amikor két ember hurrikánba csavarodva, szakadó esőben vagy sártengerben talál egymásra. Legalábbis a legikonikusabb romantikus filmes jelenetek pontosan azt támasztják alá, hogy igazi, észveszejtő, mély és felülmúlhatatlan szerelmet kizárólag extrém időjárási körülmények között lehet vagy érdemes átélni, különben az egésznek semmi értelme nincs.

A Love Storyban fűti a szerelem a két főszereplőt, és még a hó sem foghat ki rajtuk.

Hogy miért? Nos, az ilyen jelenetek mögött egészen egyszerű filmes logika húzódik meg: ha két ember látványosan kellemetlen helyzetben esik egymásnak, azzal az érzelmeik intenzitását érzékeltetik a nézővel, és hogy nincs az a külső természeti erő, ami ezeknek gátat szabhatna. Gondoljunk csak bele: ha jönne egy árvíz, vagy viharban hánykolódnánk egy hajón, épeszű emberként mindent elkövetnénk annak érdekében, hogy kiszabaduljunk ebből a helyzetből (a hajón mondjuk én inkább a hányással lennék elfoglalva, de ez egy másik kérdés), és alighanem a csókolózás lenne az utolsó, amihez kedvünk lenne. „Vizualitás szempontjából az eső mozgást jelent, nem statikus” – mondja Matt Singer filmkritikus ezekről a jelenetekről. „Még ha két ember mozdulatlanul áll is, ha eső esik körülöttük, hirtelen rengeteg vizuális energia jelenik meg, mozgás van a képernyőn. Dinamikusabb, érdekesebb, vonzóbb a szemnek.”

És hogy néhány példát is hozzunk, érdemes megemlíteni a Szerelmünk lapjai című klasszikust, amelyben Ryan Gosling és Rachel McAdams alakítják a szerelmespárt, akiket egy csónakban kap el a világ legnagyobb zivatara – egyúttal a vágy, hogy menekülés helyett átadják magukat az érzelmeknek, és összecsókolózva kerüljenek rá a film plakátjára. Nick Cassavetes rendező a Rotten Tomatoes-nak elmondta, hogy a két szerinte kiemelkedő teljesítményt nyújtorr, ahogy életre keltette a jelenetet, ami a minimum elismerés azok után, hogy rémes körülmények között kellett a mindent elsöprő szerelmet eljátszaniuk – egy borús, téli napon, egy esőztetőgép fájdalmas sugarai alatt (ráadásul még utálták is egymást közben).

A másik, hasonlóan filmtörténeti klasszikusnak számító esős csókjelenet Hugh Grant és Andie MacDowell között esett meg a Négy esküvő és egy temetés című filmben, ami egy fordulatokkal teli, majdnem sikeres pillanatokkal és nagy kudarcokkal tarkított történetet zár le azzal, hogy végre összejön benne két ember, akiknek hosszú évek óta együtt kellett volna lenniük, de állandóan elbénázták a dolgot. A jelenet szinte szétrobban a romantikától, az eső csak fokozza a katarzist, de azt nagyon.

És hát ne feledkezzünk meg Keira Knightley és Orlando Bloom párosáról sem, akik a Karib tenger kalózai harmadik részében ugyancsak megtalálják a legmegfelelőbb pillanatot, hogy házasságuk megpecsételéseként egymás szájában kössenek ki, ami nem más, mint ez:

Érdemes köszönetet mondani az ellenfélnek a figyelmes gesztusért, hogy megvárták, amíg ők ketten kismárolják magukat, és csak utána akarták levágni a fejüket. Na de hogy ne csak hideg és nedves jelenetekkel jöjjünk, hadd osszuk meg önnel Marion Cotillard és Brad Pitt szerelmes jelenetét, miután a Szövetségesek című filmben realizálják, hogy mindjárt meghalnak a sivatagi homokvihartól, ezért inkább szexelnek egyet a kocsiban.

Végezetül pedig idézünk egyet a Twister című filmből is, amelyben Bill Paxton és Helen Hunt esnek egymásnak a megkönnyebbüléstől, hogy mégsem vitte el őket a hurrikán. Koszosan, izzadtan, büdösen, vizesen – pont, ahogy azt ilyenkor szokás.