Temérdek esélyessel jön vasárnap a versenyek versenye, az Indy 500

Nem csak Amerika, a világ legnagyobb autóversenyének otthona is a két és fél mérföld, azaz 4 kilométer hosszú ovális kör, ami két hétre minden évben magára szegezi a fél világ figyelmét: 33 autó és pilóta a pályán, 300 ezer néző a helyszínen, százmilliók a képernyők előtt.

Az oválpályák királya idén már az edzéseken is nagy küzdelmet látott, az időmérőn nüanszokon múltak kritikus helyezések. 0,007 mérföld per óra döntötte el például, hogy ki indulhat a futamon, és ki nem: Jack Harvey ekkora különbséggel verte csapattársát, Graham Rahalt, aki így 15 zsinórban teljesített Indy 500-rajt után – látszólag – lemaradt a nagy eseményről.

Látszólag, ugyanis másfél nappal később az élet közbeszólt. Azok után, hogy az edzések-időmérők hetében,

a hét nap alatt egyetlen baleset sem történt – ami csodával határos -,

hétfőn, az utolsó előtti, valójában tét nélküli tréningen Katherin Legge és Stefan Wilson ütközött össze: mindkét autó a falnak csapódott, Wilsoné szerencsétlenebbül, a 33 éves pilóta csigolyatörést szenvedett. A körülményekhez képest jól van, de nem versenyezhet.

Legge és Wilson balesete, ami megváltoztatta az Indy-történelmet

A sztori kedden lett teljes, Wilson csapata, a DRR/Cusick – legkézenfekvőbb megoldásként – az időmérőn lemaradót választotta a lesérült pilóta helyettesítésére, vagyis a 34 éves

Rahal beugróként mégis ott lehet a vasárnapi rajtnál.

Wilson a 25. helyre, a 9. sor elejére kvalifikálta a 24-es számú DRR-Chevy-t, a szabályok szerint Rahal viszont csak az utolsó, 33. pozícióból kezdhet a kocsival.

A mezőny elején hasonlóan drámai volt a küzdelem, mint a végén, a tavaly előtti IndyCar-bajnok,

Alex Palou 4 ezredmásodperc előnnyel szerezte meg az első rajthelyet Rinus VeeKay előtt,

aminél kisebb különbség még nem döntött az első kettő között. A harmadikként startoló Felix Rosenqvisttel kiegészülő első sor is a legszorosabb valaha, mindössze 0,103 mérföld/óra választja el az elsőt a harmadiktól.

Palou pole-sebessége, illetve ideje is csúcs, a 234,217 mérföld per órával, azaz 2 perc, 33,7037 másodperccel Scott Dixon tavaly futott legjobbját döntötte meg. De nem csak ő, VeeKay és Rosenqvist is jobbat ment a 2022-es csúcsnál. 234 mérföld az bő 373 kilométer/óra, négy körön át haladt ezzel az átlagsebességgel az időmérőkirály és két kísérője.

A 107. Indy 500 – európai – első sora: a svéd Felix Rosenqvist, a holland Rinus VeeKay és jobbra, a pole-on a spanyol Alex Palou (Photo by Jeffrey Brown/Icon Sportswire via Getty Images)

Nem kérdés, nem csak Palou, két első soros ellenfele is esélyes a győzelemre. Sőt, szinte a teljes mezőny, ugyanis Indianapolisban – szinte – minden megtörténhet. Van ráadásul az indulók között 9, azaz kilenc korábbi Indy 500-győztes:

  • a címvédő, Marcus Ericsson,
  • a négyszeres nyertes társrekorder, Helio Castroneves,
  • a kétszeres győztes Takuma Szato, illetve
  • Ryan Hunter-Reay,
  • Scott Dixon,
  • Alexander Rossi,
  • Simon Pagenaud,
  • Will Power és
  • Tony Kanaan, akik egyszer-egyszer nyerték meg a legnagyobb futamot,

és sebességüknek, de legfőképp rutinjuknak hála még mindig bármikor képesek lehetnek újra nyerni. Ők kilencen összesen 13 Indy-győzelemnél járnak.

Power az IndyCar-bajnokság címvédője, hétfőn, az utolsó előtti edzésen, amikor már a versenyre hangolják az autókat, ő volt a leggyorsabb.

Kanaan eddig nem mutatott kiemelkedő formát, de neki mindenképp különleges lesz a vasárnap: utolsó IndyCar-futamán indul, év elején bejelentette, a 107. Indy 500-on visszavonul a sorozattól.

Ők már megnyerték az Indy 500-at, most megnyernék újra – hátsó sor, balról: Alex Rossi, Ryan Hunter-Reay, Helio Castroneves, Simon Pagenaud, Marcus Ericsson, elöl balról Tony Kanaan, Will Power, Scott Dixon és Takuma Szato (Photo by Brian Spurlock/Icon Sportswire via Getty Images)

És akkor ott van még a kétszeres IndyCar-bajnok Josef Newgarden, akinek címei mellé még mindig hiányzik az indianapolisi siker, illetve meg kell említenünk a többszörös futamgyőztes Colton Hertát, Patricio O’Wardot és Scott McLaughlint, akik napjaink menői közé tartoznak, ám még szintén nem jött nekik össze az Indy 500.

Külön kategória Rinus VeeKay és Felix Rosenqvist, akik egyszer-egyszer győztek az IndyCarban, ám most mindketten az első sorból próbálkozhatnak megszerezni karrierjük második, egyben legnagyobb győzelmét.

Nem szabad megfeledkeznünk a két, illetve inkább három nagy öregről, Marco Andrettiről, Ed Carpenterről és Graham Rahalról sem: mindhárman 15-20 éve üldözik az 500-trófeát, Andretti egyszer, Carpenter háromszor is indult a pole-ból, ám a diadal eddig mindig elkerülte őket.

Santino Ferrucci, az időmérő leggyorsabb amerikaija és csapatfőnöke, a négyszeres Indy-nyertes társrekorder, AJ Foyt (Photo by Brian Spurlock/Icon Sportswire via Getty Images)

Még egy nevet kiemelnénk, neki még futamgyőzelme sincs az IndyCarban, de mivel az edzéseken brillírozott, és az első sorról is csak épphogy lemaradt, meg kell jegyeznünk

Santino Ferrucci nevét is, aki nem mellékesen – a három európai mögött – a legjobb helyről startoló amerikai lesz vasárnap.

A favorit azért természetesen a pole-birtokos Palou, pláne, hogy tökéletesen melegített az 500-asra: szűk két hete ugyanitt megnyerte az Indy GP-t, az épített pályán rendezett futamot, majd ugye a legjobb startpozíciót is megszerezte. Már csak a hab hiányzik a tortáról, hogy megtegye, amit nem is olyan rég egyik közvetlen riválisa megtett.

A francia Pagenaud 2019-ben szintén behúzta az Indy GP-t, majd a pole-t az 500-asra, aztán magát az indianapolisi klasszikust is.

Alex Paloué a pole pozíció (Photo by Jeffrey Brown/Icon Sportswire via Getty Images)

Ezt a nem egyszerű mesterhármast másolná le most Palou,

és egyelőre remekül halad, az út kétharmadát már megtette. A legnehezebb rész persze csak most jön.

Vasárnap este érkezik el a nagy feladat, a 107. Indianapolis 500 startja. A futamot élőben adjuk NET4+ SPORT weboldalunkon már 17 órától, az ARENA4-en közvetítésünk 17:45-től indul.

A 107. Indianapolis 500 rajtfelállása:

  1. Alex Palou, Chip Ganassi Racing
  2. Rinus VeeKay, Ed Carpenter Racing
  3. Felix Rosenqvist, Arrow McLaren SP
  4. Santino Ferrucci, A.J. Foyt Enterprises
  5. Pato O’Ward, Arrow McLaren SP
  6. Scott Dixon, Chip Ganassi Racing
  7. Alexander Rossi, Arrow McLaren SP
  8. Takuma Sato, Chip Ganassi Racing
  9. Tony Kanaan, Arrow McLaren SP
  10. Marcus Ericsson, Chip Ganassi Racing
  11. Benjamin Pedersen, A.J. Foyt Enterprises
  12. Will Power, Team Penske
  13. Ed Carpenter, Ed Carpenter Racing
  14. Scott McLaughlin, Team Penske
  15. Kyle Kirkwood, Andretti Autosport
  16. Conor Daly, Ed Carpenter Racing
  17. Josef Newgarden, Team Penske
  18. Ryan Hunter-Reay, Dreyer & Reinbold
  19. Romain Grosjean, Andretti Autosport
  20. Helio Castroneves, Meyer Shank Racing
  21. Colton Herta, Andretti Autosport
  22. Simon Pagenaud, Meyer Shank Racing
  23. David Malukas, Dale Coyne Racing
  24. Marco Andretti, Andretti Herta w/Curb-Agajanian
  25. Devlin DeFrancesco, Andretti Steinbrenner
  26. Agustin Canapino, Juncos Hollinger Racing
  27. Callum Ilott, Juncos Hollinger Racing
  28. RC Enerson, Abel Motorsports
  29. Katherine Legge, Rahal-Letterman-Lanigan
  30. Christian Lundgaard, Rahal-Letterman-Lanigan
  31. Sting Ray Robb, Dale Coyne Racing w/RWR
  32. Jack Harvey, Rahal-Letterman-Lanigan
  33. Graham Rahal, Dreyer & Reinbold