Meg fog lepődni, milyen fontosak lettek mára az eredeti Pókember-filmek!

Ha már szombaton 18:00-tól a TV4-en láthatja Sam Raimi Pókember-univerzumának második részét, kicsit érdemes rajta elmélázni így 21 év távlatából, hogy miért is lett hivatkozási alap a 2000-es években leforgatott trilógia Peter Parkerről és alteregójáról. Akkor ugyanis természetesen nem volt annyira egyértelmű, de Tobey Maguire Pókembere kifejezetten sokat adott hozzá ahhoz a kulturális kánonhoz, ami a 2010-es években élte csúcsát, de még ma is bőven érezhetjük a hatását.

A szuperhősfilmek alapja

A 2002-es bemutatkozás az első olyan újkori szuperhősfilm volt, ami tényleg nagyon sok pénzt hozott, és már a technológiai újításoknak köszönhetően sem kellett fapados trükkökkel odavarázsolni hihetetlen jeleneteket a vászonra. Az akciójelenetek épp olyan látványosak lettek, mint a képregényekben és a rajzfilmekben, viszont közben volt idő mesélni a főszereplők tépelődéséről is, ami kicsit többdimenzióssá tette a nagyközönség fejében csak verekedésekből és furcsa kosztümökből álló szuperhős-műfajt. A három részből befolyt sok pénz megelőlegezte a nem sokkal később mindent letaroló Marvel-univerzumot.

Ezt a képet biztosan sokszor látta

Kiderült, hogy van ebben pénz

Az, hogy 2008-ban elindult a Marvel-univerzum, nemcsak annak volt a jele, hogy már megvalósíthatók voltak a városokat leromboló verekedések, hanem annak is, hogy végleg felnőtt egy generáció, amire lehetett alapozni ezeket a filmeket. Azok a zaklatott életű tinédzserek, akik a képregényekbe menekülve kapcsolódtak ki, a 2000-es évekre már keresettel rendelkező, tehát fizetőképes felnőttek lettek, akiknek ráadásul nem kellett bizonygatni senki előtt, hogy igenis van helye a moziban egy tornyok közt ugráló, harisnyába öltözött figurának. A szuperhősök karanténból való kiengedésének máig látjuk a hatásait: a világ legtermészetesebb dolga lett képregényes pólókat hordani 30 felett is, de Budapesten nyáron a 4-6-os villamosra sem lehet úgy felszállni, hogy legalább egy szuperhősös tetoválást ne látna az ember.

A legjobb főgonoszok

Alfred Molina (Doktor Oktopusz) és Willem Dafoe (Zöld Manó) alakításai sokak szerint a legjobb gonosztevő-ábrázolások lettek a szuperhősfilmek történetében. A Pókember 2-ben Doktor Oktopusz karaktere különösen emlékezetes, hiszen tragikus háttértörténete miatt nem egyszerűen egy egydimenziós gonosztevőként jelent meg. Ilyet sem nagyon mertek elkövetni előtte.

Az internet szerepe

Sokat látott kép, sokféle szöveg került már rá

A filmek nemcsak a mozik nézőterét töltötték meg, hanem az internetet is. A mémkultúra hajnalán a Pókember-filmek feltörése épp egybeesett az ikonikus jeleneteket megidéző, de azoknak egészen új jelentést adó időszak megindulásával, ami miatt a Pókember 2 csókjelenete Peter és Mary Jane között, vagy akár a harmadik részből J.K. Simmons Jonah Jamesonja. Ezeket a jeleneteket, valamilyen formában jó eséllyel azok is ismerik, akik a filmeket egyáltalán nem látták.

Pókember metróra szorulása is sokszor ihlette meg az internetet

Nosztalgia

A 2021-es Pókember-film mindhárom korábbi Pókembert visszahozta

A 2000-es években hihetetlen filmes trükkök sokaságát felmutató Pókember-filmek pár megoldása friss szemmel már fapadosnak is tűnhet, a nosztalgia viszont annyira erős, hogy még ebben az évtizedben is el tudott vinni egy új Pókember-filmet: a 2021-es Nincs hazaút hatalmas sikerének egyik kulcsa volt, hogy kicsit visszahozta Tobey Maguire (és Andrew Garfield) Pókembereit is, de ami még jobb, hogy Dafoe és Molina gonoszai is visszatértek. A film nemcsak elképesztően kreatív megoldása volt az ebben a formában minden Pókember-filmet összefésülő univerzumnak, de bizonyította azt is, hogy az eredeti trilógia milyen mély nyomot hagyott a popkulturális emlékezetben.