Gazdagék nem mindig jó fejek

Vannak azok a típusú gazdag emberek, akiknek már a dédapja is tehetős volt. Jó családból való, sokat adakozó, nem feltűnően élő nők és férfiak, akik cégeket vezetnek, jogászok vagy közgazdászok, élik az életüket, és tudják kezelni azt, amivel a vagyonosodás jár. Aztán vannak azok, akik hirtelen meggazdagodtak, és az innen-onnan összemutyizott vagyont égetik, menő kocsikkal vágnak fel, mutogatják a márkás ruháikat, amelyeket képtelenek megfelelően hordani, szórják a pénzt, és nagyon látványosan jelen vannak a közösségi médiában.

Az egyik társaságot lehet tisztelni, a másikra inkább szánakozva nézünk. Hollywood persze mindkét irányból szereti megközelíteni a témát, a mindenkin átgázoló, morális homályban ülő emberek életét és cselekedeteit számos módon feldolgozták már. Jöjjön néhány film vagy sorozat, amely őket helyezi a közzépontba!

A Kegyetlen faj című film tökéletes példája annak, hogy a gazdagság és az erkölcs nem jár kéz a kézben. A történet középpontjában egy tinédzser, Finn áll, aki édesanyjával egy dúsgazdag család birtokára költözik, remélve, hogy anyja új élete jobb jövőt biztosít számára. Ám hamar kiderül, hogy a gazdagok világa egyáltalán nem olyan fényes és úri, mint elképzeli, hanem jóval súlyosabb. A film éles kontrasztot mutat a kiváltságosok felszínes kedvessége és aközött, ahol a pénz és a hatalom felmentést ad az erkölcsi normák alól. Finn hamar rájön, hogy ő csak eszköz a család kezében, és bárkit eltaposnak, ha arról van szó. Ezt vasárnap 22:25-től lehet megnézni a FILM4-en.

A menüről azt gondoltam, hogy egy jó kis gasztrofilm lesz, hosszan svenkelt ételekkel, egy séffel, aki csipesszel teszi a megfelelő helyre a megfelelő gazt, hogy így rakja fel a pontra az i-t. Ehhez képest, egy szatirikus horrorkomédiát kaptam, amelynek nézése során többször takartam el a szemem, mint ahányszor nem. A történet egyszerű – gazdagék egy szigeten esznek végig egy kóstolómenüt – nagy tányérokon kevés étel – meg-megjelenő séf, aki lelkesen magyaráz a fogásokról. A vendégek legnagyobb megdöbbenésére a főszakács ajánlatai, hát finoman szólva sem nyűgözik le az úri társaságot. Mivel a fine diningban egyébként is jelen van a sznobizmus, ezt lovagolja meg a film, egy fiatal párt bemutatva. Előkerül a séfkés és más nyalánkságok, gazdagék pedig nem tudnak elmenekülni a horrorisztikus vacsora színhelyéről.

Ralph Fiennes A menüben

Az HBO drámája, az Utódlás a szörnyen gazdag emberekről szóló sorozatok krémje. A sorozat a Roy családot követi, akik a világ legnagyobb média- és szórakoztatóipari vállalatának tulajdonosai. Ahogy az idősödő pátriárka és vezérigazgató Logan Roy megöregszik és hatalma fogytán, a gyerekei egymás között és mások között harcolnak a cég irányításáért, és semmi sem állhat az útjukba. Mivel a sorozat legtöbb szereplője az erkölcsöt nem igazán találja a szótárban, ezért tanúi lehetünk annak, hogy őrjít meg mindenkit a hírnév és a hatalom lehetősége.

A több Oscar-díjat, köztük a legjobb filmnek járó díjat is elnyert Élősködők a Kim családot követi, akik megtévesztő módon a gazdag Park család alkalmazottjai lesznek. A Kim család egy szűkös, lepusztult félszuterén lakásban él Szöul egyik zsúfolt, munkásnegyedében. Bár egyiküknek sincs diplomája, Ki-woo egyetemi barátja, aki külföldre készül tanulni, felajánlja neki a lehetőséget, hogy helyettesítse őt mint angoltanár a gazdag Park család lányánál, Da-hye-nál. Min tanácsára Ki-woo könnyedén elhiteti a családdal, hogy egyetemi végzettsége van, és így megszerzi az állást.

Hamar kiderül, hogy Mrs. Park művészetterapeutát keres kisfia, Da-song számára, így Ki-woo rögtön ajánl egy professzionális szakembert, Jessicát – aki valójában a húga, Ki-jung, a család legjobb szélhámosa. Ki is találják, hogy mindenkinek a helyére ők férkőznek, egyenként távolítva el a személyzet tagjait. A kérdés csak az, meddig képesek elmenni a Kimék, hogy megkapják a vágyott pozíciót ? Bár itt Parkék nem velejéig gonoszak, a dél-koreai film remekül mutatja meg, mit jelent az osztálykülönbség, és, hogy hogyan vágynak helyet cserélni az emberek egymással.

Élősködők

A szomorúság háromszöge egy felháborítóan nyomasztó vígjáték, amely nem fogja vissza magát a gazdagok kigúnyolásában. A film egy tengeri hajón játszódik, amely elsüllyed, és a túlélők egy lakatlan szigeten rekednek. A társadalmi hierarchia gyorsan megváltozik, mivel gazdagék nem igazán arra vannak szocializálva, hogy túléljenek ilyen körülmények közt. A következő fotózási lehetőségüket kereső influencerektől kezdve a kapzsi orosz milliárdosokig mindenki átéli, milyen szívás, ha a pénz semmit nem számít.

A szomorúság háromszöge

Tőrbe ejtve egy 2019-es krimi, amely a klasszikus ki a gyilkos? detektívtörténetek hagyományát követi. A főszerepekben olyan sztárok láthatók, mint Daniel Craig, Chris Evans, Ana de Armas, Jamie Lee Curtis és Christopher Plummer. A szereplők nagy része nem túl szimpatikus, mondjuk Harlan Thrombey (Christopher Plummer), pont az. Ő játsza a híres és gazdag krimiírót, aki nem sokáig van jelen a történetben, ugyanis 85. születésnapja után holtan találják a hatalmas kastélyában. Bár elsőre öngyilkosságnak tűnik az eset, a magánnyomozó, Benoit Blanc (Daniel Craig) gyanakodni kezd, miután megbízzák a nyomozással.

Harlan családja és közvetlen környezete mind gyanús, hiszen szinte mindenkinek lett volna oka végezni vele: mohó gyerekek, pénzzavarban lévő családtagok csak azt lesték, mikor állhatnak már a koporsó mellett. A nyomozás során természetesen Harlan fiatal ápolónőjére terelődik a gyanú, ő Marta Cabrera (Ana de Armas) aki egy titkot rejteget – és akinek különös módon nem szabad hazudnia, mert ettől rosszul lesz. Ahogy Blanc egyre mélyebbre ás az ügyben, kiderül, hogy semmi sem az, aminek látszik. A történetben van néhány csavar, mire kiderül, ki is a gyilkos – már ha egyáltalán valaki.

Tőrbe ejtve