Évről-évre várjuk, hogy milyenek lesznek a a nemzetközi márkák vagy áruházak karácsonyi reklámjai – ezek ugyanis egymással versengve igyekeznek emelni a tétet, ki. Az utóbbi évek megható reklámjaiból nem volt hiány, személyes kedvencem a lengyel nagypapa, aki nyelvet kezd tanulni. A reklámból persze az is kiderül miért.
Mások inkább híres színészekkel és rendezőkkel operálnak a kereskedelem legnagyobb ünnepén, amiről 2000 éve nem gondolták, hogy egy születésnap ennyi kiadással fog járni. Na, de nézzük, hogy kiket vonultatnak fel a kereskedők!
Az Egyesült Királyság ismert üzlethálózata, a Marks&Spencer Ryan Reynolds és Rob McElhenney amerikai színészeket szerződtette a karácsonyi élelmiszerreklámhoz (ott ebben a fajta boltban azt is lehet kapni) Hogy miért két amerikai? Mert Wrexham AFC megvásárlása és az erről készült Disney+ dokumentumfilm növelte ismertségüket – ha nem lettek volna elég ismertek – és helyi kötődésüket az Egyesült Királyságban. (Nem, nem viccelünk, Ryan Reynolds és Rob McElhenney színészek tényleg vettek egy focicsapatot Walesben.)
Reynolds, akinek csak az Instagramon 50 millió követője van, és McElhenney, akinek 2 millió rajongója van az említett oldalon, egy pár kesztyű hangját adják az M&S animációs reklámjában, amelynek frontembere Dawn French színésznő, karácsonyi tündérként.
Az ügyes deal részeként a Wrexham AFC-t is szponzorálni fogja a lánc – és tárgyalásokat folytatnak arról, hogy esetleg ételt biztosítanak a pályán. Az M&S december 1-jén nyit üzletet Wrexhamben.
A cég másik osztálya, a ruházati- és otthonrészleg is színészekkel promotálja a karácsonyi kínálatot. A 2023-as karácsonyi kampányának címe “Love Thismas, Not Thatmas”, ami egy szójáték az „ez a karácsony” és „az a karácsony” kifejezésekkel, és azt fejezi ki, hogy hogy sokunknak nehéz egyensúlyt találni aközött, amit szeretünk az ünnepekben, és aközött, amit azért teszünk, mert kötelességünknek érezzük. A kampányban Hannah Waddingham színésznőnek, Sophie Ellis-Bextor énekesnőnek és podcast-moderátornak, Tan France műsorvezetőnek és stílusszakértőnek, valamint Zawe Ashton színésznőnek (aki civilben Tom Hiddleston felesége) mindannyiuknak dönteniük kell arról, hogy idén milyen karácsonyi hagyományokat követnek. (Közben pedig az I Would Do Anything For Love című dal feldolgozása hallható, vagyis végig arról dalolnak, hogy „bármit megtennék a szeretetért/szerelemért, na de azt már nem”.)
A John Lewis reklámját évről-évre rengetegen várják, ők idén egy alternatív karácsonyfa életének egy részét mutatják meg. A szemfüles rajongók észrevehetik, hogy Alfie anyukáját a reklámban Sara Alexander színésznő alakítja, aki a 2010-es Harry Potter és a Halál ereklyéi című filmben játszott. Ő volt az a rosszkedvű olasz pincérnő, aki a hírhedt kávézós jelenet alatt végig a fejhallgatóját viseli. Amikor újra belép az étterembe, és rájön, hogy mi történt, Emma Watson karaktere, Hermione Granger azt mondja neki: “Menj, menj el!”.
Az üzenet szerint hagyjuk, hogy új tradiciók alakuljanak ki, így miért ne lehetne egy húsevő virág a karácsonyfa?
Egy streaming szolgáltató Catherine Ryant kérte fel, aki egy kanadai komikus, író, műsorvezető, színésznő és énekesnő, aki az Egyesült Királyságban él. Hogy miért kellett pudingnak öltöztetni, azon túl, hogy az angolok karácsonyi pudingja hagyományos étel, rejtély, és a reklám viccfaktora is elmarad a várttól, mindenesetre a hirdető arra bíztat mindenkit, hogy töltse a tv előtt a karácsonyt.
Barbara Jane Horrocks angol színésznő Tessa, a pulyka hangján szólal meg a Peta ünnepi szpotjában, amely egy új karácsonyi hagyományra szólít fel – olyanra, amely kizárja a pulykák megölését. Az üzenet a következő: „a szokásokat öld meg, ne a pulykákat”! Utalva az angolszászoknál megszokott karácsonyi vacsorára, amelynek többmillió pulyka az áldozata évről évre.
Jenny Lee-Wright egykori angol színésznő, későbbi filmes hangeffekt-készítő. 1970-ben John Cassavetes Férjek című filmjében debütált, aztán szerepelt a Triple Echo című filmben és az Őrültek háza című horrorban is. Aztán váltott és hangeffekteket kezdett készíteni, a Szerelmes Shakespeare-től a Halj meg máskor! című James Bond filmig. Na ő készítette a Muji cég reklámját, amiben mint az gyertyák, jegyzetfüzetek, ágyneműk, karácsonyi díszek és az aromadiffúzor is szerepet kapott
A Waitrose nevű angol élelmiszermárka nem meglepő módon az ételeket állítja a középpontba. A reklám üzenete szerint, ha az étel jó, minden jó, nem baj, ha jönnek a rendőrök, vagy nincs áram a karácsonyi partin. A készítők Graham Norton ír humorista-színész-talkshow-házigazdát kérték fel a reklámhoz, nehogy celeb nélkül maradjanak.
Plusz egyként pedig egy rendező következik, aki a Peroni karácsonyi reklámját készítette el. Az olasz sörmárka filmjét a brit Bafta-díjas rendező, Tom Green rendezte. A film Ninót követi, amint szülővárosában, Torinóban utat ás a hóban, miközben drukkolnak neki a szomszédok, hogy a végén megszerezze a rég várt italt.