Éld át újra a NASCAR szezont!

Már csak egy hónap választ el minket a 2024-es NASCAR kupasorozat rajtjától, de az elkövetkező hetekben sem érdemes lelassulni, tekintsünk vissza együtt a tavalyi szezonra! Január 3-tól kezdve a MATCH4-en megismételjük az összes futamot az előző szezonból, és két magyar szakértőnkkel együtt rövid évértékelőt is készítettünk a legfontosabb eseményekről.

Melyik pálya és futam hozta ki a legjobb versenyt a szezonban? Van olyan esemény, amit különösen emlékezetesnek tartotok?

Dr. Juhász Zoltán: A legjobb versenyt a tavaszi kansasi hétvége szállította, amikor az utolsó körben Hamlin és Larson küzdöttek a győzelemért. Megjegyzem, az egész futam roppant változatos képet mutatott, 12 különböző autó állt legalább egyszer az élre, és az egész széltében bejárták a pályát, mindegyik ívnek volt létjogosultsága aktuális gumiállapot és autóbeállítás mellett.
A legemlékezetesebb esemény Ryan Preece nyári daytonai balesete volt, amikor majdnem egy tucatszor pördült át a 41-es Mustang.

Ha Zsombi is ezt mondaná, akkor nálam szorosan emögött a szezonzáró jön a legemlékezetesebb események sorában, ott is az, ahogyan Blaney megelőzte Larsont a bajnoki címért folytatott csatában. Annak volt egy igazi “boss fight” jellege Blaney számára.

Parrag Zsombor: Szerencsére a 2023-as idény bővelkedett a jobbnál jobb, változatosabbnál változatosabb futamokban. Az erőviszonyok hétről hétre változtak, mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy 10 csapat 15 versenyzője örülhetett legalább 1 futamgyőzelemnek. Számomra a legemlékezetesebb versenyek között ott volt a szezonnyitó Daytona500, a hihetetlen izgalmakat hozó tavaszi Kansas, a múltidéző darlingtoni hétvége és a NASCAR történetének első utcai versenye, Chicago esőáztatta utcáin. Narratívában én nagyon kedveltem a “Denny Hamlin a világ ellen” történetszálat, kifejezetten izgalmas volt nézni, hogy melyik versenyen éppen kivel kap össze. 

Melyik versenyző vagy csapat mutatott be olyan teljesítményt, ami a legnagyobb meglepetést okozta számotokra?

Dr. Juhász Zoltán: Ha a pozitív meglepetéseket nézzük, a 23XI-est mondanám: Reddick és Wallace felemelte a topcsapatok szintjére a gárdát, és a Kurt Busch által megkezdett munkát lassan készre jelenthetik. Ha a negatív meglepetéseket nézzük, akkor Elliott okozta a legnagyobb csalódást, megjegyzem, kiábrándító volt a Kaulig Racing, Daniel Suarez, Austin Dillon, Noah Gragson és Austin Cindric is.

Parrag Zsombor: Örökre emlékezetes fog maradni, ahogy Shane van Gisbergen élete első NASCAR versenyén ledominálta a mezőnyt Chicagóban, nem is akármilyen versenyzéssel. William Byron 6 győzelmét se kell különösebben megmagyarázni, hiába nem jött ki már a szezon végén a lépés a #24-esnek, de számomra mindenképpen az volt a szezon egyik legnagyobb pozitív élménye, hogy ez a csapat végig tényező volt, teljesen mindegy milyen típusú pályán versenyzett a mezőny.

Hogyan változtatták meg az új szabályok és előírások a versenyek dinamikáját és a versenyzők stratégiáját? Van amit ti máshogy csináltatok volna a NASCAR helyében?

Dr. Juhász Zoltán: Sehogy. A road pályás szabálymódosítást (a szakaszközi szünetek eltörlésére gondolok) év közben visszacsinálta a NASCAR, az újraindító zónák meghosszabbítására vonatkozó tervekkel már egy hónap kísérletezés után felhagyott, a többi szabálymódosításnak (falon futás betiltása, leeső kerekekkel kapcsolatos büntetési rendszer finomhangolása, “a futamgyőzelem már top30-as helyezés nélkül is rájátszást ér” szabály bevezetése) pedig nem volt érdemi hatása a termékre. Nekem a road pályákon egyáltalán nem tetszik a szakaszközi szünetek visszavezetése, ezt elhibázott lépésnek tartom. A NASCAR legjobb (közvetve alighanem a bajnokságot is eldöntő) intézkedését viszont kiemelném: a Preece–Larson-féle talladegai baleset után puhítottak a kocsik orr-részén, így a későbbi bajnok, Blaney komoly sérülés és agyrázkódás nélkül megúszta a nyári nashville-i becsapódását.

Parrag Zsombor: Nem láttunk azóta sem falazást! Persze, azt teljesen betiltották, így már nem is fogunk. De viccet félretéve, a legnagyobb ilyen jellegű változás az a szakaszok közti szünetek száműzése volt az épített pályákról. Így egy valósabb képet kaptunk az erőviszonyokról, viszont az izgalmi faktor teljesen kiveszett ezekből a versenyekből. A 7. generációs autó nem igazán alkalmas az épített pályás versenyzésre, így élvezhetőségi szempontból masszív kapufát rúgott a NASCAR a szünetek eltörlésével – a rájátszásra mondjuk visszahozták, meg is lett az eredménye. Ha pedig már rájátszás, én személy szerint 12 futamosra bővíteném a rájátszás versenyeinek a számát és ahelyett, hogy 1 versenyen dőlne el a szezon végén minden, a bajnoki négyesnek adnék ugyanúgy 3 versenyt, ahol eldönthetik egymás közt a cím sorsát. Nyilván a dráma miatt sosem fog változni az egy versenyes formátum, de ha már a NASCAR ragaszkodik a rájátszáshoz, akkor az utolsó fordulót abszolút kibővíteném.

Amennyiben nem tudsz vagy nem szeretnél a tévés ismétlésekhez igazodni, úgy a NET4+-on bármikor, bármelyik futamot visszanézheted. A NASCAR szezont Magyarországon 2024-ben is kizárólag a Network4 felületein közvetítjük.