Sokan talán még nem nagyon értik, vagy nem fogták fel ezt az egész időszakot, nem tudják a jelentőségét. Ez az autósportok Mekkája. Nincs olyan autóversenyző a világon, aki azt mondaná, hogy ő nem szeretné megnyerni ezt a versenyt, ez nincs rajta a bakancslistáján és így tovább. Cikksorozat a 107. Indianapolis 500-ról, 1. rész.
Hiába nyilatkozzák azt manapság a világ legismertebb pilótái – magyarul az F1-es versenyzők – hogy semmiképp se indulnának, legbelül én úgy gondolom, hogy nagyon is szeretnének. Legalább azok, akik már nyertek GP-t Monacóban. Ki ne szeretne a történelemkönyvekbe kerülni?
Sokan ismerik az autósportok tripla koronáját, a királyok királyának címét. Ahhoz, hogy valaki megszerezze ezt, ahhoz meg kell nyernie
- a monacói F1 GP-t (1929 óta tartják)
- a 24 órás Le Mans-i versenyt (1923 óta tartják)
- és az Indianapolis 500-at.
Eddig ez csak Graham Hillnek sikerült. A világ aktív versenyzői közül pedig jelenleg csak Juan Pablo Montoyának és Fernando Alonsónak van esélye teljesíteni a triplát. Montoyának a 24 órás Le Mans-i győzelem, Alonsónak pedig az Indianapolis 500-as győzelem hiányzik a repertoárjából. A spanyol már nem egyszer próbálkozott, hogy megszerezze, de eddig még sikerült. Idén 41 éves, szóval nincs még minden veszve: Hélio Castroneves 45 évesen is nyerni tudott, és még 48 évesen is nekivág, szóval még bőven van ideje.
De térjünk vissza magára a versenyre!
Általában februárban, a szezonnyitó verseny előtt kijön kerül az adott év Indianapolis 500-as beharangozó videója. Szerintem a legnagyobb rajongókat már ez érzelmessé teszi. Olyan dallamok csendülnek fel, és olyan pillanatok kerülnek elő, amiket a mai napig megkönnyezek és minden szőrszál égnek mered a karomon. Ezt teszi Indianapolis. Miért? A történelme, és a hagyományai miatt. Ez a világ egyik, ha nem a legrégebb ideje fennálló autóversenye.
Gondoljunk csak bele, hogy 1911 óta (!) (egy két év kihagyással a világháborúk miatt) minden évben megrendezik ezt a viadalt. 112 éve. Mi minden történt ennyi idő alatt! És mi a mai napig élvezhetjük/nézhetjük, ahogy 33 bátor ember nekivág a 200 körnek, a legendás 500 mérföldnek, avagy 805 km-nek. Magyarország két legtávolabbi települése között légvonalban 525 km van, közúton bő 600, tehát még ennél is többet tesznek meg nagyjából 3 óra leforgása alatt, átlagosan 350 km/h-s sebességgel. Akik nem annyira kedvelik, vagy nem szoktak autóversenyeket nézni, inkább a kosárlabdát, vagy az amerikai futballt szeretik, mind úgy emlékeznek Indianapolisra, hogy ott van a Pacers, vagy a Colts, amelyik a Peyton Manning érában Super Bowlt nyert, de nem. Indianapolis leghíresebb sporteseménye akárki akármit mond, az az Indianapolis 500, minden egyes évben. Ez az az esemény, amely összekötötte Indiana államot, Indianapolis városát a világgal.
És ez az az esemény, amit idén, a magyar sporttelevíziózás történetében először, teljes egészében megmutatunk a nézőknek, minden eseményével, rezdülésével együtt.
Ahhoz, hogy a verseny minél szorosabb legyen és tényleg a legjobb autó, a legjobb csapat, a legjobb versenyző nyerjen, napokon keresztül engedik nekik, hogy a pályán teszteljenek. A pilóták konkrétan 12 nappal a futam előtt már a pályán vannak és tesztelnek. Órákon keresztül köröznek, hogy az így kinyert adatokból dolgozva megtalálják a legtökéletesebb beállítást a saját kocsijukra. Idén május 16-28 között majdnem minden nap a pályán vannak a pilóták. És ez nem túlzás, hiszen az időmérőt nem egy hétvégén tartják a versennyel, hanem egy héttel a futam előtt. Így van idejük a versenybeállítás mellett az időmérős beállítással is foglalkozni.
Érdemes figyelemmel kísérni az edzéseket, mert rengeteg hasznos információval gazdagodhat a néző: számtalan interjút és bejátszót láthatunk az éppen zajló eseményről, vagy a verseny történelemből, beleértve azokat a hatalmas bukásokat, melyek akár a versenyre is kihathatnak. Tavaly például Colton Herta az utolsó edzésnapon törte össze magát, és hiába volt két napjuk a versenyig, az az autó amit addig beállítottak, mehetett a kukába. Herta nem is tudott versenyképes lenni, mert képtelenség volt letesztelni az újjáépített autót. És ha itt baleset van, akkor az általában nagy baleset: 350-es tempónál, ha elveszíti az autó felett az uralmát a versenyző, akkor semmi sem menti meg a nagy bukástól.
A pénteki edzések után kisorsolják a szombati időmérő sorrendjét – ennek menetéről részletesen a 2. részben írunk – vasárnap pedig az dől el, hogy ki melyik pozícióból indul el végül az első 12 helyen, valamint, hogy ki kerül be az utolsó sorba, és ki azaz 1, aki kiesik a 34 nevező közül. Aztán a következő héten hétfőn vár egy 2 órás edzés a versenyőkre, ahol ismét a versenybeállításokra fókuszálnak, majd jön a pénteki utolsó 2 órás edzés. Ezt hívják Carb Daynek. Ez az utolsó alkalom, amikor még kipróbálhatják az autóikat a versenyzők és csapatok. Ezután már csak vasárnap, a versenyre ülnek be a pilótaülésbe.
A zöld zászló belengetése előtti órákban is rengeteg minden történik, főleg az utolsóban. A versenyzők kijönnek a pódiumra, bemutatják őket, aztán fél órával a kezdés előtt jön a zászlós felvonulás, az istentisztelet, a katonai tiszteletadás, felcsendül a God Bless America, az amerikai himnusz és záróakkordként, amikor már a versenyzők az autóikban ülnek, a Back Home Again in Indiana is megszólal, amitől mindenkinek feláll a szőr a karján, és könnybe lábad a szeme. Aztán jön a 3 órás eszeveszett száguldás, aminek végén a győztes a hagyományokhoz híven egy jó nagyot kortyol az általa előre kiválasztott tejből.
Ez az egész nem csak egy verseny. Ez egy színdarab. A maga nemében művészet.
Ez az Indianapolis 500.
107. INDIANAPOLIS 500 KÖZVETÍTÉSEI AZ ARENA4 ÉS A NET4+SPORT ADÁSÁN
– Május 16. – Kedd:
17.00-19.00: ELSŐ EDZÉS (eredeti kommentárral) (NET4 LIVE)
19.00-22.00: MÁSODIK EDZÉS (eredeti kommentárral) (NET4 LIVE)
22.00-00.00: HARMADIK EDZÉS (eredeti kommentárral) (NET4 LIVE)
– Május 17. – Szerda:
18.00-00.00: NEGYEDIK EDZÉS (eredeti kommentárral) (NET4 LIVE)
– Május 18. – Csütörtök:
18.00-00.00: ÖTÖDIK EDZÉS (eredeti kommentárral) (NET4 LIVE)
– Május 19. – Péntek:
18.00-00.00: HATODIK EDZÉS “FAST FRIDAY” (eredeti kommentárral) (NET4 LIVE)
– Május 20. – Szombat:
14.30-15.30: HETEDIK EDZÉS (eredeti kommentárral) (NET4 LIVE)
17.00–00.00: SZOMBATI IDŐMÉRŐ, 1. SZAKASZ (eredeti kommentárral) (NET4 LIVE)
– Május 21. – Vasárnap:
17.30-18.30: TOP12 SZABADEDZÉS (eredeti kommentárral) (NET4 LIVE)
18.30-19.30: LAST CHANCE SZADABEDZÉS (eredeti kommentárral) (NET4 LIVE)
20.00-21.00: TOP12 IDŐMÉRŐ (magyar kommentárral) (NET4 LIVE)
22.00-23.00: LAST CHANCE IDŐMÉRŐ (magyar kommentárral) (NET4 LIVE)
23.15-23.45: TOP 6 IDŐMÉRŐ (magyar kommentárral) (NET4 LIVE)
– Május 22. – Hétfő
21.00–23.00: KILENCEDIK SZABADEDZÉS (eredeti kommentárral) (NET4 LIVE)
– Május 26. – Péntek:
17.00-19.00: UTOLSÓ SZABADEDZÉS “CARB DAY” (eredeti kommentárral) (NET4 LIVE)
– Május 28. – VASÁRNAP:
17.45-22.00 (kb.): VERSENY (magyar kommentárral) (ARENA4/NET4 LIVE)