Az még jó sokáig fogja valószínűleg foglalkoztatni a nyilvánosságot, hogy van-e még értelme a filmes díjátadóknak: az idei Golden Globe-ot nézve például összességében nem biztos, hogy van, már ha mindenképp valami őrületesen nagy történést, botrányt, emlékezetes pillanatot várunk. Ezeket már nem a díjátadók hozzák, és ennek megvan az oka: a közösségi média megjelenése óta egyszerűen nincsenek rászorulva a sztárok arra, hogy ezeken a gálákon hülyét csináljanak magukból, és a rajongók is tulajdonképpen 0-24-ben láthatják őket, ráadásul az online jelenlétben elég csak főzni valamit, esetleg bemutatni, hogy elmentek bevásárolni. Akkor tehát mire jók a díjátadók? Nos, például díjak átadására. Azon ugyanis lehet vitázni, hogy mennyire objektív mérce akár a Golden Globe, akár az Oscar (semennyire), és mennyire idejétmúlt az amerikai filmipart kezelni a világ közepének, de azért a helyén kezelve kordokumentumként és nagyon erős ajánlóként jó: például azért, mert idén A szerben nyújtott alakításáért Demi Moore kapta a Golden Globe-ot.
Demi Moore története ezzel igazán klasszikus hollywoodi mennybemenetel lett: az amúgy tényleg kiváló alakítása ugyanis igazi mélyről való visszatérés lett, ráadásul mindezt úgy, hogy ő maga is megosztotta beszédében a világgal, hogy 30 évvel ezelőtt egy producer közölte vele, ő csak popcornszínésznő. Mint mondta, ez annyira nagy hatással volt rá, hogy el is fogadta: csupa sikeres és kevésbé sikeres, de különösebben sok művészi értéket nem hordozó filmben szerepelt, és mint mondta, el is fogadta volna, hogy soha nem ismerik el a képességeit, amikor így 60 éves kora felett befutott hozzá A szer forgatókönyve. „Úgy éreztem, van még dolgom színészként” – mondta Moore köszönőbeszédében.
A szer egyébként nemcsak kifejezetten beteg és formabontó ötleten is alapul a saját maga fiatalabb kiadásával küzdő, már lecsúszó színésznővel, de nehéz nem azt látni benne, hogy ez tulajdonképpen Demi Moore története body horrorralkeverve: a film egyébként Elisabeth nevű főszereplője épp úgy kiöregedett szexszimbólum, mint Demi Moore, és épp úgy használja ki a természetesen öreg és gusztustalan férfiak uralta szórakoztatóipar, mint ahogy magát Moore-t is szerették betolni abba a fakkba, ahol a „hú de jól tartja magát, hát ez őrület” kategóriás színésznők vannak. Ehhez képest Coralie Fargeat főleg Moore, kisebb részben Margaret Qualley parádés alakításának köszönhetően így karrierje vége felé végre saját jogon is legendává tette a színésznőt, akinek ezt a filmjét garantáltan soha nem felejti el, aki rászánta az időt. És persze a lényeg, hogy a díjjal ott marad a nagykönyvekben is, javasolván a 20-30 évvel később klasszikusokat keresőknek, hogy nézzék meg, hol tartott a világ 2024-ben.
Természetesen nem csak Demi Moore-nak volt nagy estéje, hiszen az Oscaron is bizonyára taroló A brutalista, illetve főszereplője, Adrien Brody is kapott szép elismeréseket, de erről már beszéljen a teljes lista, dőlttel kiemelve a győzteseket!
Legjobb filmdráma
A brutalista (The Brutalist)
Sehol se otthon (A Complete Unknown)
Konklávé (Conclave)
Dűne: Második rész (Dune: Part Two)
A Nickel-fiúk (Nickel Boys)
Szeptember 5. (September 5)
Legjobb vígjáték/musical
Anora
Challengers (Amazon MGM Studios)
Emilia Pérez
Rokonszenvedés (A Real Pain)
A szer (The Substance)
Wicked
Legjobb animációs film
Áradás (Flow)
Agymanók 2. (Inside out 2)
Egy csiga emlékiratai (Memoir of a Snail)
Vaiana 2. (Moana 2)
Wallace & Gromit: Vengeance Most Fowl
A vad robot (The Wild Robot)
Legjobb blockbuster/közönségfilm
Alien: Romulus
Beetlejuice Beetlejuice
Deadpool & Rozsomák (Deadpool & Wolverine)
Gladiátor II
Agymanók 2.
Twisters: Végzetes vihar (Twisters)
Wicked
A vad robot
Legjobb nem angol nyelvű film
Minden, ami fénynek tűnik (All We Imagine As Light)
Emilia Pérez
The Girl With The Needle
I’m Still Here
A szent füge magja (The Seed of the Sacred Fig)
Vermiglio
Legjobb női főszereplő filmdrámában
Pamela Anderson (The Last Showgirl)
Angelina Jolie (Maria)
Nicole Kidman (Jókislány)
Tilda Swinton (A szomszéd szoba)
Fernanda Torres (I’m Still Here)
Kate Winslet (Lee)
Legjobb férfi főszereplő filmdrámában
Adrien Brody (A brutalista)
Timothée Chalamet (Sehol se otthon)
Daniel Craig (Queer)
Colman Domingo (Sing Sing)
Ralph Fiennes (Konklávé)
Sebastian Stan (The Apprentice – A Trump-sztori)
Legjobb női főszereplő vígjátékban/musicalben
Amy Adams (Nightbitch)
Cynthia Erivo (Wicked)
Karla Sofía Gascón (Emilia Pérez)
Mikey Madison (Anora)
Demi Moore (A szer)
Zendaya (Challengers)
Legjobb férfi főszereplő vígjátékban/musicalben
Jesse Eisenberg (Rokonszenvedés)
Hugh Grant (Eretnek)
Gabriel Labelle (Saturday Night)
Jesse Plemons (A kegyelem fajtái)
Glen Powell (Hit Man)
Sebastian Stan (A Different Man)
Legjobb női mellékszereplő (film)
Selena Gomez (Emilia Pérez)
Ariana Grande (Wicked)
Felicity Jones (A brutalista)
Margaret Qualley (A szer)
Isabella Rossellini (Konklávé)
Zoe Saldana (Emilia Pérez)
Legjobb férfi mellékszereplő (film)
Yura Borisov (Anora)
Kieran Culkin (Rokonszenvedés)
Edward Norton (Sehol se otthon)
Guy Pearce (A brutalista)
Jeremy Strong (The Apprentice)
Denzel Washington (Gladiátor II)
Legjobb filmrendező
Jacques Audiard (Emilia Pérez)
Sean Baker (Anora)
Edward Berger (Konklávé)
Brady Corbet (A brutalista)
Coralie Fargeat (A szer)
Payal Kapadia (Minden, amit fénynek látunk)
Legjobb forgatókönyv
Jacques Audiard (Emilia Pérez)
Sean Baker (Anora)
Brady Corbet, Mona Fastvold (A brutalista)
Jesse Eisenberg (Rokonszenvedés)
Coralie Fargeat (A szer)
Peter Straughan (Konklávé)
Legjobb filmzene
Volker Bertelmann (Konklávé)
Daniel Blumberg (A brutalista)
Kris Bowers (A vad robot)
Clément Ducol, Camille (Emilia Pérez)
Trent Reznor, Atticus Ross (Challengers)
Hans Zimmer (Dűne: Második rész)
Legjobb betétdal
Beautiful that way –– The Last Showgirl (Andrew Wyatt, Miley Cyrus, Lykke Zachrisson)
Compress / Repress –– Challengers (Trent Reznor, Atticus Ross, Luca Guadagnino)
El Mal –– Emilia Pérez (Clément Ducol, Camille, Jacques Audiard)
Forbidden Road –– Better Man (Robbie Williams, Freddy Wexler, Sacha Skarbek)
Kiss The Sky –– A vad robot (Delacey, Jordan K. Johnson, Stefan Johnson, Maren Morris, Michael Pollack, Ali Tamposi)
Mi Camino –– Emilia Pérez (Clément Ducol, Camille)
Legjobb drámasorozat
A sakál napja (The Day of the Jackal)
A diplomata (The Diplomat)
Mr. & Mrs. Smith
A sógun (Shogun)
Utolsó befutók (Slow Horses)
Nyerd meg az életed (Squid Game)
Legjobb vígjátéksorozat
Abott Általános Iskola (Abbott Elementary)
A mackó (The Bear)
Úriemberek (The Gentlemen)
Hacks
Bármit, csak ezt ne (Nobody Wants This)
Gyilkos a házban (Only Murders In The Building)
Legjobb mini-, antológiasorozat vagy tévéfilm
Szarvasbébi (Baby Reindeer)
Cáfolat (Disclaimer)
Szörnyetegek: A Lyle és Erik Menendez-sztori (Monsters: The Lyle and Erik Menendez Story)
Pingvin (The Penguin)
Ripley
True Detective: Night Country
Legjobb női főszereplő drámasorozatban
Kathy Bates (Matlock)
Emma D’Arcy (Sárkányok háza)
Maya Erskine (Mr. & Mrs. Smith)
Keira Knightley (Fekete galamb)
Keri Russell (A diplomata)
Anna Sawai (A sógun)
Legjobb férfi főszereplő drámasorozatban
Donald Glover (Mr. & Mrs. Smith)
Jake Gyllenhaal (Ártatlanságra ítélve)
Gary Oldman (Utolsó befutók)
Eddie Redmayne (A Sakál napja)
Szanada Hirojuki (A sógun)
Billy Bob Thornton (Az olajügynök)
Legjobb női főszereplő vígjátéksorozatban
Kristen Bell (Bármit, csak ezt ne)
Quinta Brunson (Abbott Általános Iskola)
Ayo Edebiri (A mackó)
Selena Gomez (Gyilkos a házban)
Kathryn Hahn (Agatha mindvégig)
Jean Smart (Hacks)
Legjobb férfi főszereplő vígjátéksorozatban
Adam Brody (Bármit, csak ezt ne)
Ted Danson (Beépített öregúr)
Steve Martin (Gyilkos a házban)
Jason Segel (Direkt terápia)
Martin Short (Gyilkos a házban)
Jeremy Allen White (A mackó)
Legjobb női főszereplő mini-, antológiasorozatban vagy tévéfilmben
Cate Blanchett (Cáfolat)
Jodie Foster (True Detective: Night Country)
Cristin Milioti (Pingvin)
Sofía Vergara (Griselda)
Naomi Watts (Feud: Capote vs. The Swans)
Kate Winslet (A rezsim)
Legjobb férfi főszereplő mini-, antológiasorozatban vagy tévéfilmben
Colin Farrell (Pingvin)
Richard Gadd (Szarvasbébi)
Kevin Kline (Cáfolat)
Cooper Koch (Szörnyetegek: A Lyle és Erik Menendez-sztori)
Ewan McGregor (Egy úr Moszkvában)
Andrew Scott (Ripley)
Legjobb női mellékszereplő sorozatban
Liza Colón-Zayas (A mackó)
Hannah Einbinder (Hacks)
Dakota Fanning (Ripley)
Jessica Gunning (Szarvasbébi)
Allison Janney (A diplomata)
Kali Reis (True Detective: NIght Country)
Legjobb férfi mellékszereplő sorozatban
Aszano Tadanobu (A sógun)
Javier Bardem (Szörnyetegek: A Lyle és Erik Menendez-sztori)
Harrison Ford (Direkt terápia)
Jack Lowden (Utolsó befutók)
Diego Luna (La Máquina)
Ebon Moss-Bachrach (A mackó)
Legjobb stand-up műsor
Jamie Foxx: What Had Happened Was
Nikki Glaser: Someday You’ll Die
Seth Meyers: Dad Man Walking
Adam Sandler: Love You
Ali Wong: Single Lady
Ramy Youssef: More Feelings