Gillian Anderson nem volt elég szexi az X-Akták producereinek

Amióta tudni lehet, hogy felélesztik az X-Aktákat, eléggé felpörgött az érdeklődés a kultikus sorozat iránt a hírekben is. Nemrég Chris Carter, az eredeti kreátor adott interjút az Inverse magazinnak, arról beszélve, hogy nem lesz egyszerű dolga Ryan Cooglernek (Creed, Black Panther), az új sorozat készítőjének, és főleg a szereplőválogatás lesz durva. „A casting kemény munka. Az egészet megalapozni kemény munka. Minden gond, ami egykor az enyém volt, már az övé lesz” – foglalható össze a véleménye. De kibökött egy viszonylag meglepő információmorzsát is a témában, mégpedig azt, hogy annak idején hiába volt meggyőződve arról, Gillian Anderson tökéletes a női főszerepre, a producerek nem osztották a véleményét.

Gillian Anderson (Dana Scully), David Duchovny (Fox Mulder)

A szkeptikus FBI ügynök szerepét talán nem is értették a fejesek, mindenesetre amikor 1993-ban eléjük tárta javaslatát, azt kérdezték, hát a szexepil hol marad? „Bár Gillian szép, nem fért bele a szexiről alkotott elképzeléseikbe. Először is azért, mert nem tudták, milyen irányba szeretném vinni a műsort. És teljesen ismeretlen volt, ami sosem jön ki jól.” Egyébként a konteóhívő Fox Mulder szerepére kiválasztott David Duchovny is viszonylag kevesen tudták, kicsoda, de Carter megküzdött értük. És milyen jól tette!

Anderson egyébként valóban abban a néhány évben kezdett Dana Scullyként a tévében, amikor ritka volt a normális haj még a komolyabb műsorokban is. Körülbelül a negyedik évadig kellett várni ahhoz, hogy a felstüccölt tupíruszkár-hajából egy, az arcához sokkal jobban illő bobfrizurát vágjanak neki.

Egy 1998-as fotózáson a helyi tévémagazinnak (Fotó: Michael Tighe/Donaldson Collection/Getty Images)

A komoly, megfontolt orvosnő szerepét utólag nehéz mással elképzelni, mint Andersonnal, aki nemcsak a karakterhez illett jól, de főszereplő-társával, Duchovnyval is remekül tudtak együttműködni, és bár elvileg semmi sem volt köztük, az összejönnek-nem jönnek össze-feszültségét remekül meg tudták teremteni. Közepesen ismert tény, hogy kettősük egy új tévés kifejezés eredete: a shippereknek becézett kapcsolat-drukkereké, akik hétről-hétre várták, hátha majd most összejön a két ügynök. (Maga a szó a relationshipper rövidítése.) A sorozat pont akkor indult, amikor az internetet az emberek az Egyesült Államokban rajongói fórumokon való eszmecserére és blogírásra kezdték használni, ennek is köszönhető, hogy ilyen magnitúdójú popkulturális jelenség lett belőle.

Ízlésről vitatkozni hülyeség, úgyhogy itt felesleges lenne boncolgatni, Gillian Andersonnak hogyan alakult a szexepilje az elmúlt harminc évben (online szerkesztőségünkben végzett, nem reprezentatív felmérésem szerint mindig is volt neki, és egyre csak fokozódott). De egy pillanatig gondoljunk bele, hogy abban a korszakban milyen nőkkel próbálták eladni a sorozatokat: kezdjük csak a Dallas mindig jólfésült, elegáns texasi nőivel, aztán jött a Knight Rider, amelyben Michaelnek szinte minden részben jutott egy csinos megmentendő, de azért Bonnie Barstow volt a legérdekesebb női személy. Aztán jöttek a kilencvenes évek, és az egyre felszabadultabb szexualitás: a Baywatchban gyakorlatilag mindenkiből minden látszott, a Bűbájos boszorkák állandóan kihívóan öltöztek, végül beköszöntött a Szex és New York korszaka, ahol már tényleg a szexről szólt a cselekmény jelentős része. És akkor még nem beszéltünk a tinilányok szexualizálásáról, a Beverly Hills 90210-től a Buffy, a vámpírok réméig.

Baywatch-promófotó, szexepil-túladagolással

Na de vissza az X-Akták-felújításhoz, amellyel kapcsolatban Carternek egyértelműen pozitív érzései vannak. „Kíváncsian várom, mit kezd vele más” – idézi a Deadline, kiegészítve azzal, hogy Cooglerrel már tartottak egy kellemes hangulatú megbeszélést, és úgy találta, a filmesnek remek ötletei vannak a folytatással kapcsolatban.

Carter szerint az is érdekes, hogyan kezeljék majd a készítők az összeesküvés-elméleteket és az álhíreket, amelyek ma sokkal nehezebb felismerni, mint annak idején, amikor az igazság még csak simán odaát volt*. „Minden összeesküvés. Senki sem tudja az igazságot. Mára teljesen szubjektív és relatív lett.”

* Az igazság egyébként a készítők eredeti szándékai szerint sosem volt odaát, hanem odakint, az összeesküvés-elméletek között – pontosabb fordítással tehát valami olyasmi lett volna a sorozat egyik tételmondatának üzenete, hogy valahol ott van az igazság is, csak meg kell keresni.