Tavaly sokan jegyeztek meg egy új rendőrnevet: Franz Eberhoferről van szó, aki a müncheni rendőrség állományából áthelyeztek szülőfalujába, a dél-bajor Niederkaltenkirchenbe. Itt aztán rendkívül elégedetten tölti napjait, degeszre eszi magát a nagymamája elsőrangú főztjével, a kutyájával társalog, kocsmázik, és úgy mellékesen ügyeket old meg. Na jó, nem is annyira mellékesen, sőt, kifejezetten erről szól a Bajor rapszódia című sorozat, amit nagy szerencsére újra az elejétől követhetünk a STORY4-en, hétvégén, 17:00-tól!
A sorozat főszereplője a jó rendőr, akinek figurájáért Németország jelentős része rajong. A figurát eredetileg Rita Falk találta ki, aki Magyarországon is rendkívül népszerű krimiket írt, ráadásul a krimi legjobb hagyományainak megfelelően a Bajor rapszódia nem egy egymáshoz ezer ágon kapcsolódó anyagot ad ki, hanem külön-külön is élvezhető történeteket. Mindegyik rész egy regényt dolgoz fel.
Az első epizód címe Gőzgombóc-blues, ebben a már invokált Franz Eberhofer városi rendőrből visszavedlik niederkaltenkirchenivé, és valamelyest elfoglalja a helyét a családi gazdaságban. Ahol a már említett, gasztronómiailag hipertalentált nagymamán kívül a Beatles-mániás, fűtermesztő apja él (anya sajnos pár éve lelépett), illetve Franz testvére, Leopold, annak thai felesége, Panida a gyerekükkel, Uschival, akit csak Franz tud megnyugtatni igazán, és végül Susi, Franz barátnője, aki alig várja, hogy összeházasodjanak.
A boldogságban azért van bűncselekmény is, hiszen a krimikbe kell bűncselekmény! Nem sokkal azután, hogy a közutálatnak örvendő iskolaigazgató otthonának falára halálos fenyegetést graffitizik valaki, rút halált hal. Moratschek rendőrfőnök szerint öngyilkosság következményeképpen vágta le a fejét a vonat, Franznak azonban kételyei vannak a dologgal kapcsolatban, úgyhogy saját szakállára nyomozni kezd. Nem egyedül – egykori müncheni partnere, Rudi Birkenberger is beszáll, és csak idő kérdése, mikor bukkan elő egy újabb holttest.
A Bajor rapszódia összefoglaló néven megjelent filmeket a német közönség mint vidéki krimiket ismerhette meg: fontos szerepet kap bennük a helyi kisközösség, annak értékrendje, különös figurái, akik könyvhű bemutatása a rendező, Ed Herzog szívügye volt. „Ugyancsak kihívást jelentett, hogy átültessem a film nyelvére a regények különleges hangvételét, a bizarrságot, de ugyanakkor azt is, milyen melegséggel és szeretettel kezeli a szereplőket“ – nyilatkozta Herzog a Varietynek 2022-ben, amikor a filmek nemzetközi forgalmazásba kerültek.
Pedig a Gőzgombóc-blues forgatásának idején még álmodni sem mertek ilyen sikerről – az előzetes tervek tévéfilmekről szóltak, de olyan jók lettek, hogy a készítők kockáztattak, és moziba vitték őket. Óriási sikerrel, aminek okáról meggyőződhet bárki, aki odakapcsol a STORY4-re!