Egy válás tényleg csak pusztító lehet?

Néha keserű, néha felszabadító, alkalmanként pedig pusztító és halálos – a válás intézményét számos módon és műfajban ábrázolták már a filmvásznon a tragikomédiától kezdve a vérkomoly drámákig. Mi pedig most összeszedtünk néhány emlékezetes filmet, amelyeket nem érdemes kihagynia senkinek, aki érdeklődik a téma iránt.  

Házassági történet 

Elég lehangoló, de végső soron reménykeltő portré egy válásról a Házassági történet című Oscar-díjas dráma, amelyben Scarlett Johansson és Adam Driver egy egymástól elhidegült házaspárt alakítanak, akik – főként közös fiuk érdekében – szeretnének minél intelligensebben és civilizáltabban elválni egymástól. Terveiket azonban nehezíti egy törtető ügyvéd (Laura Dern Oscart is nyert a karakterért), aki abban hisz, hogy egy válás akkor jó, ha vér is folyik közben. Hogy ezt a házaspár is így gondolja-e, kiderül a filmből – anélkül, hogy spoilerezni akarnánk, érdemes kiindulni abból az érdekes tényből, hogy Noah Baumbach-ot Jennifer Jason Leigh színésznővel való válása inspirálta a forgatókönyv megírására, akik azóta sem tépték ki egymás haját. Válófélben lévők ne nézzék meg, mert túlságosan életszerűre sikerült ez a remek film.

Kék Valentin

A 2010-es Kék Valentin párhuzamos narratívákkal, egyszerre meséli el egy pár (Michelle Williams és Ryan Gosling) kibontakozó románcát és házasságuk összeomlását. A filmet a rendező, Derek Cianfrance saját szüleinek válása és gyermekkori félelmei inspirálták, és elképesztő hitelességgel és kétségbeejtően szomorúan mutat be mindent, ami egy ilyen élethelyzetben történhet. A film nem ígéri, hogy minden rendben lesz, vagy hogy a szerelem újra feléledhet, csupán annyit, hogy a szerelem olykor véget ér, és sajnos ez az élet velejárója.

Elvált nők klubja

Az Elvált nők klubja című 1996-os film egy szórakoztató válási történet (igen, ilyen is létezik), amely Bette Midler, Goldie Hawn és Diane Keaton főszereplésével készült. A történet középpontjában három régi barátnő áll, akik hosszú évek után újra találkoznak egy szomorú esemény kapcsán: egyik barátnőjük öngyilkosságot követ el, miután megtudja, hogy volt férje egy sokkal fiatalabb nővel házasodott össze.

A három nő mindegyike saját válási tapasztalataival küzd, így nem is történhetne velük jobb dolog annál, hogy ismét egymásra találnak: közös borozásokkal, szórakozással, szórakoztató történetekkel és vicces bosszúállással segítenek egymásnak átvészelni ezt az időszakot. A film a válást ünnepli, mint eszközt a haszontalan férfiaktól való megszabadulásra és arra, hogy újra felfedezzük, kik vagyunk valójában – anélkül, hogy kapcsolataink határoznának meg minket. Az alkotás világszerte hatalmas sikert aratott.

A rózsák háborúja

Az 1989-es A rózsák háborúja kétségtelenül a legextrémebb feketekomédia, amely a témában készült eddig. A filmben Michael Douglas és Kathleen Turner alakítják a házaspárt, akik válása annyira gyűlölettel teli, hogy semmitől sem riadnak vissza – még a gyilkosságtól sem –, hogy a másikat szenvedésre kényszerítsék. A közönség imádta a két színészt, ahogy majdnem szó szerint is kinyírják egymást, de a film eredetileg túl messzire ment: volt benne egy jelenet, ahol Turner karaktere a kutyájukból készült pástétomot szolgál fel a férjének, de a tesztközönség, akiknek először vetítették a filmet, enyhén szólva sem volt lenyűgözve ettől, mondván mindent elviselünk, de a kutya halála már tényleg sok. Ezért utólag beleszerkesztettek a filmbe egy jelenetet, amelyben a kutya él és virul, így sikerült kihúzni a nézők méregfogát. 

Féltékenység

Nora Ephron munkái között olyan klasszikus romantikus vígjátékok szerepelnek, mint a Harry és Sally vagy A szerelem hullámhosszán. De olyan is, mint a Féltékenység, amely egy kellőképpen vicces és őszinte válási dráma 1986-ból. Ebben Meryl Streep egy Rachel nevű gasztroújságírót alakít, aki beleszeret, majd egyik pillanatról a másikra hirtelen feleségül megy egy elbűvölő politikai újságíróhoz, Markhoz (Jack Nicholson). Mark azonban nem túl hűséges típus, és ez sajnos csak akkor derül ki, amikor Rachel terhes lesz, szóval nem túl váratlan fordulatként a házasságuk hamarosan teljesen összeomlik. A film végigköveti, Rachel miként dolgozza fel a helyzetet, hogyan képes elhagyni a férjét, és egyedül folytatni az életét. A Féltékenység egyébként sok hasonlóságot mutat Ephron életével, ami nem véletlen, hiszen alapvetően a Watergate-újságíró Carl Bernsteinnel való szakítását dolgozta fel benne.

Kramer kontra Kramer

A Kramer kontra Kramer valószínűleg a legerősebb és legemlékezetesebb válási dráma, amelyet valaha készítettek. Az 1979-es film egy Hollywood-ban még mindig igen ritkán feldolgozott témát boncolgat, azt, hogyan lesz egy nőnek (Meryl Streep) annyira elege az életéből, hogy képes elhagyni a férje (Dustin Hoffmann) mellett közös fiukat is. A történet azonban nem csak az anya távozásáról szól, hanem arról is, hogyan alakul az apa kapcsolata a fiával, és ezáltal hogyan kezdi megérteni, milyen nehézségeken ment keresztül a felesége.

A film szembemegy a szokásos narratívákkal, és új perspektívát kínál a nézőknek a válásról és a családi dinamikáról, egyúttal mérceként szolgál a mai napig is a válásról szóló történetek ábrázolásában a filmiparban. A Kramer kontra Kramer több Oscar-díjat nyert, többek között a legjobb film, legjobb színész, legjobb színésznő és legjobb író-rendező (Robert Benton) kategóriákban. 

Válótársak

Végül pedig hadd ajáljunk egy filmet, amelyet szombat reggel 8:45-től tekinthet meg nálunk a TV4-en. Ebben két rendkívül sikeres ügyvéd kerül abba az érdekes helyzetbe, hogy ellenérdekelt felekként találják magukat egymással szemben egy válóperben, ahol az egykori szerelmesek mindketten ugyanazt akarják: a kastélyt, Írországban. Nincs mit tenni, odautaznak, hogy szemtanúk és más hasznos illetők felkutatásával támasszák alá ügyfeleik igényét. A főszerepben Pierce Brosnant és Julianne Moore-t láthatja.