Nem véletlen, hogy Skóciában mind meglátjuk a romantikát

A romantikus filmekkel kapcsolatban sosincsenek irreális elvárásai az embernek: fontos, hogy hozza az elvárt kliséket, a mindent elsöprő szerelmet, némi intrikát és konfliktust, aztán a megnyugtató lezárást, amelyben a szerelmesek minden akadályt legyőzve ájultan borulnak egymás karjaiba, hogy aztán boldogan éljenek, amíg meg nem halnak (de legalábbis a végefőcímig mindenképp). 

Jelenet a Nyár Skóciában című filmből, háttérben A Táj.

Ha viszont igazán őszinték akarunk lenni magunkkal, beláthatjuk, hogy már a megnyugtatóan kiszámítható filmek sem engedhetik meg maguknak, hogy ne nyújtsanak többet egy átlagos történetnél, kell valami plusz, ami túlmutat a rutinon. Most képzeljük el: melyik az érdekesebb? Forró ölelés az OBI parkolójában, vagy forró ölelés a Skye-sziget hegyeinek csúcsán? Szerelmes csók egy garzon kanapéján vagy szerelmes csók a Loch Ness-i szörny fülébe kapaszkodva? Esetleg egy szenvedélyes közös zuhanyzás egy kemping vizesblokkjában, vagy ugyanez az Eas a’ Chual Aluinn vízesésnél? Na, ugye. 

Az említett helyek nem egy fantasy-regény kitalált helyszínei, hanem a varázslatos Skócia tájai. Nem véletlenül kedvelik a filmesek évtizedek óta kitartóan: zord és viharos éghajlata mellett a zöldellő dombvidékek, az ódon várak, a kristálytiszta tavak és a végeláthatatlan tenger mind olyan környezetet teremtenek, amelyek kiválóan alkalmazkodhatnak egy szerelmes film történetéhez, tekintet nélkül arra, hogy épp egy kedves kis falu lakói között vagy egy szellemjárta kastély falain belül játszódnak. 

A romantika persze nem kizárólag a zord tájak szépségeiben rejlik, hanem a kultúrában és az irodalomban is. Skócia romantikus imázsának kialakulásában hatalmas szerepet játszott a skót nemzeti mozgalom felemelkedése a 19. században, a skót tájak festői ábrázolása a romantikus festők műveiben, de sokat számított a skót történelem és legendák 19. századi népszerűsítése is. Érdemes továbbá megemlíteni Sir Walter Scott írói munkásságát, akinek művei talán a legjelentősebb befolyással bírtak Skócia romantikus önképének alakulásában. Gyakorlatilag Scott volt az, aki megteremtette az érzelemgazdag történelmi regény műfaját olyan munkáival, mint a számos film- és tévéváltozatot megélt Rob Roy vagy a Waverley-sorozat egyéb művei, amelyek romantikus idealizmussal és hősiességgel ábrázolták Skócia történelmét és kultúráját, beleértve a jakobita forradalmak és a skót nemzeti jelképek bemutatását. 

A Boldogító talán romantikus film legtöbb jelenete Skóciában játszódik.

Regényei nem csupán szórakoztatóak voltak, de erős, olykor politikai üzenetet is hordoztak. Amellett, hogy hangsúlyozták Skócia szépségét, kultúráját és népének bátorságát, romantikus hősöket és hősnőket jelenítettek meg. Művei révén Skócia a kaland, a romantika és a hősiesség földjeként híresült el. Scott romantikus látásmódja aztán világszinten is nagy hatást gyakorolt a művészetekre, inspirálva más írókat, festőket és zeneszerzőket, azaz nemcsak a skót romantikus irodalom egyik megteremtője volt, hanem művein keresztül megalapozta a skót identitás romantikus megjelenítésének hagyományát, amely azóta is jelentős hatással van a tagország kultúrájára, a skót filmek és irodalom ábrázolásmódjára.

Sophie Marceau és Mel Gibson együtt rettenthetetlenkednek

És hogy ebből a szemléletből mi szivárgott át nagyobb költségvetésű produkciókba? Korábban talán a William Wallace élettörténetét feldolgozó Rettenthetetlen (főszerepben: Mel Gibson) volt a legnagyobbb siker a kategóriában (mondjuk ebben nem a romantika volt a fő szál), napjainkban pedig az Outlander – Az idegen című sorozat, amely szupersztárrá tette Sam Heughant, a történet legfontosabb skótját. (Ő időről-időre a mi kínálatunkban is feltűnik a Karácsony a kastélyban című romantikusban.) De említhetjük még a Skócia, ahol rád találtam című alkotást is a műfajból, abban egy lánglelkű skót költő lesz főszereplőnk érzelmeinek címzettje.

Skócia manapság sem hagyott fel azzal, hogy a múltjából táplálkozzon: gazdag történelme és kulturális öröksége továbbra is inspirációul szolgál a művészek számára. A skót hagyományok, történelmi események és legendák dugig vannak misztikummal, vérrel, drámával, hősökkel és szerelemmel, bolondok lennének, ha nem használnák ki ezeket az adottságokat a művészetükben. A romantikus filmek ráadásul abszolút alkalmasak arra, hogy olyan történeteket meséljenek el, amelyekben az említett tulajdonságok mindegyike, akár egymásba gyúrva is visszaköszönhet.

De hogy ezek közül melyik jellemzi leginkább a Nyár Skóciában című romantikus német családi filmet, kiderül ma 17:05 perckor, ha a STORY4-re kapcsol.

A karácsonyi kastély című filmet is Skóciában forgatták.