Gyilkossági ügyek, amelyeket igazán kellemes nézni

Valahol nagyon furcsa dolog, hogy mi, emberek úgy szórakozunk, hogy történeteket nézünk arról, hogyan haltak meg más (általában fiktív) emberek. Valahol viszont teljesen érthető, írtunk már erről: szeretjük az izgalmat, és ebben a formában biztonságos keretek közt kapjuk meg, a kényelmes fotelben ülve; a legrosszabb, ami történhet velünk egy ilyen film után, hogy kicsit félünk kimenni a sötétben a fürdőszobába.

A krimiknek van egy alműfaja, amelyek kifejezetten erre a kellemes helyzetben lévő borzongásra építenek: ezek a cozy mysteryk, ha nagyon akarjuk magyarítani, a meghitt rejtélyek. Itt nem kell attól tartani, hogy valami riasztót látunk, mert minden ölés és minden intimitás kamerán kívül zajlik, legfeljebb az egyes tevékenységek végeredményeivel szembesülünk.

Maria Doyle Kennedy Tannie Maria szerepében alakít kistérségi nyomozót

A bűnügyeket felderítő nyomozó általában nem profi: egy műkedvelő amatőr, aki saját megszokott környezetében nyomoz – általában egy kisvárosban, ha egyáltalán városban él – , ahol azt hihetnénk, hogy senki sem titkol semmit. Legtöbbször női főhősről beszélhetünk, aki, ha nem is rendelkezik magasabb szintű végzettséggel, feltétlenül intelligens, jó megfigyelő és nagyon élénk kapcsolatban van a közössége tagjaival. Mondhatjuk úgy is, hogy mindenbe beleüti az orrát és minden pletyka eljut hozzá. Általában ez utóbbi két tulajdonsága vezeti sikerre: ismeri az embereket úgy általában, és apróságokból, kihallgatott félmondatokból tud következtetni motivációkra és jellemekre. A megérzéseiket persze eleinte kinevetik a hivatásos nyomozók, de aztán csak lesnek, amikor Miss Marple és a többiek rámutatnak a tettesre.

Akik általában nem sorozatgyilkos, vagy bomlott elméjű illető, és különösebben erőszakosan sem viselkedik: ha elkapják, legfeljebb bevallja a bűneit, és mérges. Motivációja egyszerű, dühét általában múltbéli sérelem táplálja, amelyről szívesen beszél is. Feltétlenül meg kell említenünk a főszereplők unterman-társait is, hiszen minden detektívnek, az amatőröknek is kellenek olyan kollégák vagy barátok, akik messze nem rendelkeznek a főhős képességeivel, viszont szórakoztatóak, kedvesek, és valamilyen formában támogatni tudják a főhőst.

Courtney Thorne-Smith az intelligens régész, Emma Fielding szerepében

A műfajnak persze nincsenek szigorúan vett szabályai, ahogy cozy mystery-ből diplomázni sem lehet a filmművészetin. De ha az ember látott már egy-két ilyet, ösztönösen felismeri a következőt. A Network4 kínálatában is jócskán találni rá példákat: az egyik például a december 24-én induló Emma Fielding-bűntények, amelyben egy régészprofesszor foglalkozik az átlagosnál „fiatalabb” holttesttel, de ott van a Receptek szerelemhez, gyilkossághoz, amelyben Maria nénje egy főzés és egy olvasóilevél-megválaszolás közt emberölési eseteket derít fel. Gondolhatunk Madame Blanc nyomozásaira is, ahol egy Franciaországba települt régiségkereskedő lépett akcióba.

A cozy mysteryk eredetéről a Bookish Brews blog írt meggyőző összefoglalót: eszerint a detektívtörténetek aranykora a II. világháborúig tartott, akkor kezdtek el terjedni a sötét múltjuk elől menekülő, függőségekkel küzdő férfi nyomozókról szóló sztorik. A cozyk pedig a visszatérést jelentik a klasszikus stílushoz, amikor a rémisztő részletek helyett inkább a rejtvényfejtésen van a hangsúly. Az áldozat rendszerint egy nem különösebben rokonszenves karakter, így elvesztése nem olyan fájó. Elhunytának részleteit ritkán ismertetik, a hangsúly inkább azon van, hogy az önjelölt nyomozónk hogyan ismeri fel és rakja össze a részleteket.