.
A kérdés mindig érdekes, de nehéz megfelelő számokat találni, mivel ezeket az adatokat magától senki nem közli. A Gazzetta cikke sem jelölt meg forrást, így nem tudni biztosan, helyesek-e az értesüléseik, de több nívós motoros weboldal is átvette azokat, így mindenképp izgalmas átfutni rajtuk.
Nem meglepetés, hogy a lista tetején a MotoGP legnagyobb sztárját, Marc Marquezt találjuk. A spanyol 2019 óta ugyan csak három futamot nyert – 2020-as kartöréséből múlt év végére jöhetett teljesen rendbe –, előtte viszont összemotorozott nyolc világbajnoki címet, ebből hatot a királykategóriában, így
évi 12 és fél milliós gázsija nagyon is érthető.

Meglepően kevéssel van mögötte lemaradva Maverick Vinales, aki állítólag 10 millió eurót kaszált az Apriliánál 2022-ben. Ez a szám elég váratlan, egyrészt az Aprilia a MotoGP legkevésbé tehetősnek tűnő gyártója, másrészt Vinalesnek összvissz 9 futamgyőzelme van a királykategóriában. A legutóbbit 2021 elején szerezte, míg vb-címe egy van, a legkisebb kategóriából, a Moto3-ból. Akkor hogyan kereshetett mintegy kétszer annyit, mint a jelenlegi vb-címvédő, Pecco Bagnaia, a tavaly előtti bajnok, Fabio Quartararo és a 2020-as vébéelső, Joan Mir?
A legkézenfekvőbb válasz, hogy a Gazzetta téved az ő bérével kapcsolatban, ám lehet találni magyarázatot a kissé túlzásnak ható összegre.
Vinales 2015-ben lépett fel a MotoGP-be, ahol 2016-ban nyerte első futamát a Suzuki nyergében, majd 2017-ben óriási reménységként szerződtette a Yamaha, itt a szupersztár Valentino Rossi csapattársa lett. Az olasz akkoriban még csúcsközelben volt, 2015-ben majdnem világbajnok lett, 2016-ban is másodikként végzett a pontversenyben. Kimagaslóan jól keresett, úgy tudni, 20 millió euró körül kasszírozott évente. Érkezett Vinales, azonnal megverte csapaton belül, majd a következő idényben is csak 5 ponttal maradt el tőle, a menedzsmentje ekkoriban alkudhatott ki fejedelmi fizetést a spanyolnak.

2021-ben már biztosan a csúcskeresők között volt, ám a Yamahánál Fabio Quartararo érkezésével erősen inogni kezdett az első számú státusza, majd a szezon kétharmadánál kirúgták a japánok. Rettentően ritka a motorsportokban, hogy valakit szezon közben menesszenek, de megtörtént, és Vinalest – akit a csúcspilóták egyikének tartottak akkoriban – azonnal befogadta az Aprilia. Igen nagy fogásnak számított, nem igazán álmodhattak róla, hogy egy ilyen kaliberű versenyző őket válassza. Konspirációnak tűnik, de nem kizárt, hogy menedzsmentjének az amúgy sem alacsony, yamahás gázsiját sikerült tovább srófolnia, így köthetett egészen királyi megállapodást az olaszokkal. (Arra is választ kaphatunk a bérét nézve, hogy miért szabadult meg Vinalestől a Yamaha olyan gyorsan és bizarr módon, amikor már látszott, hogy Quartararo képes betölteni a helyét, sőt, felülmúlni őt.)
Vinales mögött találjuk a listán a fentebb már említett három bajnokot, az előző három idény győztesét, Quartararót (2021), Mirt (2020) és Bagnaiát (2022), hat-hat, illetve ötmillió euróval, ami Marquezhez viszonyítva teljesen reális.
Fontos megjegyeznünk, hogy a motorosok a fix jövedelmük mellé teljesítményük alapján is keresnek pénzt, a szerződésekben meghatározott összeg járhat a vb-cím, a futamgyőzelmek, a dobogós helyezések, de még az első rajthelyes indulások, sőt, az első soros startok után is.
Bagnaia tavalyi bevételeit ebben a cikkünkben dolgoztuk fel tételesen, és akkor pontosan 5 millió euróra jött ki az éves pénze, ahogy most a Gazzetta is kiszámolta.

A bajnokokat tavaly Pol Espargaro követte a kereseti listán 3 és félmillió euróval, ami után Vinales jövedelme már nem is tűnik olyan hihetetlennek: a kisebbik Espargaro fivérnek van ugyan egy Moto2-es vb-címe 2013-ból – Vinales is akkor nyerte az övét –, viszont azóta, 9 év alatt egyetlen futamot sem nyert a MotoGP-ben. 5. hely volt a legjobbja a vb-n, öt dobogós helyezéssel, amit 2020-ban szerzett, amikor is a Honda – meglehetősen nagy reményekkel – igazolta le Marc Marquez mellé. Itt, ahogy Vinalesnél is anno,
bejöhetett a Rossi-effektus, azaz hogy Espargaro a legtehetősebb csapatba, a legjobban kereső sztár mellé igazolt,
komoly tehetségként, ráadásul szintén nem szegény gyártótól, a KTM-től, így ügynöke igen szép fizetésemelést alkudhatott ki neki.

Pol Espargaro mögött a top 10-be még három többszörös futamgyőztes fért be, Alex Rins, Franco Morbidelli és Jack Miller 3-3 millió eurója korrektnek és reálisnak ítélhető.
A tízen kívül is találunk meglepő számokat, Jorge Martin 1 milliója, de főleg Aleix Espargaro 750, Miguel Oliveira 625 és Brad Binder 500 ezer eurója tűnik nagyon kevésnek. Mindannyian futamgyőztesek a MotoGP-ben, ám sikereiket az elmúlt két évben szerezték, erre az időszakra pedig még 2020-ban írták alá szerződésüket. 2022 végén hosszabbítottak, vagy váltottak csapatot, így 2023-as bérük már biztosan eredményeikhez illő lesz.
A 2022-es kereseti lista (a La Gazzetta dello Sport adatai alapján):
- Marc Marquez (Repsol Honda Team): 12,5 millió euró
- Maverick Viñales (Aprilia): 10 millió
- Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha): 6 millió
- Joan Mir (Team Suzuki Ecstar): 6 millió
- Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team): 5 millió
- Pol Espargaro (Repsol Honda Team): 3,5 millió
- Alex Rins (Team Suzuki Ecstar): 3 millió
- Franco Morbidelli (Monster Energy Yamaha): 3 millió
- Jack Miller (Ducati Lenovo Team): 3 millió
- Johann Zarco (Prima Pramac Racing/Ducati): 2 millió
- Alex Marquez (LCR Honda): 1 millió
- Jorge Martin (Prima Pramac Racing/Ducati): 1 millió
- Aleix Espargaro (Aprilia): 750 ezer euró
- Miguel Oliveira (Red Bull KTM): 625 ezer
- Brad Binder (Red Bull KTM): 500 ezer
- Takaaki Nakagami (LCR Honda): 500 ezer
- Enea Bastianini (Gresini Racing/Ducati): 375 ezer
- Fabio Di Giannantonio (Gresini Racing/Ducati): 375 ezer
- Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team/Ducati): 300 ezer
- Darryn Binder (WithU Yamaha RNF MotoGP Team): 250 ezer
- Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team/Ducati): 250 ezer
- Raul Fernandez (Tech3 KTM): 250 ezer
- Remy Gardner (Tech3 KTM): 250 ezer