Léteznek emlékezetes filmek, és olyanok, amelyekre csak (vagy többnyire) azért emlékszünk inkább, mert hatalmas botrányok zajlottak körülöttük. Persze mondhatjuk, hogy a negatív reklám is reklám, ami valahol igaz is, csakhát ez a jövőre nézve nem biztos, hogy minden résztvevőjének és minden esetben megéri.
Itt van például az utóbbi időszak egyik leglátványosabb drámája, amely a Velünk véget ér című film forgatása körül zajlott, és tulajdonképpen zajlik a mai napig is – és egyelőre nem látni, milyen hatással lesz ez magára a produkcióra. Mindenesetre az egész azzal kezdődött, hogy Justin Baldoni, a film rendezője és a főszereplőnő, Blake Lively látványosan kerülték egymást minden sajtómegjelenésen, és a premieren sem voltak hajlandók közel merészkedni egymáshoz, ami persze azonnal gyanút ébresztett a közönségben, és kimondva-kimondatlanul mindenki tudta, hogy valami súlyos feszkó húzódhat a háttérben.

A pletykák akkor váltak valósággá, amikor 2024 decemberében Lively beperelte Baldonit, amiért az állítólag nemcsak hogy szexuálisan zaklatta őt, de még egy masszív lejárató kampányt is szervezett ellene, amely „gyászt, félelmet, traumát és extrém szorongást” váltott ki a színésznőből. Lively azt állítja, Baldoni megcsókolta őt, és többször előfordult, hogy rányitott az öltözőjében, amikor szoptatott, vagy épp félig le volt vetkőzve. Ezen túl azzal traktálta, hogy milyen a szexuális élete, és hogy pornófüggő volt. A People magazin utánajárt a kereset pontos tartalmának, amelyből kiderült, hogy eleinte a felek megpróbálták konszolidálni a forgatás alatt kialakult ellenséges munkakörnyezetet (amely addigra már kis híján meghiúsította a produkciót), méghozzá azzal, hogy egy egészen konkrét listát állítottak össze Baldoninak arról, miként kellene viselkednie, hogy az minden érintettnek komfortos legyen.
Ezen olyan elvárások szerepeltek, hogyaszondja a rendező nem mutathat többé meztelen nőkről készült videókat vagy képeket Lively-nak és/vagy a stáb többi tagjának; továbbá nem emlegetheti Lively elhunyt édesapját, és azt sem mondhatja, hogy képes vele kommunikálni. A végtelenül abszurd helyzet nyilván kompromisszumért kiáltott, de inkább csak tovább fajult azzal, hogy Baldoni december 31-én válaszként elindította saját, 250 millió dolláros (98 milliárd forintos) perét a New York Times ellen, amiért a lap előzőleg azt állította, hogy a rendező és annak PR-csapata szándékosan próbálta aláásni Lively hírnevét. A 87 oldalas kereset szerint a felperesek (tehát Baldoni, a Wayfarer Studios, a PR-csapat és egyéb üzletfelek) rágalmazással, hamis színben való feltüntetéssel, csalással és hallgatólagos szerződésszegéssel vádolják az újságot.
És ha már ilyen jól belejött a pereskedésbe, Baldoni 2025 januárjában elindított egyet Blake Lively és férje, Ryan Reynolds és az ő PR-menedzserük ellen is, 400 millió dolláros (157 milliárd forintos) kártérítést követelve tőlük, amiért úgy érzi, Lively és kis csapata szándékosan akarták tönkretenni a hírnevét. Baldoni ügyvédje akkor így fogalmazott: „Ez a per jogi lépés egy hatalmas mennyiségű, manipulálatlan bizonyíték alapján, amely részletezi, hogy Blake Lively és csapata hogyan próbálta meg aljas módon elpusztítani Justin Baldonit.” A színésznőék azt mondták erre, hogy ez a kereset „az elkövetők szokásos taktikájának újabb fejezete”, és hogy „úgyis el fog bukni ez is”.

Most pedig ugorjunk vissza kicsit az időben, és emlékezzünk a Mr. és Mrs. Smith forgatására, amely gyakorlatilag Hollywood egyik legbotrányosabb szerelmi történetét szállította, és ahogy azt bulvárkörökben mondani szokás, teljesen „megrengette a világot”. A filmben ugye Brad Pitt és Angelina Jolie játsszák a főszerepeket, és ahogy azt ön is megfigyelheti ma 18:50-kor a TV4-en, tagadhatatlan volt a vonzalom kettejük között. Persze lehetett volna ezt a kiváló színészi teljesítményükre is fogni, de hát utóbb kiderült, hogy emögött azért tényleg sokkal több volt, vagyis a két színész ekkor valóban egymásba szeretett (hogy aztán szép akkurátusan tönkrezúzzák egymás életét – de ez már egy másik történet). Nos, léteznek ilyen helyzetek, két színész megtalálja a közös hangot a forgatáson, aztán egyre közelebb kerülnek a másikhoz, majd jön a nagy bumm, az örök boldogság, ésatöbbi. Csakhogy ebben az esetben akadt ezzel egy apró kis probléma, mégpedig, hogy Brad Pitt akkor még bizony Jennifer Aniston férje volt.
Persze ezek után nem sokáig, a színésznő még abban az évben (2005), hogy kiderült a dolog, elindította a válást, amely pár hónap alatt le is zajlott, Pitt pedig Jolie-val kezdett közös életet. „A világ sokkot kapott, és én is. Robot lennék, ha azt mondanám, hogy nem éreztem haragot, fájdalmat vagy megaláztatást” – nyilatkozta Aniston azév augusztusában a Vanity Fairnek. Arra, hogy Brad Pitt azt állította, semmi nem történt közte és Jolie között a forgatás alatt, Aniston utólag így reagált: „Egyszerűen nem tudom, mi történt. Sok mindent nem értek, sok mindent nem tudok, és valószínűleg soha nem is fogok tudni igazán. Ezen a ponton már semmin sem lepődnék meg, de sokkal inkább szeretnék hinni neki.”
Egy olyan filmről, amelynek a központi témája a szenvedély és az érzékiség, kifejezetten lehangoló megtudni, micsoda nyomorult kínok között készült el. És hát ilyen A szürke ötven árnyalata, amelynek a forgatását állítólag maga az írónő, E.L. James tette tönkre a jelenlétével, de főleg azzal, hogy állandóan beleszólt mindenbe, és nem hagyta a stábot kibontakozni.

„Egy teljesen más verzióra szerződtem, mint ami végül elkészült” – nyilatkozta egy 2022-es Vanity Fair-interjúban Dakota Johnson, aki a filmben Anastasia Steele-t játszotta. A színésznő elmondta, hogy James minden áldott nap új ötletekkel állt elő, és legtöbbször azt is meg akarta szabni, hogy milyen dolgok történjenek meg a filmben, amelyekről eredetileg szó sem volt. „Nagy befolyása volt, következetesen kontroll alatt tartotta a folyamatokat, és egyszerűen ragaszkodott bizonyos elemekhez. Volt a könyvben egy belső monológ például, ami a vásznon borzasztóan közhelyes lett volna, ha hangosan kimondják. Ezekkel mindig harcolni kellett. Folyamatos küzdelem volt” – emlékezett vissza.
A film rendezője, Sam Taylor-Johnson hasonlóan élte meg a forgatást, és ő is úgy emlékszik vissza, hogy állandó harcok mentek végig, amit baromi nehéz volt elviselnie a stábnak – és hát természetesen szerinte is James volt az oka mindennek. „Ez [James] könyve volt, ezért nagyon konkrét elképzelése volt arról, hogyan kell kinéznie a filmnek. Az én vízióm viszont teljesen eltért ettől” – mondta a Hollywood Reporternek, majd hozzátette: „Ahol végül kikötöttünk, az adott volt. A siker hatalmas volt, de az élmény borzalmas.” A rendező a Sunday Times-nak megjegyezte azt is, hogy ha mai fejjel előre tudná, milyen lesz ez az egész, semmiképp sem vágna bele A szürke ötven árnyalatába. „Őrült lennék” – mondta.
Az írónő 2023-ban azt mondta a Huffington Postnak, hogy tanult az esetből, és biztos nem így viselkedne, ha valaha egy másik könyvéből filmet forgatnának (kérdés, hogy erre ezek után vállalkozni fog-e bárki is). „Amit megtanultam, az az, hogy nem kell túlizgulni a kis dolgokat, és csak arról kell gondoskodni, hogy az összes kreatív csapattag olvassa el és szeresse a könyvet. A könyvek millió rajongójának érdekében. És most egyelőre ennyit mondok erről.”