Marc Marquez már a rajt előtt kavarodást okozott, utána pedig bukott. Pecco Bagnaia visszatért, a Ducati beállított egy rekordot. Mindent megnézhet a NET4+-on.
Az akció már jóval a start előtt elkezdődött az Amerikai Nagydíjon, az elázott pályán rajthelyére menet esett el a yamahás Fabio Quartararo, majd az a furcsaság is megtörtént, hogy a biztonsági kocsi karambolozott. A BMW rendesen összetört, de szerencsére senki nem sérült meg, ahogy Quartararo sem.
A 2021-es bajnok aztán fel tudott állni a rajtrácsra, ahol folytatódtak a bizarr események. Az eső elállt, a száradó pálya miatt a legtöbben eső-, illetve átmeneti gumival sorakoztak fel rajthelyükön. Már mindenki nyeregben volt, kivétel a motorja mellett álldogáló Marc Marquezt, és mint kiderült, nem véletlenül: a kezdésig az idén az összes addigi futamot, mind az ötöt megnyerő spanyol percekkel a felvezető kör kezdetet előtt hirtelen a boxba rohant, amit látva Bagnaia és még jó páran megindultak, hogy a boxban száraz gumival felszerelt motorjukra üljenek át.
Many riders, including @marcmarquez93 are running back to the pitlane! 🤯#AmericasGP 🇺🇸 pic.twitter.com/XuSZ7Stgn5
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) March 30, 2025
A legabszurdabb jelenetet a KTM-es Maverick Vinales produkálta, aki motor nélkül maradt az aszfalton, és igyekezett egy gépet a boxutcából berángatni, miközben a többiek az indulásra várakoztak. Ekkor lépett közbe a versenyirányítás, és piros zászlóval leállította a még el sem kezdődött versenyt. Minden motort a depóba vittek, majd új rajtot rendeltek el, negyedórával későbbre.
Innen viszont a menetrend nem a szabályok szerint folytatódott, ugyanis azok kimondják, hogy a startprocedúrát megszakítók, jelen esetben Marc Marquez és a többiek, a startnál elfoglalhatják eredeti helyüket, ám utána egy boxáthajtásos büntetést kell teljesíteniük. A nyolcszoros világbajnokot és társait viszont nem büntették meg, ami arra engedett következtetni, hogy a leintés után óvások várhatóak a rajtprocedúrát betartók részéről.
Ezek után jutottunk el a rajthoz, ami Marqueznek sikerült a legjobban, Gresini Ducati-s öccsével, Alex Marquezzel és csapattársával, Bagnaiával a nyakán. Nem kell mondani, mindenki sima gumival indult, így azonnal maximális tempóban haladt a futam, amin az idősebbik Marquez ellépett üldözőitől, Alextől és Bagnaiától, akik nagyot vívtak a második helyért. Ezt a csatát utóbbi nyerte, ő követhette tisztes, mintegy két-három másodperces távolságból Marcot. Egészen a kilencedik körig, majdnem féltávig, ugyanis ekkor a vezető pilóta elesett.
Marc Marquez egy gyors jobbosban ráment a még vizes kerékvetőre, elemi hibát vétett, és elcsúszott. Pechjére motorjáról letört a jobb lábtartó és hátsófékkar, így erősen hendikeppesen kellett haladnia, miután sikerült felállítania a Ducatit. Egészen abszurd volt, ahogy jobb lábát lógatta a levegőben, tempóját tovább lassította a hátsó fék hiánya, folyamatosan mentek el mellett azok is, akik nem tették meg, miközben az aszfalton hevert. Kiszakadt továbbá jobb karján a bőrruha, összességében a hiányosságok miatt ki kellett volna intenie a futamból a versenyigazgatónak. Nem tette meg, de négy kör után Marquez is jobbnak látta abbahagyni a szenvedést, a depóba hajtott, feladta a versenyt.
Bagnaia örökölte meg az első helyet, sikerült leszakítania magáról a megmaradt Marquezt, akit Fabio Di Giannantonio követett, szintén jókora hátránnyal. A futam második fele a dobogósok között eseménytelenül telt, a mezőnyben viszont történt pár bukás, a hondás Johann Zarco és Alex Marquez csapattársa, Fermin Aldeguer majdnem egyszerre dobták el a motort. Hál’ isten ők sem sérültek meg, illetve legalábbis saját lábukon távoztak.
Bagnaia az élen zavartalanul haladt idei első győzelme felé, ami össze is jött neki, Alex Marquez hatból hatodszor lett második idén, amivel – karrierje során először – átvette a MotoGP pontversenyének vezetését, egy ponttal fivére előtt. Bagnaia csapattársa nullázásának köszönhetően nagyon feljött, csak 11 pontra van Marc Marqueztől.
A harmadik helyen Di Giannatonio, a VR46 istálló ducatisa futott be.
A Ducati Bagnaia sikerével 20 futam óta nyer a MotoGP-ben, ezzel beállította az MV Agusta rekordját, ami 1968-ban és 69-ben nyert zsinórban hússzor, mindannyiszor Giacomo Agostinivel. Az örökrekordot a Honda tartja 1997-ből és 98-ból, 22 GP-sikerrel egyhuzamban.
Kérdés persze, mi lesz a szabályokkal, illetve azok betartásával. A futam után a versenyigazgató elmondta, biztonsági okokból rendelt el új rajtot, de ez nem magyarázat rá, miért hagyták futni Marquezéket. A várt óváshullám a hagyományosan cselekvők részéről viszont egyelőre elmaradni látszik. A biztonsági indok talán meggyőzhette a rajtrácson maradó 12 motoros csapatfőnökeit, pedig a leállítás elméletileg szabálytalan volt, ugyanis az előírás úgy szól, hogy akkor lehet félbeszakítani a rajtprocedúrát, ha tíznél több motoros hagyja el a pályát, itt pedig épp tízen távoztak. Biztonságra hivatkozva persze bármikor bevethető a piros zászló.
Utólag Marquez bevallotta, szándékosan játszott az új rajtra, amikor realizálta, hogy a száraz gumi a jó választás, nem pedig a vizes, bízott benne, hogy elegen követik. Eggyel kevesebben tették, ám célját így is elérte.
A különleges versenyt élőben adtuk a Network4-en, a NET4+-on visszanézhető, benne a start előtti eseményekkel.