Mindenki nyugodjon meg, kijöttek az Oscar-jelöltek, emiatt lehet arról soha véget nem érő vitákat csapni, hogy:
- Jogos-e a jelölés?
- A kedvenc filmünk miért nem került oda?
- Ez a szörnyűség miért került oda?
- Politikai vagy művészi okból jelölték?
- Illetve bármilyen kérdés jogos a Barbie-ról.
Mi viszont nem is ezeken morfondíroznánk, hiszen valójában sokkal érdekesebb, hogy kik az esélyesek a filmművészet legnagyobb figyelmet kapó díjának behúzására. Értelemszerűen főleg amerikaiak, bár az Élősködők 2020-as győzelme óta azért már nem csak mutatóban láthatók egyéb kontinensen készült filmek is, ezúttal például a francia Egy zuhanás anatómiája több kategóriában is hozhat díjat, például a legjobb filmét is. Azt meg merjük kockáztatni, hogy nem fogja, bár messze nem esélytelen. Természetesen ezt sem magunktól jósolgatjuk, hanem a jósolgatást és tippelést szakmai alapon végző fogadóirodák fizetési ajánlatából.
Tehát március 11-én meglepően jó esélye van nyerni a már említett francia filmnek, 21-szeres pénzt hozhat a konyhára, amivel a negyedik legvalószínűbb befutó a legjobb film kategóriában. Az más kérdés, hogy a papírforma szerint az Oppenheimernek kell nyernie (1,06-szoros pénzt fizet a győzelme, ennyit nagyjából bármelyik rövidtávú lekötés hoz a bankban), ehhez képest már a második legesélyesebb Szegény párák is 11-szeres hasznot hoz, a Téli szünet pedig tizenháromszorost. Érdekesség, hogy a tuti Oscar-esélyes Előző életeknek szinte semmi esélyt nem adnak (41-szeres szorzó), illetve az is, hogy ezek közül a filmek közül több is csak februárban debütál a magyar mozikban, szóval legálisan még csak meg sem tudjuk mondani, kinek kéne itt győzni.
Hasonlóan lefutottnak tűnik a legjobb férfi színész kategória is, ahol már megint az Oppenheimer tűnik valószínűnek, természetesen Cilian Murphyről van szó. 1,30-szoros pénzt hoz, ami megint csak nem túl nagy rizikó, főleg azt nézve, hogy a második Paul Giamatti (Téli szünet) már 3,25-szöröst. Esélyes még Bradley Cooper a Maestróért a maga kilencszeres pénzhozamával, a többieket inkább hagyjuk is.
Nagyon szorosra tippelik viszont a női színészeket: Emma Stone 1,81-es oddsával alig előzi meg a Megfojtott virágok Lily Gladstone-ját, aki kétszeres hasznot hozna. Mellettük szinte esélytelen Sandra Huller, de 11-szeres odds ebben a műfajban kifejezetten jó ajánlat. Igen, Margot Robbie nem kapott jelölést, ahogy arról is sokat fognak beszélni, hogy ha Lily Gladstone nyer, ugyanis amerikai őslakos színésznek ez még sohasem sikerült.
A legjobb rendezőnél már talán le sem írjuk, hogy Oppenheimer és Christopher Nolan. Vagyis már leírtuk, szóval a rend kedvéért azt is eláruljuk, hogy még a legjobb film megnyerésénél is kevesebbet hoz a konyhára Nolan, 1,02-szeres odds azt jelenti, hogy ha nyerünk, nagyjából ugyanazt a pénzt kapjuk vissza, mint amennyit feltettünk. Versenyben van még Yorgos Lanthimos (Szegény párák), Martin Scorsese (Megfojtott virágok) és Justine Triet (Egy zuhanás anatómiája) 13, illetve 15–15-szörös haszonnal.
A fontosabb kategóriáknál is nyomasztó az Oppenheimer-fölény: a lejobb férfi mellékszereplő díjára Robert Downey Jr. az esélyes, 1,10-szeres oddsot adnak rá, de itt befuthat még könnyen a Barbie-film Kenje miatt Ryan Gosling is (5,5-szörös odds). A női mellékszereplők lehetőségeinél csoda történt: ott a Téli szünetből Davine Joy Randolph a toronymagas esélyes 1,08-as oddsszal, és csak a második helyet adják az oppenheimeres Emily Bluntnak, ez már kilencszeres pénzt hozna.
A legegyszerűbb összességében az lehet, ha mindenki eldönti magának, melyik filmnek drukkol, nem tesz fel pénzt ilyenekre, és aztán majd kiakad, amikor nem a kedvenc filmje nyer. Nagyjából erre való az Oscar, amit természetesen nagyon várunk!