Így szállt szembe Hollywood a gyűlölettel

Az 1990-es években az AIDS és a HIV fertőzés egyet jelentett a halálos ítéletettel. Aki megfertőzödött, azt szinte üldözték, stigmatizálták, kiközösítették. Szóval a betegek átélhették, hogy milyen az, ha a társadalom kiközösíti őket.

A Philadelphia – Az érinthetetlen című filmet 1994-ben mutatták be, és talán nem titkolt célja az volt, hogy megkísérelje megreformálni az AIDS-ről alkotott közfelfogást egy olyan időszakban, amikor a betegséggel kapcsolatos tudatlanság és félelem előítéleteket és gyűlöletet szított.

Az 1980-as évek elején Philadelphiában, valamint New Yorkban és Los Angelesben diagnosztizálták először a később AIDS-nek nevezett betegséget. E történelmi jelentőség miatt Sharon Pinkenson, a Greater Philadelphia Film Office munkatársa azt javasolta Jonathan Demme-nek, a film rendezőjének, hogy a betegség által érintett emberek előtt tisztelgésként Philadelphiában forgassa a produkciót, Demme eredetileg ugyanis egy másik nagyvárost keresett a filmjéhez. Miután azonban időt töltött Philadelphiában, és rájött, hogy a város a függetlenség szimbóluma, így ideális helyszínnek találta a diszkriminációról és az előítéletekről szóló történethez.

A filmben Tom Hanks alakítja Andy Beckettet, aki AIDS-ben szenved, miközben egy tekintélyes philadelphiai ügyvédi iroda ranglétráján próbál feljebb kerülni. Andy szenvedélyes, okos és elhivatott ügyvéd. A kezdeti siker ellenére Andyt elbocsátják a cégtől, miután kollégái rájönnek, hogy AIDS-fertőzött. A cselekmény Andy jogtalan elbocsátása körül bonyolódik. Andy végül elnyeri egy ügyvéd, a Denzel Washington által alakított Joe Miller szimpátiáját, aki úgy dönt, hogy képviseli Andyt, vállalva azt, hogy őt is megbélyegzik.

A Philadelphia forgatása és bemutatása idején számos jogi és társadalmi kezdeményezés is hasonlóan kiállt a betegségben szenvedők mellett. Az 1990-ben elfogadott szövetségi Americans with Disabilities Act (fogyatékossággal élőkről szóló törvény) megtiltotta, hogy egy munkavállalót kizárólag valamilyen betegség – beleértve az AIDS-et is – vagy más, akaratlanul rájuk nehezedő körülmény miatt elbocsássanak. Az 1988-ban alapított pennsylvaniai AIDS Law Project nonprofit ügyvédi iroda az AIDS áldozatainak megsegítésére szakosodott, olyan ügyeket vállalva, mint a munkahelyi diszkrimináció, zaklatás és hagyatéki ügyek. Mint Andy esetében a filmben, az áldozatok azzal érveltek, hogy a betegség nem akadályozza őket a munkaköri feladataik ellátásában, és ezért nem lehet alapja annak, hogy kirúgják vagy más módon elzárják őket a társadalomtól.

A Philadelphia két Oscar-díjat is nyert, az egyiket Hanks kapta a legjobb színészi alakításért, a másikat pedig Bruce Springsteen The Streets of Philadelphia című daláért. Miközben a film a kritikusok elismerését és népszerűségét is elnyerte, a meleg közösség részéről vegyes reakciókat kapott. Egyesek megkérdőjelezték Demme meleg szexualitással kapcsolatos ismereteit Andy és az Antonio Banderas által alakított Miquel kapcsolatában. Azt rótták fel, hogy bár a főszereplő meleg volt, de kiváltságos fehér férfi, akinek szinte hihetetlenül támogató családja volt. Ami egyes kritikusok és aktivisták véleménye szerint még rosszabb volt, hogy a film kevés fizikai vonzalmat mutatott Andrew és partnere, a Banderas által alakított Miguel között.

Egy biztos, hogy a film sokat lendített azon, hogyan álltak az emberek az AIDS-hez – mely ma már egészen máshol helyezkedik el a rettegett betegségek palettáján – illetve talán sikerült egy kicsit javítani a toleranciaszintet.

„Az LMBT emberek története fontos” – mondja Ron Nyswaner forgatókönyvíró a filmről 2018-ban, amikor Blu-Ray-en is kiadták a filmet. „A Philadelphia nagyon fontos volt a maga korában – amikor az AIDS halálos diagnózis volt, amikor sok ember homofóbiája a felszínre tört. A Philadelphia azt a célt szolgálja, hogy emlékeztet minket nagyon hosszú történelmünk egy részére, és emlékeztet minket arra, hogy az AIDS még mindig embereket öl. Ez még mindig nagyon fontos, azt hiszem.”

Nyswaner nagyon sikeres lett a film elkészülte után. Többek között ő írta a Soldier’s Girl és a Nő, akit szerettem című LMBTQ-témájú filmeket, valamint íróként és producerként dolgozott a Ray Donovan és a Homeland: Belső ellenség című tévésorozatokon. De Philadelphia mindig is különleges lesz számára. Amikor Tom Hanks aláírta a forgatókönyv egy példányát Nyswaner számára, a színész azt mondta, hogy az élete Philadelphia előtti és Philadelphia utáni időszakokra oszlik. Nyswaner is így érzi. „Ez az, ami szinte mindennél jobban formálta az életemet” – mondta.

A filmet pénteken, november 1-jén a FILM4-en lehet megnézni 20:00 órától.