Ginger Rogers – akit elfelejtett a világ

Volt egy időszak, amit Hollywood aranykorának neveznek – 1927-ben kezdődött, és nagyjából a hatvanas évekig tartott. Az ipar fejlődött, változott, filmet filmre gyártott, és a mozilátogatók nem tudtak betelni vele. Csillogás, glamour, varázslat – így írhatjuk le ezt a kort, meg persze azokkal, akik tartalommal töltötték meg.

Egyiküket Ginger Rogersnek hívták, vagyis Virginia Katherine McMath-nak. 1911. július 16-án született Missouriban. Karrierje tinédzserkorában kezdődött – már 14 évesen megnyert egy charleston-(tánc)versenyt, ennek köszönhetően hamarosan zenés műsorokban énekelt és táncolt. Mint annyi színésznek, neki is a gimnáziumban kezdődött a karrierje, a Fort Worth-i Central High Schoolban szerepelt egy színdarabban, amelyet édesanyja írt és rendezett. 1929-ben pedig már a híres New York-i Paramount Színházban énekelt. Ugyanebben az évben debütált a zenés vígjátékban Guy Bolton Top Speed című művében, amelyben Brooks Atkinson, a New York Times munkatársa úgy jellemezte őt, mint egy szemtelen, humoros és elbűvölő fiatal lányt.

Rogers 1930 körül az Egyesült Államokban. (Fotó: Keystone-France/Gamma-Rapho via Getty Images)

Még egy évet töltött New Yorkban, ahol színházban játszott, egészen addig, míg le nem csapott rá Hollywood, és ezzel számára is elérkezett az aranykor. 1933-ban elkészítette a 42nd Street, a Táncoló tündérek, a Sitting Pretty című filmeket, de a negyedik filmje volt az, ami örökre megváltoztatta az életét: a Flying Down To Rio  egy csapásra sztárrá tette, és megismertette Fred Astaire-rel. A következő hat évben Fred és Ginger további nyolc musicalben léptek fel együtt -, majd mindenkit meglepett azzal, hogy 1940-ben Oscar-díjat nyert, mint a legjobb színésznő a Leánysors című megható, kicsit sem énekes romantikus filmjében.

Ahogy a világ emlékszik Ginger Rogersre

Vonzerejüket egy riporter így próbálta megmagyarázni: „ők ketten millióknak adtak egy olyan képet a táncról, amely felszabadítja a szívet, mint ahogyan a szárnyak szabaddá teszik a madarat”. Katherine Hepburn ennél őszintébben fogalmazott, szerinte Astaire eleganciát kölcsönzött társnőjének, akitől szexepilt kapott cserébe.

Rogers a ’40-es években azon dolgozott, hogy még viccesebb legyen és emellett a katonaság szórakoztatásában vett részt. Fáradhatatlanul turnézott és szerepelt az évtized legjobb vígjátékaiban, köztük a Tom, Dick and Harry, A csitri, és a Roxie Hart című filmekben.

Szerepei 1945-ben a legjobban fizetett hollywoodi sztárrá tették. Folyamatosan alkalmazkodva a közönség változó ízléséhez, Rogers az 1950-es években a televízió felé fordult, és a komoly drámáktól a Noel Coward-vígjátékokon át Bob Hope és Perry Como legjobb varietéműsoráig mindent elvállalt. Hollywoodi évei alatt Rogers időről időre visszatért a New York-i színpadra, de 1965-ben, 35 évvel első New York-i fellépése után, az évtized legnagyobb musicaljébe, a Hello Dollyba ismét beugrott. Megjelenését soha nem szűnő tapssal jutalmazták.

Ginger Rogers egyik reklámfotója

Rogers még hosszú évekig szerepelt filmben és színházban. A legtöbb hollywoodi történész szerint az aranykor az 1960-as években ért véget. Ezt követően Ginger Rogers még fel-feltűnt a televízióban. Utolsó szerepe a Hotel című sorozat egyik epizódjában volt 1987-ben, utána már csak önéletrajzi könyvén dolgozott, amely 1991-ben jelent meg. 1992-ben életműdíjat kapott a Kennedy Center-től, három évvel később hunyt el, 1995-ben.

És, hogy mi a helyzet a magánéletével? Az egész világ találgatta, vajon Fred Astaire-rel volt-e bármi közük egymáshoz. A válasz igen, igaz, jóval azelőtt, hogy együtt dolgoztak volna, amelynek azonban hamar vége lett, és hiába alkottak egy párt a vásznon, még csak csókolózni sem csókoloztak sohaVoltak viszont más férfiak a kalapban. Ott volt egészen korán 1929-ben egy Jack Pepper nevű férfi, akivel a házasság mindössze két évig tartott. Őt három évvel később Lew Ayres követte – 7 év után váltak, majd jött 6 évig Jack Briggs, őt követte 4 éven át Jacques Bergerac, majd nyolc éven át William Marshall felesége volt. Egy kivétellel mindegyikük színész volt. Érdekes módon gyermeke nem született, az életrajzírók szerint azért, mert nem akart – nehéz gyerekkora volt, egy ideig nagyszülei nevelték, és apjával is ellentmondásos volt a viszonya.

Ginger Rogers és négyes számú férje, a francia színész Jacques Bergerac (Fotó: Keystone-France/Gamma-Rapho via Getty Images)